SBO de Sleutel, Speciaal Basisonderwijs in Vroomshoop

Het team van SBO de Sleutel, Speciaal Basisonderwijs in Vroomshoop

Current section: team
Stobbelaan 61
7681 Vroomshoop

Zie hier hoe het team van SBO de Sleutel, Speciaal Basisonderwijs is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van SBO de Sleutel, Speciaal Basisonderwijs. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past SBO de Sleutel, Speciaal Basisonderwijs bij jullie?

Ontdek hoe goed SBO de Sleutel, Speciaal Basisonderwijs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij SBO de Sleutel, Speciaal Basisonderwijs zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 95% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (95%)
Man (5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.4%)
Man (15.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij SBO de Sleutel, Speciaal Basisonderwijs. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.3%)
25-35 jaar (57.9%)
35-45 jaar (15.8%)
45-55 jaar (5.3%)
55-65 jaar (15.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.5%)
25-35 jaar (24.5%)
35-45 jaar (25.2%)
45-55 jaar (21.8%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij SBO de Sleutel, Speciaal Basisonderwijs werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (61.9%)
Direct ondersteunend personeel (28.6%)
Indirect ondersteunend personeel (4.8%)
Management (4.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor SBO de Sleutel, Speciaal Basisonderwijs gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Optimale Leercontinuïteit: Onze Strategie voor Personeelsvervanging

Bij SBO de Sleutel garanderen we een ononderbroken leerervaring voor al onze leerlingen, zelfs bij afwezigheid van vast personeel. Ons bestuur, SCOT, beheert een eigen deskundige invalpool. Deze interne pool heeft voorrang bij het invullen van vacatures. Als er binnen onze eigen gelederen geen geschikte vervanging beschikbaar is, schakelen we de professionele ondersteuning in van het mobiliteitscentrum van het Obt in Borne. Dit zorgt voor een breed netwerk aan gekwalificeerde onderwijsprofessionals. In uitzonderlijke gevallen, wanneer zowel de interne pool als het mobiliteitscentrum geen vervanging kunnen bieden, bieden we onze eigen medewerkers de mogelijkheid om bij te springen. Dit wordt zeer gewaardeerd door onze leerlingen, omdat zij zo een vertrouwd gezicht voor de klas krijgen. Voor geplande afwezigheden, zoals bruiloften of begrafenissen, stimuleren we collegialiteit door het ruilen van vrije dagen tussen teamleden aan te moedigen. Zo minimaliseren we de impact op het onderwijsprogramma en behouden we de stabiliteit binnen onze schoolgemeenschap.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Dit schooljaar 2025-2026 zijn de kinderen verdeeld over 10 stamgroepen. In de observatiegroepen Iep en Els (JRK) proberen we een maximum van 12 leerlingen te hanteren en in de groepen Populier, Linde, Kastanje, Esdoorn, Laurier, Berk, Wilg en Beuk zijn dat 15 leerlingen. We werken niet met een leerstofjaarklassensysteem en daarom is gekozen voor bomennamen voor de stamgroepen. In de stamgroep zitten kinderen van verschillende leeftijden en niveaus bij elkaar.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Deskundigen voor Extra Ondersteuning

6

Taal en Rekenen: Sterk Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexie-expert
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist
Logopedist
GZ-Psycholoog

Toelichting van de school:

Bij SBO de Sleutel zetten we vol in op een sterke basis in taal en rekenen. Ons toegewijde team van specialisten, waaronder rekenspecialisten en taalspecialisten, werkt samen om een op maat gemaakt leerplan te bieden. Wij werken met een ervaren schoolondersteuningsteam, bestaande uit kwaliteitscoördinatoren, een GZ-psycholoog en de directeur. Dit team, samen met alle leerkrachten, volgt de methodiek van Stichting leerKRACHT om ons onderwijs continu te verbeteren. Iedere teamlid brengt expertise in op het gebied van gedrag, rekenen, spelling, taal en lezen, wat bijdraagt aan ons motto: 'elke dag een beetje beter'. Onze rekenspecialisten zijn uw aanspreekpunt voor alle vragen rondom rekenonderwijs en specifieke rekenproblemen. Zij ontwikkelen, in samenwerking met onze leraarondersteuners, een gespecialiseerd rekenaanbod voor leerlingen met ernstige rekenproblemen en voor kinderen die zeer moeilijk lerend zijn. De aanpak is afgestemd op de unieke leerbehoeften van elke student. De logopedisten op school behandelen niet alleen individuele leerlingen, maar spelen ook een cruciale rol in het taal- en spellingonderwijs op lesplaats Iris. Deze locatie biedt extra ondersteuning aan kinderen met taalontwikkelingsstoornissen (TOS) en NT2-leerlingen. In nauwe samenwerking met een ambulant begeleider van Kentalis en de leraarondersteuner van lesplaats Iris, stellen we een passend onderwijsaanbod samen, gebruikmakend van methoden die specifiek gericht zijn op deze doelgroep.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positief Klimaat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Ergotherapeut
GZ-Psycholoog
PMT-Therapeut
Muziektherapeut

