Christelijke Basisschool De Polle
Oude Hoevenweg 97
7671 PH Vriezenveen

Schoolweging

Schoolweging
31.81
Spreiding
4.89

De schoolweging van De Polle Vriezenveen is 31,81 , met een spreiding van 4,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze stabiele basiskwaliteit sluit aan bij het pedagogisch uitgangspunt 'leren met hoofd, hart en handen' zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53.33% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43.5%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe populatie (schoolweging 31.81) hogere cognitieve ambities waarmaakt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 55.56% vmbo-(g)t en 11.11% vwo. Dit is beduidend hoger dan vergelijkbare scholen (gem. 16.45% vmbo-(g)t en 18.61% vwo). Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijs-advies, terwijl dit landelijk 1.01% is. De combinatie van intensieve begeleiding en adaptieve toetsing lijkt hier vruchten af te werpen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2022-2023

ToetsDe Polle VriezenveenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2022-2023

Score
513

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Door middel van de leerlingvolgsysteemtoetsen van IEP meten we de tussenresultaten. Daarnaast wordt vanaf leerjaar 4 de NSCCT (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test) jaarlijks afgenomen. Hiermee wordt de leerpotentie per leerling in beeld gebracht. De leerpotentie en de resultaten van de leerlingvolgsysteemtoetsen van IEP worden naast elkaar gelegd en zo wordt gekeken of de leerlingen optimaal profiteren van het onderwijsaanbod of dat er aanpassingen moeten worden gedaan in het onderwijsaanbod zodat alles uit de leerling gehaald kan worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 80% van de leerlingen boven hun advies presteert in het VO (vs. 25.27% landelijk). Het volledig ontbreken van onderadvisering (0% vs. 11.81% gemiddeld) onderstreept de zorgvuldige advisering. Dit past bij de beschreven 'driehoeksgesprekken' en het gebruik van de adaptieve IEP-toets die mogelijkheden voor bijstelling biedt.

Sociale ontwikkeling

Doordat we werken met groepen waarin 2 leerjaren gecombineerd zijn, vraagt dat een specifieke aanpak gericht op de verschillende leeftijden en behoeften van onze leerlingen. Het constant werken aan groepsvorming is daarbij voor onze school belangrijk.

We vertrouwen elkaar

We respecteren elkaar

We helpen elkaar

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Polle voor sociale ontwikkeling?

Christelijke Basisschool De Polle werkt met de 'Kanjertraining' en gebruikt het volgsysteem KanVAS.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Polle om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool De Polle gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Polle?

Christelijke Basisschool De Polle gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.