Basisschool Nieuwoord
Klimop 1
7681 HD Vroomshoop

Schoolweging

Schoolweging
32.15
Spreiding
5.29

De schoolweging van Nieuwoord is 32,15 , met een spreiding van 5,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98.1% behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt dat de school indrukwekkende basisvaardigheden garandeert, zelfs bij dalende leerlingaantallen. De score overstijgt het regionaal gemiddelde van 94.8%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

61.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 41.2%. Dit reflecteert de effectieve basisondersteuning ondanks complexe uitgangspunten (schoolweging 32.15). De score ligt 15% hoger dan bij vergelijkbare scholen in Twenterand.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke tweedeling: 21.9% vmbo-b/k tegenover 40.6% havo/vwo-advies (vs. 14.6% en 33.3% regio). Opvallend is het hoge percentage vwo-advies (18.8%), bijna gelijk aan het landelijk gemiddelde. Praktijkonderwijs blijft met 0% ruim onder de regionale vergelijking (1.01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsNieuwoordGemeente AmsterdamNederland
LIB174.76175.23176.36

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar zijn er onafhankelijke toetsmomenten (februari en juni). We gebruiken hiervoor CITO-toetsen (vanaf gr. 3). De resultaten hiervan worden besproken door de leerkracht en de ib-er. Er wordt samen gekeken naar de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen. Het leerlingvolgsysteem wordt in gesprekken met ouders én kind besproken. Samen wordt gekeken naar de ontwikkeling van de leerling en gekeken wat de leerling nodig heeft om zich verder te ontwikkelen. Hiernaast zijn er de methodetoetsen van bijna elk vak. Na een toets volgt er een foutenanalyse. De leerkracht bepaalt welke leerlingen extra moeten oefenen of meer instructie krijgen. Voor het jonge kind (kleuters) hebben we een observatiemethode. Hierbij kijken we wat een leerling beheerst en kunnen we ook zien welke materialen/spel we nog extra aan kunnen bieden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

43.3% van de leerlingen presteert boven advies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 25.3%. Slechts 13.3% zit onder advies, wat aansluit bij de hoge fundamentele niveauscores. Deze resultaten onderstrepen de nauwgezette advisering zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Onze missie is: "' groeien, leren en leven" De kernwaarde 'veiligheid' komt voort uit het aspect 'groeien'. Een leerling groeit wanneer het zich veilig voelt. De Bijbel leert ons elkaar lief te hebben en zorg te dragen voor de ander. Verantwoordelijkheid, vertrouwen en respect zijn hierbij uitgangspunten. Vandaar dat dit ook kernwaarden zijn. Jaarlijks vragen we de leerlingen van gr. 6-8 hoe hun veiligheidsbeleving is en hoe hun verdere welbevinden is. Dit monitoren we via vragenlijsten van "Vensters". LEES MINDER

veiligheid

verantwoordelijkheid

vertrouwen en respect

Wat is de werkwijze van Basisschool Nieuwoord voor sociale ontwikkeling?

Het team van Basisschool Nieuwoord heeft samen een visie opgesteld en uitgewerkt, met als missie 'groeien, leren en leven'. Deze visie is zichtbaar in de school en wordt door de leerkrachten actief nagestreefd bij het maken van keuzes. In november wordt met de leerlingen gekeken naar hun veiligheidsgevoel en welbevinden, waarna het team de uitkomsten analyseert om een blijvend veilig klimaat te creëren. Alleen in een veilige omgeving kunnen leerlingen zich optimaal ontwikkelen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Nieuwoord om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Nieuwoord gebruikt Vensters, veiligheid en welbevinden om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Nieuwoord?

Basisschool Nieuwoord gebruikt 'In je Sas in de Klas' als methode voor sociaal-emotioneel leren.