Toelichting van de school:

Bij SBO de Sleutel koesteren we een positief sociaal-emotioneel klimaat, essentieel voor de algehele ontwikkeling van elk kind. Ons team werkt continu aan het versterken van deze vaardigheden, met speciale aandacht voor de implementatie van B6-4ALL onder leiding van onze gedragsspecialisten. We gebruiken het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) om de sociaal-emotionele competenties van onze leerlingen van 4 tot 12 jaar te vergroten. Dit programma helpt gedragsproblemen voorkomen en werkt preventief tegen pesten, met speciaal ontwikkelde lessen voor elke leeftijdsgroep. Ons schoolondersteuningsteam, bestaande uit kwaliteitscoördinatoren, een GZ-psycholoog en de directeur, werkt nauw samen met het hele team. Door de methodiek van Stichting leerKRACHT streven we ernaar ons onderwijs dagelijks te verbeteren, waarbij alle teamleden hun expertise inzetten voor het welzijn en de groei van onze leerlingen. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, kunnen op onze school terecht voor diverse therapieën, waaronder PMT, ergotherapie, fysiotherapie, logopedie en muziektherapie. Deze therapieën dragen bij aan een brede ontwikkeling.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
GZ-Psycholoog
Master EN Gecertificeerde Leerkrachten

Toelichting van de school:

Alle leerlingen op SBO de Sleutel ervaren specifieke uitdagingen met informatieverwerking, wat een gedifferentieerde aanpak vereist. Of de oorzaak nu ligt bij onderliggende stoornissen zoals ADHD, ADD, ASS, TOS, of bij een verstandelijke beperking of hardnekkige leerproblematiek, wij bieden een omgeving die is ingericht op succes. Onze onderwijsstrategie omvat drie kerncomponenten: extra tijd voor leren, extra tijd voor herhaling, en ruimte voor ontprikkeling. Deze benadering minimaliseert frustratie tijdens het leerproces en bevordert een positieve houding ten opzichte van schoolwerk. Door taken overzichtelijk, voorspelbaar en op het juiste niveau aan te bieden, verbeteren we de werkhouding van onze leerlingen. Ze kunnen zich beter concentreren op de taak, wat leidt tot een hogere mate van betrokkenheid en succes. We zorgen ook voor de nodige ondersteuning bij het ontwikkelen van planningsvaardigheden. Onze gedragsspecialisten, intern begeleiders en GZ-psycholoog werken samen met alle leerkrachten, die allen beschikken over een Master EN diploma, om de beste ondersteuning te bieden op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak.

5

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Fysiotherapeut
Ergotherapeut
Logopedist
GZ-Psycholoog

Toelichting van de school:

Bij SBO de Sleutel stimuleren we actief de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Ons team wordt versterkt door gespecialiseerde therapeuten die samenwerken om optimale ondersteuning te bieden. Onze school telt twee ervaren logopedisten die een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van onze leerlingen. Daarnaast faciliteren we de aanwezigheid van fysiotherapeuten, ergotherapeuten en PMT-therapeuten die individuele behandelingen geven. De logopedisten en therapeuten werken zowel zelfstandig als in teamverband aan de motorische en lichamelijke vooruitgang van de kinderen. Hun gezamenlijke expertise zorgt voor een holistische benadering, waarbij alle aspecten van de fysieke ontwikkeling aandacht krijgen. Deze interdisciplinaire samenwerking garandeert dat elk kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen op fysiek gebied.

