
De resultaten van Basisschool De Kraanvogel in Vorden
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Kraanvogel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool De Kraanvogel bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Kraanvogel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op Basisschool De Kraanvogel
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool De Kraanvogel.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Basisschool De Kraanvogel: Cijfers en Vergelijking
Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau, met als ambitie dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit niveau bereikt aan het einde van groep acht. Voor elke basisschool, waaronder Basisschool De Kraanvogel, stelt de onderwijsinspectie een specifieke signaleringswaarde vast. Deze waarde is gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie en geeft aan welk percentage leerlingen het streefniveau zou moeten behalen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Kraanvogel?
Deze informatie is speciaal samengesteld om u te helpen bij de belangrijke stap van primair naar voortgezet onderwijs. Het schooladvies is cruciaal voor een succesvolle plaatsing en ontwikkeling van uw kind. Volg de officiële richtlijnen zoals beschreven op de website van de Rijksoverheid voor een helder proces. Het schooladvies, opgesteld in groep 8, is gebaseerd op de totale ontwikkeling en prestaties van uw kind gedurende de basisschoolperiode. Factoren zoals doorstroomtoetsen, leerresultaten, inzet en het schoolbeleid spelen hierin een rol. Het schooladvies is leidend voor de aanmelding bij het voortgezet onderwijs. Een eindtoets kan dit advies eventueel bijstellen indien de resultaten hoger zijn. Transparante communicatie over dit proces is essentieel voor alle betrokkenen. De basisschool draagt alle relevante informatie over aan de nieuwe school voor een soepele start. Het voortgezet onderwijs zorgt vervolgens voor passende begeleiding, rekening houdend met individuele behoeften. Ouders hebben het recht bezwaar te maken tegen het schooladvies, met duidelijke procedures via de Rijksoverheid. Jaarlijkse evaluatie door scholen waarborgt dat het overgangsproces altijd voldoet aan de laatste richtlijnen en de behoeften van de leerlingen. Ons doel is een eerlijke en gestructureerde overgang voor elk kind.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Kraanvogel: Groei en Samenwerking
Basisschool De Kraanvogel stimuleert een leeromgeving die perfect aansluit bij de individuele talenten en leerbehoeften van elke leerling. Wij erkennen dat elk kind uniek is, met eigen interesses, vaardigheden en drijfveren. Daarom bieden we onderwijs dat ruimte geeft voor persoonlijke ontwikkeling en zelfstandigheid. Ontdekkend Leren en Zelfstandigheid: Onze leerlingen krijgen de vrijheid om hun eigen leertraject vorm te geven. Dit betekent dat we inspelen op hun natuurlijke nieuwsgierigheid en hen aanmoedigen om zelfstandig te ontdekken en te leren. We geloven dat deze aanpak leidt tot dieper begrip en een grotere betrokkenheid bij de leerstof. Talentontwikkeling en Betekenisvol Leren: De Kraanvogel richt zich op het ontsluiten van de unieke kwaliteiten van onze leerlingen. Door middel van betekenisvolle leertrajecten begrijpen kinderen het belang van de lesstof voor hun eigen leven. Dit verhoogt hun motivatie en laat hen inzien hoe hun inspanningen bijdragen aan hun persoonlijke groei en ontwikkeling. Verantwoordelijkheid en Verbondenheid: Wij hechten veel waarde aan het ontwikkelen van een sterk verantwoordelijkheidsgevoel en een hechte gemeenschap binnen de school. Leerlingen leren niet alleen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces, maar ook voor het welzijn van hun klasgenoten. Samenwerking en een veilige, inclusieve sfeer staan hierbij centraal. Een Balans tussen Vrijheid en Structuur: Onze specifieke aanpak combineert vrijheid met duidelijke structuur. Hoewel leerlingen autonomie krijgen in hun leerkeuzes, bieden wij hen de nodige ondersteuning en begeleiding om hun doelen te bereiken. Onze leerkrachten fungeren als coaches en mentoren, die het leerproces stimuleren en sturen. Ouders en andere betrokkenen worden actief uitgenodigd om deel te nemen aan het leerproces, wat zorgt voor een breed ondersteuningsnetwerk. Holistische Ontwikkeling: Bij De Kraanvogel streven we niet alleen naar academische prestaties, maar ook naar de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Zo bereiden we hen optimaal voor op een succesvolle toekomst, waarin ze zowel individueel als in een gemeenschap kunnen floreren.
Vrijheid: Stimuleren van eigen motivatie en leerkeuzes
Verantwoordelijkheid: Leren omgaan met keuzes en consequenties
Verbondenheid: Bevorderen van samenwerking en gemeenschapszin
Hoe bevordert Basisschool De Kraanvogel de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool De Kraanvogel hanteert een onderwijsfilosofie die gericht is op het creëren van een veilige en inclusieve leeromgeving. De kernwaarden vrijheid, verantwoordelijkheid en verbondenheid vormen de basis van onze aanpak. Om executieve functies te versterken, maken we gebruik van de Breinhelden methode, die leerlingen op een speelse manier helpt bij het ontwikkelen van planning, zelfbeheersing en taakgerichtheid. Deze vaardigheden dragen direct bij aan het leervermogen en de zelfstandigheid van de kinderen. Voor het monitoren van de sociaal-emotionele groei zetten we de Cito-toets Sociaal-emotioneel functioneren in. Deze toets geeft ons waardevolle inzichten in hoe leerlingen zich ontwikkelen op sociaal en emotioneel vlak, zodat we tijdig gerichte ondersteuning kunnen bieden. Deze aanpak zorgt ervoor dat elk kind zich gezien en gewaardeerd voelt, wat essentieel is voor een gevoel van verbondenheid met de schoolgemeenschap. Onze visie wordt actief uitgedragen door het voorbeeldgedrag van onze leerkrachten, de integratie van onze kernwaarden in het dagelijks lesprogramma, en door een actieve betrokkenheid van ouders. Door open communicatie via ouderavonden en nieuwsbrieven zorgen we ervoor dat iedereen binnen onze schoolgemeenschap dezelfde doelen deelt. Zo creëren we een levendige en ondersteunende omgeving die de holistische ontwikkeling van elk kind bevordert.
Welke methoden en registraties gebruikt De Kraanvogel voor sociale ontwikkeling?
Om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen in kaart te brengen en te stimuleren, maken we gebruik van specifieke methoden en registraties:
- Cito Sociaal-emotioneel functioneren (registratie en monitoring)
- Vreedzame school (methode sociaal-emotioneel leren)
- Breinhelden - Executieve functies (methode sociaal-emotioneel leren en vaardigheidsontwikkeling)
Inspectierapport Basisschool De Kraanvogel: Inzichten in Onderwijskwaliteit
Basisschool De Kraanvogel in Vorden, een bloeiende school met 61 leerlingen, streeft naar Excellent onderwijs. De school legt de nadruk op persoonlijke ontwikkeling en een veilige leeromgeving waar elk kind tot bloei kan komen. Ontdek de resultaten en bevindingen van de onderwijsinspectie en leer meer over de onderwijskundige aanpak van De Kraanvogel.