
Schoolweging
De schoolweging van De Bron Vriezenveen is 32,46 , met een spreiding van 4,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt de effectiviteit van het basisonderwijs, ondanks de relatief hoge schoolweging. De score ligt 1.2% boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (94.8%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Slechts 33.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim onder de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 41.2%. Dit reflecteert de complexere leerlingenpopulatie, al scoort de school met 96% wel boven de landelijke benchmark op het fundamenteel niveau. De focus ligt op basisvaardigheden, mogelijk ten koste van excellente prestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen polarisatie: 37.5% vmbo-k tegenover 25% vwo, wat atypisch is voor scholen met deze schoolweging. Vergelijkbare scholen geven 9.2% vmbo-k en 18.6% vwo-advies. De combinatie vmbo-(g)t/havo (12.5%) en havo/vwo (12.5%) wijst op een precair evenwicht tussen ambitie en realiteitszin in een krimpcontext.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bron Vriezenveen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leerlingen van onze school doen vanaf groep 3 mee aan verschillende DIA toetsen. De uitslagen van de toetsen worden gebruikt om de leerlingen te volgen in hun ontwikkeling. Daarnaast wordt vanaf leerjaar 4 de NSCCT (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test) jaarlijks afgenomen. Hiermee wordt de leerpotentie per leerling in beeld gebracht. De leerpotentie, methodetoetsen en de resultaten van de leerlingvolgsysteemtoetsen van DIA worden naast elkaar gelegd en zo wordt gekeken of de leerlingen optimaal profiteren van het onderwijsaanbod of dat er aanpassingen moeten worden gedaan in het onderwijsaanbod, zodat alles uit de leerling gehaald kan worden. Op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau worden tussentijdse doelstelling vastgelegd en volgens jaarcyclus besproken en geëvalueerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
44.4% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11.8%). Dit suggereert mogelijk te optimistische advisering. Slechts 22.2% blijft op niveau, tegenover 62.9% landelijk. De hoge 'boven advies'-score (33.3% vs 25.3%) onderstreept echter ook individuele successen in uitdagende omstandigheden.
Sociale ontwikkeling
De Bron. Een prachtige naam. Niet alleen kort en krachtig, maar ook een naam met betekenis. De bron is van oudsher een plaats waar mensen elkaar ontmoeten. Bij de bron werd, en in veel landen is dat nog zo, het leven van alledag gedeeld. Een plaats waar mensen betrokken zijn op elkaar. Mensen wisselen er nieuws uit en verdiepen en verrijken er hun leven. Dat is wat er op school ook gebeurt. In de ontmoeting tussen mensen krijgt het leven kleur en diepgang. Wij gaan uit van kwaliteiten van kinderen en spreken gedragsverwachtingen uit voor een positief en veilig klimaat. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool de Bron voor sociale ontwikkeling?
Basisschool de Bron werkt met KiVa, een schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert sociale vaardigheden. Leerkrachten geven KiVa-lessen over thema’s als groepsdruk, communicatie, respect en pesten. De nadruk ligt op de groep als geheel. Het motto is: ‘samen maken wij er een fijne school van!’
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Bron om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Bron gebruikt de KiVa vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Bron?
Basisschool de Bron gebruikt KiVa als methode voor sociaal-emotioneel leren.