SWS de Fierljepper
Mathijs Beckstraat 65
9077 SG Vrouwenparochie

Schoolweging

Schoolweging
34.14
Spreiding
4.17

De schoolweging van De Fierljepper is 34,14 , met een spreiding van 4,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) halen het fundamentele niveau, wat ruim boven het landelijk gemiddelde (93,89%) en de inspectienorm van 85% ligt. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, zelfs bij een dalend leerlingenaantal.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 83,3% een uitstekend streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 38,7%. Dit toont aan dat leerlingen op SWS de Fierljepper hun potentieel overtreffen, ondanks de complexe populatie (schoolweging 34,14).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een tweedeling: 33,3% vmbo-(g)t en 33,3% havo/vwo. Dit is hoger dan bij vergelijkbare scholen (16,45% vmbo-(g)t en 10,93% havo/vwo). Tegelijkertijd ontvangen 22,2% van de leerlingen een vmbo-b/k-advies, wat lager is dan het regionale gemiddelde. De focus ligt dus op middelhoge tot hoge adviezen, passend bij de hoge streefniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe FierljepperGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In groep 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van het volgsysteem Onderbouwd. De kinderen worden gevolgd d.m.v. een volgsysteem op basis van de tussendoelen voor gecijferdheid, geletterdheid, sociaal emotionele ontwikkeling en motoriek. In groep 3 t/m 8 worden de leerlingen gevolgd door methodetoetsen en methode-onafhankelijke toetsen. De methodetoetsen worden conform de methode afgenomen. De toetsen worden geanalyseerd en vervolgens worden de hiaten extra aan de leerling aangeboden. Hierin wordt gedifferentieerd en wordt het aanbod aangepast aan het resultaat van de toets. Er worden methodetoetsen afgenomen voor de vakgebieden begrijpend lezen, rekenen, technisch lezen, spelling en taal. De methode-onafhankelijke toetsen worden twee keer per jaar afgenomen voor de vakgebieden: begrijpend lezen, rekenen/wiskunde, technisch lezen (DMT en AVI), spelling en woordenschat. Ook deze toetsen worden geanalyseerd. De analyse vormt samen met de analyse van de methodetoetsen de basis voor het vervolg. Verder volgen de leerkrachten en leerlingen de tussenresultaten voor rekenen en spelling op Snappet. Door middel van de OK-thermometer wordt de sociaal emotionele ontwikkeling van de groep dagelijks gemeten en wekelijks besproken in sociokring. De sociaal- emotionele ontwikkeling wordt door de leerkrachten van groep 1 t/m 8 ook gevolgd door één maal per jaar (november) de leerkrachtvragenlijst in te vullen van Kindbegrip. Vanaf groep 6 vullen leerlingen ook zelf lijsten in. Voor leerlingen met risicoscores of leerlingen waarbij twijfel is, kunnen eventueel de lijsten 2x per jaar worden ingevuld. Twee keer per jaar krijgen de leerlingen van groep 1 t/m 8 een rapport mee naar huis. Er zijn vier contactmomenten met ouders/verzorgers: september, november, februari en juni.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

81,82% van de leerlingen presteert op advies, significant boven het landelijk gemiddelde (62,93%). Slechts 9,09% scoort onder advies (landelijk 11,81%). Dit onderstreept de nauwkeurigheid van de advisering en de doorlopende begeleiding, zoals omschreven in het 'Stappenplan Verwijzing PO'.

Sociale ontwikkeling

Alle kinderen zijn actief betrokken en verantwoordelijk voor een veilig sociaal klimaat op school, waarbij niemand buitengesloten mag worden. Kinderen leren hoe ze moeten omgaan met conflicten. Het sociobord helpt kinderen om het spelgedrag te verbeteren. Door middel van de sociokring en leerlingenraad hebben kinderen invloed op het wel en wee van de groep en de school.

Sociaal Sterke Groep

Samenwerken

Verantwoordelijk voor elkaar

Wat is de werkwijze van SWS de Fierljepper voor sociale ontwikkeling?

Door middel van Sociaal Sterke Groep is de school gezamenlijk verantwoordelijk voor het welbevinden van iedereen. Het welbevinden van zowel individuele leerlingen als de groep wordt gemeten met de OK-thermometers. Door middel van de wekelijkse sociokring worden elkaar handvatten geboden om om te gaan met de fijne en minder prettige dingen in het leven.

Welke registratievorm(en) gebruikt SWS de Fierljepper om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

SWS de Fierljepper gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt SWS de Fierljepper?

SWS de Fierljepper gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Sociokring (GDO-SSG), OK-thermometer (GDO-SSG), Krachtbronnen.