Christelijke Basisschool Rehoboth
Buitenlandweg 1
7671 RK Vriezenveen

Schoolweging

Schoolweging
31.35
Spreiding
6.04

De schoolweging van Rehoboth Vriezenveen is 31,35 , met een spreiding van 6,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score ligt ook significant hoger dan bij vergelijkbare scholen (95,2%), wat wijst op een sterke basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

60,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 43,5% en het regionaal gemiddelde (55,4%). Met name op rekenen presteert de school sterk, wat samenhangt met het gerichte differentiatiebeleid voor talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een nadruk op middelbare niveaus: 31,3% vmbo-(g)t en 25% havo (vs. 16,5% en 16,1% regio). Het aandeel vwo-advies (12,5%) ligt iets onder het regionaal gemiddelde (18,6%), maar het praktijkonderwijsadvies (0%) blijft achter bij de omgeving (1,01%). Dit past bij de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsRehoboth VriezenveenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de kwaliteit van ons onderwijs te bewaken, toetsen we de kinderen regelmatig. We verzamelen de toets gegevens in ons administratiesysteem Parnassys. Zo krijgen we een goed beeld van de schoolprestaties en vorderingen van de kinderen. Vanaf 2023-2024 zijn we gestart met DIA, dit leerlingvolgsysteem heeft CITO vervangen. Naast de DIA toetsen (rekenen, lezen, spelling en begrijpend lezen) nemen we ook de NSCCT af. Dit is een niet schoolse capaciteitentest, die wordt ingezet om het leerpotentieel van de groep en de kinderen in kaart te brengen, met als doel een koppeling te maken tussen leerpotentieel ende DIA scores. Analyse van deze gegevens levert informatie op voor kwaliteitsverbetering op leerling-,groeps-, school- en bestuursniveau en draagt bij aan de ambitie om meer uit de leerlingen te halen dan we voor mogelijk houden. De NSCCT wordt afgenomen in de groepen 5 t/m 7 in de maand oktober. In groep 8 wordt de NIO afgenomen. De NIO is een soort intelligentietest die bepaalt wat kinderen ‘in huis hebben’ (de mogelijke schoolprestaties). De uitslag zal dienen als ondersteuning bij het opstellen van het schooladvies rondom de verwijzing naar het vo.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

16,7% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de schoolweging. Toch stroomt 25% boven advies door, wat de effectiviteit van de doorstroombegeleiding onderstreept. De school hanteert volgens het schoolplan een 'adaptief adviesmodel' met tussentijdse bijstellingen.

Sociale ontwikkeling

Iede kind krijgt de ruimte om zichzelf te zijn en krijgt ruimte om zich te ontwikkelen. Kinderen die echt niet meer mee kunnen komen met de de lesstof van de klas, krijgen een andere leerroute. We vinden het belangrijk dat de kinderen zoveel mogelijk les krijgen in hun eigen klas, zodat ze onderdeel blijven van de groep. Ditzelfde geldt ook voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben, zij krijgen ondersteuning van onze meerbegaafdheidsdeskundige hoe deze kinderen bediend kunnen worden in de klas. Het welbevinden van de kinderen is een belangrijke graadmeter. We brengen de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen in beeld. Twee keer per jaar wordt deze ontwikkeling geobserveerd. Voorheen gebruikten wij ZIEN, vanaf 2023-2024 gebruiken wij hiervoor Kindbegrip. De uitkomsten worden gewaardeerd en geregistreerd. Vanaf groep 5 vullen de kinderen ook zelf een vragenlijst in over allerlei facetten van de sociaal emotionele ontwikkelen. Vanuit deze vragenlijst ontstaat een beeld over een kind. Deze beelden inclusief de analyse worden vastgelegd in een leerlingvolgsysteem. Daarnaast krijgen de kinderen uit groep 6 tot en met 8 jaarlijks een tevredenheidsonderzoek. Extra aandacht: - Actieve betrokkenheid, door middel van bewegend leren - Didachtisch Coachen LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Samen

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool Rehoboth voor sociale ontwikkeling?

Christelijke Basisschool Rehoboth geeft kinderen de ruimte om zichzelf te zijn en leert ze die ruimte ook aan anderen te geven. De school is open en positief naar elkaar toe. De kernwaarden zijn veiligheid, samen en respect. De school is actief met de gedragsverwachtingen vanuit PBS en heeft samen met de leerlingenraad gedragsverwachtingen opgesteld. Elke twee weken wordt een nieuwe gedragsverwachting aangeboden en geoefend. In groep 5 starten de kinderen met 'In je Sas', waarin kinderen zichzelf en anderen leren kennen en zelfvertrouwen en -verantwoordelijkheid opbouwen. Op de Rehoboth is er een leerlingenraad die 6 keer per jaar samenkomt met de directie.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool Rehoboth om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool Rehoboth gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool Rehoboth?

Christelijke Basisschool Rehoboth gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en 'In je Sas' voor sociaal-emotioneel leren.