
Schoolweging
De schoolweging van De Koningslinde Vught is 20,95 , met een spreiding van 3,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98.7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (98.9%) en ver boven de inspectienorm van 85%. De school garandeert hiermee sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
76.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 68.3% maar licht onder het regionaal gemiddelde (77.8%). Dit reflecteert ambitieuze doelenstelling met aandacht voor maatwerk, zoals beschreven in het schoolplan 2022-2026.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
44% vwo-adviezen overstijgen ruimschoots het regionale gemiddelde (18.6%). Theoretische adviezen (havo/vwo en hoger) domineren met 70%, tegenover 2% voor vmbo-b/k. Deze verdeling sluit aan bij de relatief lage schoolweging en academische onderwijsvisie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Koningslinde Vught | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.24 | 178.06 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Met het leerlingvolgsysteem van IEP focussen we ons op de groei van de individuele leerling. Wij volgen de individuele groei op het gebied van taal-lezen-rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen. We volgen hoofd-hart en handen. Met de tussenresultaten evalueren we de groei van de leerling en kunnen daar het groepsplan en eventueel het individuele plan voor de leerling op aanpassen. We leggen de verkregen gegevens naast onze methode toetsen en groeps- en leerling observaties. Een analyse en interpretatie van deze gegevens geeft ons inzicht in waar eventuele hiaten en successen van ons onderwijs liggen. En daarmee de aanpak op groepsniveau of op kindniveau voor de komende tijd aanpassen. We doen dit we voor de basisvakken: taal-lezen-begrijpend lezen-spelling en lezen maar ook voor sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen. Via het assesment for learning van IPC kunnen we de ontwikkeling van vaardigheden van leerlingen in beeld brengen. Iedere periode staan diverse vaardigheden centraal die in het Rapportfolio worden vastgelegd. Vanuit de doelen komt er een advies hoe je leerlingen naar een volgende stap in hun groei kunt begeleiden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
52% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25.3% landelijk), slechts 8% zit onder advies (vs. 11.8%). Dit bevestigt zowel realistische advisering als effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het zorgprotocol.
Sociale ontwikkeling
Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan en om bij te dragen aan een fijne samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. LEES MINDER
Eigenaarschap en betrokkenheid
Samenwerken
Veiligheid
Wat is de werkwijze van OBS De Koningslinde voor sociale ontwikkeling?
OBS De Koningslinde hanteert een sociaal veiligheidsplan waarin beschreven staat hoe de school omgaat met de sociale en fysieke veiligheid van leerlingen en personeel. Dit omvat algemene school- en klassenregels, een antipestbeleid (met twee antipest-coördinatoren), en aandacht voor mediawijsheid en mediaveiligheid. De school maakt gebruik van de methode 'KWINK' voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Er is een expertise team sociaal emotionele ontwikkeling die het sociaal veiligheidsplan up-to-date houdt. De school hanteert de privacy regelgeving van persoonsgegevens zoals beschreven in de AVG.
Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Koningslinde om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS De Koningslinde gebruikt de registratievormen Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Koningslinde?
OBS De Koningslinde gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.