Basisschool De Hoge Voorde
Het Hoge 36
7251 XX Vorden

Schoolweging

Schoolweging
28.13
Spreiding
5.99

De schoolweging van De Hoge Voorde is 28,13 , met een spreiding van 5,99 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Maar liefst 97,84% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, significant hoger dan de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score plaatst de school in de top 10% van Nederland op dit criterium en benadrukt het effect van de intensieve basisvaardighedenaanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau voor taal en rekenen wordt door 73,46% van de leerlingen behaald, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit reflecteert de nadruk op excellente prestaties in het schoolbeleid. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 60,51%, wat de relatief sterke cognitieve focus van De Hoge Voorde onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke theoretische oriëntatie: 32,35% vwo-advies tegenover 18,61% bij vergelijkbare scholen. Het aandeel praktijkgericht advies (vmbo-b/k) is met 8,82% beperkt, maar wel iets hoger dan regionaal gemiddeld (5,52-9,17%). De combinatie havo/vwo-advies (5,88%) laat ruimte voor doorstroommogelijkheden, passend bij het kansrijk adviseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Hoge VoordeGemeente AmsterdamNederland
LIB175.94175.78175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We monitoren de resultaten op verschillende manieren. Dit gebeurt door observaties, methodetoetsen en citotoetsen. De tussentijdse resultaten worden geanalyseerd en zijn samen met de overige data richtinggevend bij het evalueren en opstellen van groeps- en handelingsplannen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,52% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 32,61% boven het advies uitkomt. Deze cijfers onderstrepen het zorgvuldige adviesproces en de doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het ontwikkelingsperspectief. De school overtreft hiermee duidelijk de inspectienormen voor doorstroomrechtvaardigheid.

Sociale ontwikkeling

Een Veilig Pedagogisch Klimaat Bij De Hoge Voorde zorgen we samen met kinderen en leerkrachten voor een veilig en positief pedagogisch klimaat. We geloven in de kracht van intrinsieke motivatie en het enthousiasme van de kinderen. Onze gedragsafspraken zijn duidelijk en positief, en we hebben hoge verwachtingen van elk kind. In samenwerking met ouders richten we ons op de mogelijkheden van elk kind, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Samenwerkend Leren met Coöperatieve Werkvormen In onze lessen, zoals rekenen, taal, begrijpend lezen, spelling en wereldoriëntatie, gebruiken we coöperatieve werkvormen. Hierbij werken kinderen actief samen en verwerken ze de lesstof met en van elkaar. Dit bevordert niet alleen de leerstof, maar ook de sociale vaardigheden en het samenwerken met anderen. LEES MINDER

Veiligheid

Samenwerking

Respect

Wat is de werkwijze van Basisschool De Hoge Voorde voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Hoge Voorde werkt met behulp van De Kanjertraining. Daarnaast worden ook losse projecten ingezet ter bevordering van het veilige en sociale klimaat, zoals schooljudo, de week van de mediawijsheid en gastlessen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Hoge Voorde om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Hoge Voorde gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Hoge Voorde?

Basisschool De Hoge Voorde gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.