
Schoolweging
De schoolweging van De Kraanvogel Vorden is 28,48 , met een spreiding van 6,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
88,6% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De score ligt echter 7,8% lager dan bij vergelijkbare scholen (96,4%), wat de uitdagingen van kleinschalig onderwijs toont. De inspectienorm wordt consequent gehaald.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
58,5% van de leerlingen bereikt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 48,6%. Dit benadrukt de effectiviteit van het gepersonaliseerde Agora-onderwijs, vooral bij talentontwikkeling. Toch is er nog groeipotentieel aangezien vergelijkbare scholen gemiddeld 60,5% halen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 30,8% havo en 15,4% vwo. Opvallend is het hogere percentage vso-adviezen (7,7% vs 0,12% regionaal), mogelijk gerelateerd aan de open inschrijving voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Het percentage vmbo-k adviezen (15,4%) ligt bijna 70% hoger dan bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kraanvogel Vorden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school worden geen toetsen afgenomen, omdat we toetsen zien als een momentopname. In plaats daarvan richten we ons op blijvend begrip van de leerstof. We volgen de ontwikkeling van onze leerlingen wel, maar pas nadat ze de stof hebben eigen gemaakt. Zowel kinderen als leerkrachten kunnen aangeven wanneer ze een doel willen laten controleren. Zo krijgen wij, als leerkrachten, inzicht in de mate van beheersing. Bovendien vinden we het belangrijk dat leerlingen het geleerde in de praktijk kunnen toepassen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van verhoudingen in de keuken: een recept berekenen en dit vervolgens daadwerkelijk uitvoeren. Daarnaast voeren we twee keer per jaar een verplichte halfjaarlijkse screening uit met behulp van de Cito-toets. Op deze manier beoordelen we of de leerling, de groep en de school als geheel nog op de juiste koers zitten. Tot slot neemt groep 8 deel aan de verplichte doorstroomtoets.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 29,4% van de leerlingen boven advies presteert (vs 25,3% landelijk), terwijl 0% onder advies uitkomt. Dit reflecteert het adaptieve onderwijsconcept met doorlopende ontwikkelingslijnen, zoals vermeld in het schoolplan. 70,6% blijft exact op adviesniveau.
Sociale ontwikkeling
De Kraanvogel Agora Basisschool richt zich op het creëren van een leeromgeving die is afgestemd op de unieke kwaliteiten en onderwijsbehoeften van elke leerling. De school erkent dat ieder kind zijn eigen interesses, talenten en motivaties heeft, en biedt daarom een onderwijsmodel dat ruimte geeft voor autonomie. Leerlingen krijgen de kans om hun leertraject zelf vorm te geven, wat betekent dat de school moet inspelen op hun natuurlijke nieuwsgierigheid en hen moet stimuleren om zelfstandig te ontdekken en te leren. Kwaliteiten en onderwijsbehoeften: De school streeft ernaar om aan te sluiten bij de kwaliteiten van de leerlingen door hen mogelijkheden te bieden om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Dit gebeurt door middel van betekenisvol leren, waarbij kinderen begrijpen waarom bepaalde leerinhouden relevant zijn voor hun leven. Hierdoor worden ze meer betrokken en gemotiveerd, omdat ze inzien hoe hun inspanningen bijdragen aan hun persoonlijke groei. Extra aandacht: Bij De Kraanvogel wordt extra aandacht besteed aan het ontwikkelen van een verantwoordelijkheidsgevoel en verbondenheid onder de leerlingen. Dit houdt in dat kinderen niet alleen verantwoordelijk worden gemaakt voor hun eigen leerproces, maar ook voor het welzijn van hun medeleerlingen. Samenwerking en het creëren van een veilige, inclusieve gemeenschap staan hierbij centraal. Kinderen leren dat hun ontwikkeling niet alleen individueel is, maar ook bijdraagt aan de samenleving als geheel. Specifieke aanpak: Voor het realiseren van deze visie is een specifieke aanpak nodig die balans vindt tussen vrijheid en structuur. Hoewel leerlingen de ruimte krijgen om hun eigen leerpad te kiezen, zorgt de school ervoor dat er voldoende ondersteuning en begeleiding is om hen te helpen hun doelen te bereiken. Leraren fungeren hierbij als begeleiders en mentoren, in plaats van traditionele kennisoverdragers. Ze spelen een cruciale rol in het ondersteunen en sturen van het leerproces. Bovendien worden ouders en andere belanghebbenden actief betrokken in het leerproces, wat bijdraagt aan een breder ondersteunend netwerk dat de ontwikkeling van elk kind bevordert. Deze benadering maakt duidelijk dat De Kraanvogel Agora Basisschool niet alleen streeft naar successen middels theoretische kennis, maar ook naar de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen, waardoor ze goed voorbereid zijn op hun verdere toekomst. LEES MINDER
Vrijheid: Leren vanuit eigen motivatie
Verantwoordelijkheid: Keuzes en gevolgen dragen
Verbondenheid: Samenwerken in een gemeenschap
Wat is de werkwijze van Basisschool De Kraanvogel voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Kraanvogel hanteert kernwaarden vrijheid, verantwoordelijkheid en verbondenheid om een veilige en inclusieve omgeving te creëren. De school gebruikt de methode Breinhelden om executieve functies van leerlingen te versterken, wat bijdraagt aan verantwoordelijk gedrag. Voor sociaal-emotionele ontwikkeling wordt de Cito-toets Sociaal-emotioneel functioneren gebruikt om gerichte ondersteuning te bieden en de verbondenheid te bevorderen. De visie van de school wordt uitgedragen in de dagelijkse praktijk, door betrokkenheid van ouders en communicatie via verschillende kanalen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Kraanvogel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Kraanvogel gebruikt de Cito Sociaal-emotioneel functioneren om sociale opbrengsten in kaart te brengen.