4

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veilig en Verzorgd

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Onderwijsassistenten en Leraarondersteuners
Groepsleerkrachten
Externe Partners (Thuiszorg)

Toelichting van de school:

De medische zorg en persoonlijke verzorging van onze leerlingen nemen we uiterst serieus. Alle medische handelingen worden uitgevoerd na zorgvuldig overleg met ouders of verzorgers, waarbij een speciaal formulier 'medische handelingen' wordt ingevuld. De toediening van medicatie wordt doorgaans verzorgd door de groepsleerkracht, een leraarondersteuner of een onderwijsassistent. Dit gebeurt altijd volgens de geldende protocollen en met de grootst mogelijke zorg. Voor leerlingen met specifieke behoeften, zoals kinderen met diabetes die bolussen nodig hebben, werken we nauw samen met medewerkers van de Kinder-Thuiszorg. Deze samenwerking zorgt voor een veilige en effectieve uitvoering van de benodigde zorg. Onze school biedt een veilige en ondersteunende omgeving waar zowel medische handelingen als persoonlijke verzorging met aandacht en professionaliteit worden uitgevoerd, altijd in afstemming met de ouders.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
25
Totaal specialisten
25
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Er zijn 3 lesplaatsen die meedraaien met hetzelfde
Lesplaats Iris biedt o.l.v. logopedie en in samenw
SOVA, STIP en Rots en Water.
MRT, fysiotherapie, ergotherapie, PMT en logopedie
Praktijklessen tijdens de Talentmiddagen op het ge

Ontdek de Ondersteuning op SBO de Sleutel: Elke Leerling Telt

Onze Visie op Thuisnabij Onderwijs en Individuele Behoeften

SBO de Sleutel biedt gespecialiseerd onderwijs aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Wij helpen kinderen die door diverse factoren moeite hebben met het reguliere basisonderwijs. Onze missie is om elk kind een passende leeromgeving te bieden, dicht bij huis, om hun ontwikkeling optimaal te stimuleren. Wij geloven in 'Handelingsgericht Integraal Arrangeren'. Dit betekent dat we nauwkeurig kijken naar de unieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van ieder kind. Zo bepalen we de meest geschikte plek voor deze hulp, altijd strevend naar de lichtste en meest thuisnabij gelegen vorm van ondersteuning. Onze focus ligt op het zien van kansen en mogelijkheden: is SBO de Sleutel de ideale plek voor uw kind? Onze SBO-school beschikt over een team van hoogopgeleide specialisten. Deze experts ondersteunen diverse vakgebieden zoals taal, lezen, rekenen, spelling en sociaal-emotionele ontwikkeling. Door deze interne expertise, gecombineerd met onze unieke lesstructuur met stamgroepen en flexibele lesplaatsen, overbruggen we de kloof tussen speciaal en regulier onderwijs. Hierdoor kunnen we een breed scala aan leerlingen op maat gesneden en gespecialiseerd onderwijs bieden. Toekomstplannen voor Uitgebreide Ondersteuning: Samenwerking met Zorgpartners De afgelopen twee schooljaren hebben we intensief samengewerkt met de gemeente Twenterand aan een partnerschap met een lokale zorginstantie. Het doel is om ons interne schoolondersteuningsteam te versterken met externe hulpverlenings- en zorgspecialisten. Dit stelt ons in staat om vroegtijdig de juiste ondersteuning te bieden en te voorkomen dat kinderen later gespecialiseerde zorg nodig hebben. Door deze samenwerking krijgen we dieper inzicht in de uitdagingen van kinderen en hun omgeving, waardoor we proactief kunnen handelen. Ondanks een tijdelijke vertraging door personeelstekorten bij de gemeente, hopen we dit belangrijke initiatief het komende schooljaar te hervatten en verder te ontwikkelen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan voor Succesvol Speciaal Onderwijs

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Bij SBO de Sleutel garanderen we elk kind een hoogwaardige en op maat gemaakte leerervaring. Ons toegewijde team evalueert continu ons onderwijsaanbod om te verzekeren dat het naadloos aansluit bij de unieke leer- en ondersteuningsbehoeften van elk kind. Hierbij kijken we niet alleen naar de leerlingen, maar ook naar de professionele groei van onze leerkrachten, ondersteunend personeel en onderwijsassistenten. We werken volgens de bewezen LeerKRACHT methodiek om onze jaarlijkse doelen te realiseren, verdeeld over onze dinsdag- en donderdaggroepen. Aan het einde van elk schooljaar bundelen we onze inzichten in een verbindende evaluatie om de doelen voor het komende jaar te bepalen. Voor schooljaar 2024-2025 – onze speerpunten waren de implementatie van de LeerKRACHT methodiek ter versterking van onze professionele leergemeenschap en de doorontwikkeling van het JRK-onderwijs. Beide doelen zijn succesvol behaald. Voor schooljaar 2025-2026 richten we ons op de volledige implementatie van de LeerKRACHT methodiek om onze onderwijskwaliteit verder te optimaliseren. Tegelijkertijd introduceren we TAALJACHT, onze vernieuwde aanpak voor taal- en spellingsonderwijs. Daarnaast zetten we de subsidie voor Basisvaardigheden Taal in. Onder begeleiding van onze taalexpert ontwikkelen we een actieplan voor het effectief inzetten van deze middelen. Taal staat de komende twee schooljaren centraal, met speciale aandacht voor digitale geletterdheid, leerlingen met TOS en NT2-leerlingen. Op maandag 22 juni 2026 evalueren we gezamenlijk de voortgang en stellen we de ambitieuze doelen voor 2026-2027 vast.

