
Het team van Protestants Christelijke Basisschool Shalom in Vriezenveen
Current section: teamZie hier hoe het team van Protestants Christelijke Basisschool Shalom is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Protestants Christelijke Basisschool Shalom. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Protestants Christelijke Basisschool Shalom bij jullie?
Ontdek hoe goed Protestants Christelijke Basisschool Shalom bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Protestants Christelijke Basisschool Shalom zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 70.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Protestants Christelijke Basisschool Shalom. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Protestants Christelijke Basisschool Shalom werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Protestants Christelijke Basisschool Shalom gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.
Flexibele Invallersregeling op Protestants Christelijke Basisschool Shalom
Onze Protestants Christelijke Basisschool Shalom hecht veel waarde aan een stabiele leeromgeving voor alle leerlingen. Mochten onze toegewijde leerkrachten onverhoopt afwezig zijn door ziekte of verlof, dan zorgen wij voor een zorgvuldige en efficiënte vervanging. Ons ervaren administratieve team zoekt proactief naar geschikte invalkrachten via onze eigen invallerslijst. Indien er onverhoopt geen directe vervanging gevonden kan worden, hanteren wij een gedetailleerd stappenplan om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Dit plan garandeert dat elke leerling de aandacht krijgt die hij of zij verdient. De eerste stap is het benaderen van parttimers en duo-collega's die flexibel inzetbaar zijn. Indien nodig, worden collega's met speciale taken tijdelijk vrijgesteld om de directe opvang van een klas te verzekeren. Ook interne flexibiliteit, zoals het tijdelijk wisselen van bouw, wordt ingezet om de klasopvang te garanderen. In uitzonderlijke gevallen kunnen groepen tijdelijk samengevoegd worden, mits dit de onderwijskwaliteit niet schaadt en slechts voor een beperkte periode. Wanneer directe opvang niet mogelijk is, informeren we ouders tijdig met het verzoek hun kind(eren) thuis op te vangen. We bieden ondersteuning en overleggen over de beste oplossing voor elke specifieke situatie. Voor langdurige afwezigheid hanteren we een wisselschema, waarbij de lasten eerlijk verdeeld worden over de groepen. Dit minimaliseert de impact op individuele klassen en zorgt voor een evenwichtige spreiding van de mogelijke hinder. Uw kind is bij ons altijd verzekerd van kwalitatief goed onderwijs, ook bij onverwachte afwezigheid van de eigen leerkracht.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Op beide locaties beschikken wij over een aansprekend aanbod van de Bibliotheek op school (dBos) waar onze leerlingen wekelijks gebruik van maken. Daarnaast beschikken wij op locatie De Weeme over 3 themalokalen, de zogenaamde 'labs', te weten een techniek-, crea- en dramalab. Deze labs zijn onderdeel van ons onderwijsaanbod, waar we door middel van talentontwikkeling de unieke capaciteiten van elke leerling stimuleren, zelfvertrouwen bevorderen en bijdragen aan een uitdagende leeromgeving. Ook beschikken wij op beide locaties over een speellokaal. Hier gymmen de kinderen van de groepen 1/2. Ook wordt gebruik gemaakt van deze ruimte voor Rost en Water lessen. Daarnaast kan het zijn dat een leerling individueel PMT volgt, ook daarvoor zijn deze ruimtes zeer geschikt.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning op Protestants Christelijke Basisschool Shalom
Taalontwikkeling en Rekenvaardigheid
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze school beschikt over twee toegewijde Intern Begeleiders, Anja Pool (groep 1-4) en Pieter de Haan (groep 5-8). Zij zijn vrijgesteld van lesgevende taken om zich volledig te richten op leerlingenzorg en de begeleiding van leerkrachten. Door deelname aan netwerkoverleggen binnen onze stichting blijven zij op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van onderwijs en zorg. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij taal, rekenen of lezen, staat onze Remedial Teacher klaar. Remedial Teachers zijn speciaal opgeleid om leerlingen met specifieke leerproblemen te helpen en kunnen individuele toetsen afnemen. Zij werken nauw samen met de groepsleerkracht om de extra begeleiding effectief in de klas te integreren. Op school zijn Natasja ten Brummelhuis en Annemiek Kuper actief als gediplomeerde Remedial Teachers. Onze drie specialisten voor meer- en hoogbegaafdheid, Marloes Martens, Irene Veluwenkamp en Natasja ten Brummelhuis, coördineren het beleid voor deze leerlingen. Zij fungeren als vraagbaak voor collega's en bieden begeleiding aan de leerlingen zelf. Er is een doorlopende leerlijn ontwikkeld, inclusief verrijkingsmaterialen en taakbrieven, om een consistente aanpak te garanderen door de jaren heen. De Kangoeroegroep wordt tweewekelijks begeleid door Marloes Martens en Natasja ten Brummelhuis.