De Vijverstee

De resultaten van De Vijverstee in Vries

Current section: resultaten
De Fledders 14
9481 GA Vries

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Vijverstee, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van De Vijverstee

Schoolweging
29.4
Spreiding
6.14

De schoolweging van De Vijverstee is 29,40 , met een spreiding van 6,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past De Vijverstee bij jullie?

Ontdek hoe goed De Vijverstee bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

97,0% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke norm van 85%. De school toont hiermee sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

66,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit duidt op effectieve differentiatie in onderwijsaanbod, gezien de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Vijverstee?

Het adviesprofiel laat een tweedeling zien: 33,3% vmbo-k en 25% vwo-advies, tegenover slechts 16,7% praktijkgerichte vmbo-b. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar vmbo-(g)t/havo-adviezen (10,3%) en havo/vwo-combinaties (10,9%) vaker voorkomen. De relatief hoge vwo-percentages (25% vs. 18,6% regio) suggereren ambitieuze advisering.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe VijversteeGemeente AmsterdamNederland
LIB174.21176.59175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen op onze school Om ontwikkelingsachterstanden te voorkomen en/of te bestrijden maken we gebruik van een uniform leerlingvolgsysteem. Het hanteren van dit systeem moet er met name toe leiden dat de vorderingen van de leerlingen op een goede en zo concreet mogelijke wijze worden vastgelegd. Om vast te kunnen stellen of de kinderen op niveau werken en de aangeboden leerstof goed beheersen, maken we vanaf groep 3 gebruik van methodegebonden toetsen. Dit zijn toetsen die horen bij de methodes die we gebruiken op school voor Nederlandse taal (technisch- en begrijpend lezen, spelling) en rekenen. Daarnaast maken we ook gebruik van methode onafhankelijke toetsen vanuit het CITO-leerlingvolgsysteem. Deze toetsen worden twee keer per schooljaar afgenomen. De kinderen van groep 8 nemen deel aan de CITO doorstroomtoets. Deze wordt afgenomen in februari. In de onderbouw (groep 1 en 2) wordt de ontwikkeling van de kinderen vooral gevolgd door observaties van de groepsleerkracht. De leerkracht maakt hierbij gebruik van de Leerlijnen Jonge Kind van Parnassys. Hierbij wordt gekeken naar de volgende ontwikkelingsgebieden: de ontwikkeling van de beginnende geletterdheid, het rekenen, de ruimtelijke oriëntatie, de visuele waarneming, de motorische ontwikkeling en ook de muzikale ontwikkeling. Het beredeneerd leerstofaanbod is hierbij leidend. Daarnaast wordt in groep 2 de screening Aanvankelijk Lezen afgenomen. Hoe ziet de zorgstructuur eruit? De intern begeleider (IB'er) is verantwoordelijk voor het beleid ten aanzien van de leerlingenzorg en coördineert de uitvoering daarvan. De IB'er begeleidt en coacht ook leerkrachten ten aanzien van haar/zijn zorgleerlingen, bewaakt de zorgstructuur en kan vanuit deze functie ook aanwezig zijn bij gesprekken over zorgleerlingen. De resultaten van de cognitieve ontwikkeling en de gegevens met betrekking tot de ontwikkeling van de sociale vaardigheden worden besproken in een groeps- en/of leerlingbespreking. Bij deze besprekingen zijn altijd de IB'er en de groepsleerkracht aanwezig. Tijdens deze besprekingen, die drie keer per jaar plaatsvinden, wordt altijd gekeken naar de aandachtspunten voor de hele groep, het signaleren van kinderen die extra aandacht nodig hebben en het nauwkeurig beschrijven van de onderwijsbehoeften van de verschillende kinderen. Alle leerlingen worden op het einde van het schooljaar doorgesproken met de volgende groepsleerkracht. We hanteren hiervoor een overdrachtsformulier. De nieuwe leerkracht gaat verder op de ingeslagen weg. Besprekingen t.a.v. de effectiviteit van ons onderwijs vinden met regelmaat plaats tijdens overlegmomenten in het managementteam en in bouwvergaderingen. Zo nodig wordt besloten de zorg te intensiveren door externe hulp in te zetten. Er wordt in een vroeg stadium gebruik gemaakt van consultatieve ondersteuning en onderzoek door de orthopedagoog vanuit het Baasis Ondersteunings Team (BOT) of in overleg door een externe instantie. De zorgstructuur op onze school is niet alleen voor zorgleerlingen, maar voor alle leerlingen. Daartoe worden vier niveaus van zorg onderscheiden. In het Schoolondersteuningsprofiel op onze website vindt u meer uitleg.

Zitten de oud-leerlingen van De Vijverstee in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

De school toont opvallend lage onderadvipering: 7,7% van leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk). Tegelijk scoort 30,8% boven het gegeven advies, wat wijst op zorgvuldige advisering en goede doorstroombegeleiding zoals beschreven in het leerlingvolgsysteemprotocol.

Sociale ontwikkeling

Het is onze visie dat niet alleen de kennis maar ook de vaardigheden en talentontwikkeling bijdragen aan de ontwikkeling van de kinderen. Wij signaleren een vraag uit de samenleving naar creatieve denkers die van oude kennis nieuwe concepten kunnen maken. Ook een vraag naar mensen die technologische kennis kunnen vertalen om maatschappelijke problemen op te lossen. Dit betekent voor ons dat we kinderen voorbereiden op de vaardigheden die daarbij gevraagd worden: samenwerken, omgaan met tegengestelde belangen (conflicten) en verantwoordelijkheid nemen (eigenaarschap). We willen leerlingen hierbij ondersteunen door hen te leren hoe zij om kunnen gaan met spanning, emoties, creatief denken en grenzen stellen. LEES MINDER

Openbaar

Persoonlijk

Samenwerken

Wat is de werkwijze van De Vijverstee voor sociale ontwikkeling?

Het leren samenwerken komt op tal van momenten aan de orde: van kleine opdrachten tijdens een lesopdracht tot werken aan de IPC-projecten. De didactische werkvormen behelzen veel momenten waarin kinderen gestimuleerd worden met elkaar samen te werken. Het oplossen van conflictjes, het omgaan met pesten, je niet gewaardeerd voelen: tijdens de Kanjerlessen besteden we aandacht aan de weerbaarheid en het verantwoordelijkheidsgevoel van kinderen. Dit doorlopend proces van bewustwording van eigen gedrag en uitlatingen sluit aan op het nemen van verantwoordelijkheid, van eigenaarschap.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Vijverstee om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Vijverstee gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas en Sociaal Veiligheidsplan.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Vijverstee?

De Vijverstee gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kanjertrainingen.