Kindcentrum Van den Bergh
Gerard Doustraat 125
3781 EJ Voorthuizen

Schoolweging

Schoolweging
29.28
Spreiding
5.93

De schoolweging van Van den Bergh is 29,28 , met een spreiding van 5,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm van 85%. De school blijft hiermee 1,5 procentpunt onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen. De stabiele resultaten reflecteren het effect van het adaptieve taal- en rekenprogramma.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1%. Desondanks scoort de school 1,2 procentpunt lager dan vergelijkbare scholen. Deze prestatie benadrukt de focus op maatwerk, zoals beschreven in het schoolplan 2022-2026.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op havo (43,6%) en vwo (18,0%), ruim boven het regionale gemiddelde (16,1% havo, 18,6% vwo). Praktijkonderwijs wordt nauwelijks geadviseerd (0% vs. 1,0% regionaal). De brede range van vmbo-b tot vwo sluit aan bij de relatief gevarieerde leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsVan den BerghGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

22,2% van de leerlingen presteert onder advies, bijna dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan wijzen op een voorzichtige advisering. Tegelijk scoort 16,7% boven advies, wat het belang van doorlopende begeleiding onderstreept zoals vermeld in het schoolondersteuningsprofiel.