Basisschool Aalsterbos
Maximilliaanlaan 1
5583 XG Waalre

Schoolweging

Schoolweging
24.49
Spreiding
5.62

De schoolweging van Aalsterbos is 24,49 , met een spreiding van 5,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,41% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. De score ligt zelfs 1 procentpunt hoger dan het al hoge vergelijkingsgemiddelde (97,34%), wat consistent is met de sterke basisdidactiek die in het schoolplan wordt beschreven.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

72,56% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 56,2%. Dit is 5,7 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen (66,85%), wat de effectiviteit van het maatwerkonderwijs benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterk theoretische focus: 45,83% havo/vwo-advies (33,33% vwo alleen) tegenover 18,61% landelijk. Tegelijk is er aandacht voor maatwerk met 6,25% praktijkonderwijs/vmbo-b, iets boven regionaal gemiddelde (5,64%). De brede spreiding (van vmbo-b t/m vwo) sluit aan op de relatief lage schoolweging met hoge spreiding (5,62).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAalsterbosGemeente AmsterdamNederland
LIB176.09176.25175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We maken gebruik van de toetsen van LIB. Met het team bespreken we 3x per jaar de resultaten van B, M en E toetsen. De schoolanalyse wordt gemaakt door directie in samenwerking met de kwaliteitsondersteuner en besproken met het team. Waar nodig zullen hier acties uit voortvloeien. Leerkrachten maken zelf een groepsanalyse en bespreken deze met de kwaliteitsondersteuner tijdens de groepsbesprekingen. Op basis van de analyse wordt het aanbod opnieuw afgestemd, zowel op groeps- als op leerlingniveau. Dit wordt verwerkt in het groepsplan wat de leerkracht opstelt. Hierin worden passende doelen gesteld voor de leerling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 2,22% van de leerlingen zit onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 31,11% boven presteert. Dit extreme contrast onderstreeft de zorgvuldige advisering volgens het 'dubbele professional-principe' uit het schoolbeleid. De 66,67% die op advies presteert, is 3,74 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen.

Sociale ontwikkeling

We hanteren als algemene methode voor sociale en emotionele vorming, de Kanjermethode. We doen dit door gebruik te maken van ‘Kanjertaal’ en we richten ons hierbij op; - het ontwikkelen van kanjervaardigheden- positief (aan-)sturen - handelen vanuit vertrouwen en relatie naar leerlingen, ouders en elkaar - het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat- voeren van kindgesprekken, waarbij we doelen willen stellen samen met leerlingen- leren van en met elkaar (voorbeeldfunctie) - uitspreken van verwachtingen LEES MINDER

Leren leren

Betrokkenheid

(zelf)Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Basisschool Aalsterbos voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Aalsterbos is sinds 2012 een gecertificeerde Kanjerschool. Leerkrachten zijn getraind in de Kanjertraining, waarbij kinderen positief over zichzelf en anderen leren denken, waardoor sociale stress vermindert. In elke groep worden kanjerlessen gegeven en er is een tweejaarlijkse ouder-kanjerles. De onderwijsdoelen zijn: kinderen voelen zich veilig, de leerkracht wordt gerespecteerd, pestproblemen worden opgelost, kinderen voelen zich betrokken, gevoelens kunnen worden geuit en kinderen krijgen meer zelfvertrouwen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Aalsterbos om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Aalsterbos gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Aalsterbos?

Basisschool Aalsterbos gebruikt Kanjertrainingen en Leren leren als methoden voor sociaal-emotioneel leren.