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Berdien Boes, onze gedragsspecialist, speelt een cruciale rol binnen passend onderwijs door leerlingen met specifieke sociaal-emotionele zorgbehoeften te ondersteunen. Zij vertaalt gedragsproblemen naar concrete onderwijsbehoeften en adviseert op leerling-, leerkracht- en groepsniveau. Haar aanpak is handelingsgericht en richt zich op waarnemen, begrijpen, plannen, realiseren en evalueren van onderwijsbehoeften, altijd in afstemming met alle betrokkenen. De 'Rots en Water' training wordt aangeboden om positieve sociale vaardigheden te ontwikkelen. Deze training richt zich op zelfvertrouwen, zelfbeheersing en zelfreflectie, en helpt kinderen om hun eigen kwaliteiten te ontdekken en effectief samen te werken. Deelnemers leren een balans te vinden tussen voor zichzelf opkomen ('rots') en samenwerken met anderen ('water'). Dit draagt bij aan een veilig en prettig schoolklimaat. Onze gecertificeerde trainers Berdien Boes, Annet Bramer, Ine Amsink, Jannette Smedema, Anja Pool en Monique Vaartjes verzorgen deze lessen spelenderwijs in alle groepen.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze gedragsspecialist, Berdien Boes, ondersteunt leerlingen met specifieke behoeften op sociaal-emotioneel gebied en vertaalt gedrag naar onderwijsbehoeften. Zij adviseert en begeleidt op alle niveaus, met een focus op een handelingsgerichte visie die het leerproces centraal stelt. Dit gebeurt altijd in samenwerking met leerkrachten, ouders en eventuele externe instanties. Onze school biedt ondersteuning via een orthopedagoog/psycholoog van de stichting, die observeringen en onderzoeken kan uitvoeren en deel uitmaakt van het schoolondersteuningsteam. CBS Shalom hanteert een proactieve aanpak om leer-, opgroei- en opvoedproblemen vroegtijdig te signaleren. We waarborgen een veilig sociaal klimaat en bieden specifieke ondersteuning voor leerlingen met dyslexie, dyscalculie of een (hoog)begaafdheid. Onze pedagogische aanpak is gericht op het voorkomen van gedragsproblemen en het begeleiden van leerlingen met ontwikkelingsproblemen. We erkennen dat de ondersteuningsmogelijkheden van de school grenzen kunnen hebben, zoals de veiligheid van leerlingen en personeel, zelfredzaamheid, benodigde verzorging of de haalbaarheid van het onderwijsaanbod. Bij complexe vragen wordt het Schoolondersteuningsteam (SOT), inclusief externe expertise, ingeschakeld. Uiteindelijk besluit het bevoegd gezag, in overleg met het College van Bestuur, over de toelating van leerlingen met intensieve ondersteuningsvragen.
Motorische en Lichamelijke Ondersteuning
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
In samenwerking met ouders bieden wij toegang tot gespecialiseerde hulp van fysiotherapeuten, ergotherapeuten en logopedisten. Deze professionals kunnen zowel op school als in hun eigen praktijk kinderen behandelen, met als doel hun ontwikkeling optimaal te stimuleren.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor specifieke medische zorg of persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met ouders en externe professionals om de benodigde ondersteuning te garanderen.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op Protestants Christelijke Basisschool Shalom
Maatwerk en Talentontwikkeling voor Elke Leerling
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Kwaliteitszorg en het Schoolplan van Basisschool Shalom
Wat zijn de doelen van ons schoolplan?
Hoe realiseert de school haar onderwijsdoelen?
Downloaden
Download hier ons SchoolplanOptimale Start voor Jonge Kinderen op Basisschool Shalom Vriezenveen
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen: Wat Biedt Basisschool Shalom?
Basisschool Shalom Vriezenveen heeft een gespecialiseerd aanbod voor de allerkleinsten, gericht op een uitstekende start. Dit omvat: * **Naadloze Overgang:** Samenwerking met kinderopvang en peuterspeelzalen voor een soepele start. * **Voorschotbenadering Kentalis:** Intensieve begeleiding voor taal- en leesontwikkeling bij jonge kinderen. * **Gezamenlijke Werkwijze:** Afstemming met lokale partners via de 'Werkgroep doorlopende lijn' voor consistente ondersteuning.