Hoe zorgen we dat onze onderwijsdoelen bereikt worden?

Gedurende het schooljaar werken we met ons voltallige team cyclisch aan de door ons zelf bepaalde doelen, gestuurd door de LeerKRACHT methodiek. Deze methodiek biedt een gestructureerde overlegstructuur, waarbij we tijdens bordsessies en werkessies gezamenlijk werken aan de verbetering van ons onderwijs. Het gehele team blijft nauw betrokken bij de voortgang van onze speerpunten en de bijbehorende doelstellingen. Deze gezamenlijke aanpak versterkt onze professionele leergemeenschap en zorgt voor een continue kwaliteitsverbetering. Op onze jaarlijkse Teamdag, maandag 22 juni 2026, evalueren we met het hele team alle vastgestelde doelen. Op basis van deze evaluatie bepalen we gezamenlijk de nieuwe doelen voor het volgende schooljaar, waarmee we onze onderwijskwaliteit blijven waarborgen.

Speciaal Onderwijs voor het Jonge Kind: Ontdek SBO de Sleutel

Toelichting van de school

Bij SBO de Sleutel bieden we gespecialiseerd onderwijs aan jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Onze observatiegroepen, gericht op Vroegschoolse Educatie (VVE), zijn speciaal ontworpen voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. We sluiten nauw aan bij het niveau van jonge kinderen en maken gebruik van de Leer- en ontwikkelingslijnen in ParnasSys. Hiermee brengen we de vooruitgang van elk kind nauwkeurig in kaart en stellen we een passend lesprogramma samen. Met speciaal peutermateriaal en een beredeneerd onderwijsaanbod stimuleren we de ontwikkeling optimaal. Ons onderwijs voor het jonge kind wordt continu geëvalueerd en verbeterd. We zorgen ervoor dat we altijd beschikken over het meest geschikte lesmateriaal om uw kind te stimuleren. Onze expertise wordt versterkt door samenwerking met professionals op het gebied van logopedie, fysiotherapie en ergotherapie. Hoewel we geen directe samenwerkingen hebben met peuterspeelzalen of kinderdagverblijven, onderhouden we sterke contacten met voorschoolse voorzieningen in de regio. Denk hierbij aan peuterspeelzalen in Twenterand, MKD/JDK en KDC-centra in Hardenberg, Almelo en Ommen, en voorschoolse voorzieningen van Pento en Kentalis. Ook hebben we banden met observatiegroepen voor speciaal onderwijs in Almelo.

Veelgestelde vragen

Biedt SBO de Sleutel extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Absoluut! SBO de Sleutel heeft gespecialiseerde programma's, waaronder onze observatiegroepen voor jonge kinderen. Deze zijn gericht op het bieden van vroegschoolse educatie aan kinderen die extra aandacht nodig hebben voor hun ontwikkeling.

Absoluut! SBO de Sleutel heeft gespecialiseerde programma's, waaronder onze observatiegroepen voor jonge kinderen. Deze zijn gericht op het bieden van vroegschoolse educatie aan kinderen die extra aandacht nodig hebben voor hun ontwikkeling.

Speciale Observatiegroepen voor Risicokinderen (4-7 jaar)

Met welke organisaties werkt SBO de Sleutel samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

SBO de Sleutel focust op de expertise binnen de eigen school en werkt niet formeel samen met externe peuteropvang of kinderdagverblijven. Wel onderhouden we waardevolle contacten met diverse voorschoolse voorzieningen in de regio om de ontwikkeling van onze jonge leerlingen optimaal te ondersteunen.
Team | SBO de Sleutel, Speciaal Basisonderwijs in Vroomshoop | [2025] Schoolregister