Kindcentrum de Wiekslag
Tijmstraat 2
7383 XR Voorst

Schoolweging

Schoolweging
32.16
Spreiding
6.21

De schoolweging van De Wiekslag Voorst is 32,16 , met een spreiding van 6,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98.96% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs, ook bij leerlingen met een lagere uitgangspositie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

61.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 43.5%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe populatie hogere ambities waarmaakt, mede door gerichte differentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een breed scala aan adviezen, met gelijke verdeling over vmbo-b tot vwo (elk 16.67%). Opvallend is het hogere percentage havo/vwo-adviezen (33.34% combinatie) ten opzichte van vergelijkbare scholen (27.27% havo/vwo). Dit weerspiegelt de combinatie van een brede populatie en ambitieuze doorstroomdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wiekslag VoorstGemeente AmsterdamNederland
LIB174.67175.49175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De resultaten van de leeropbrengsten worden gemeten door middel van methodegebonden toetsen. Daarnaast worden de niet-methode gebonden toetsen van het leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld' van Cito volgens de vastgestelde toetskalender afgenomen. Deze toetsen van Cito zijn voor alle groepen beschikbaar. AVI en DMT wordt vier keer per jaar afgenomen bij de zogenaamde risicolezers. N.a.v. de analyses van de toetsen wordt de meest passende ondersteuning per leerling vastgesteld en georganiseerd. Indien nodig wordt gebruik gemaakt van tussentijdse metingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

66.67% van de leerlingen presteert op adviesniveau, in lijn met het landelijk gemiddelde. Het relatief hoge percentage onderadvisering (22.22% vs. 11.81% landelijk) vraagt aandacht, mogelijk gerelateerd aan de complexe schoolweging. De 11.11% bovenadvies toont wel ruimte voor onbenut potentieel.

Sociale ontwikkeling

Op onze school hebben we oog voor elkaar. Leerkrachten, ouders en kinderen staan in met elkaar in verbinding. Samen zullen we ons inzetten om de kinderen zich veilig te laten voelen en om optimale leerresultaten te behalen. Wij hebben duidelijke verwachtingen van de groep in het algemeen en van de kinderen in het bijzonder als het gaat om goed omgaan met elkaar. Wij helpen hierbij door een heldere structuur te bieden in hoe wij met elkaar om willen gaan. Kinderen staan bij het opstellen van de regels aan de basis. Leerkrachten, maar ook ouders hebben een voorbeeldfunctie in hoe we met elkaar omgaan. We streven ernaar om kinderen op een goede plezierige manier zelfstandig te laten worden en dagen ze uit om zelf problemen op te lossen. We zien het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid om te zorgen voor een veilige en leefbare schoolomgeving. LEES MINDER

Anderen helpen

Zelf proberen, zelfvertrouwen

Vriendelijk voor anderen

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van de sociale opbrengsten worden door de driehoek ouders, leerkrachten en leerlingen bepaald. Door de keuze voor onze school is er een samenwerking aangegaan met oog en respect voor de ander. De kernwaarden worden onderbouwd door de visie van de Kanjertraining. Alle leerkrachten zijn hiervoor gecertificeerd of in opleiding. De Kanjertraining is gericht op een veilige sociaal emotionele omgeving met vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect. Er is duidelijkheid over hoe wij met elkaar om willen gaan. Kanjertraining wordt met de leerlingen geoefend en staat in iedere groep prominent op het rooster. Het is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Om de sociale opbrengsten aan de inspectie te kunnen verantwoorden wordt gebruik gemaakt van KanVAS, het digitale Kanjer Volg- en Adviessysteem. Dit systeem bestaat onder andere uit een sociogram, een leerlingenvragenlijst, een docentvragenlijst en een breed scala aan pedagogische adviezen.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kanjer trainingen