Christelijke Basisschool Sjaloom
Kerkstraat 25
7383 CB Voorst

Schoolweging

Schoolweging
30.24
Spreiding
5.11

De schoolweging van Sjaloom Voorst is 30,24 , met een spreiding van 5,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,6% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, zelfs in vergelijking met het landelijk gemiddelde van 95,9%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 66,7% van de leerlingen gehaald, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit geeft aan dat de school ondanks de complexe populatie hogere doelen weet te realiseren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,8%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen laten een sterke focus op theoretische leerwegen zien: 21,43% vmbo-(g)t en 21,43% havo. Ook geeft de school een opvallend hoog percentage praktijkonderwijsadvies (7,14% vs. 1,01% regio). De combinatie van vwo (7,14%) en praktijkonderwijs benadrukt de diversiteit in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSjaloom VoorstGemeente AmsterdamNederland
LIB175.49175.23183.27

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Opbrengstgericht werken en leerlingvolgsysteem Wij streven hoge opbrengsten na. Deze worden na iedere toets periode (twee keer per jaar) vastgesteld. Door middel van goede toets interpretaties en analyses van het leerlingvolgsysteem, methode gebonden toetsen en de doorgaande leerlijn worden de opbrengsten gevolgd. Dit gebeurt op leerling niveau, groepsniveau en schoolniveau. Leerkrachten bespreken regelmatig de opbrengsten van hun groep met de directie en de intern begeleider van school. Zo ontdekken we waar winst te behalen is en borgen we wat goed gaat. Alle leerlingen van groep 8 maken de doorstroomtoets. Deze toets wordt PCBO-breed afgenomen en brengt de vaardigheden van de leerlingen op taal en rekenen in kaart.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

69,2% van de leerlingen presteert op adviesniveau, hoger dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Het percentage onderadvies (23,1%) ligt echter ruim boven de vergelijkingsgroep (11,8%), wat mogelijk verband houdt met de complexe populatie. De school benadrukt in haar profiel wel 'maatwerk in doorstroombegeleiding'.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen met plezier naar school gaan en zich veilig en gelukkig voelen op school. De Kanjertraining is bedoeld om een goed sociaal klimaat in de school en de klas te scheppen. De Kanjertraining leert kinderen de sociale vaardigheden die nodig zijn om opgenomen te worden in de groep. Door tijdens de training zelfvertrouwen te kweken, leren de kinderen grenzen te stellen. Wat zijn de doelen van de Kanjertraining? - kinderen durven zichzelf te zijn - kinderen voelen zich veilig - kinderen voelen zich bij elkaar betrokken - kinderen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen - kinderen krijgen meer zelfvertrouwen - kinderen respecteren de leerkracht - kinderen lossen pestproblemen op LEES MINDER

Samenwerken

Conflict oplossen

Zelfredzaamheid

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool Sjaloom voor sociale ontwikkeling?

Christelijke Basisschool Sjaloom hecht veel waarde aan sociale vaardigheden, waaronder een positieve manier van omgaan met elkaar, het kennen van eigen en gezamenlijke verantwoordelijkheden, luisteren naar elkaar, iets voor elkaar over hebben, relativeren, flexibel zijn, met tolerantie en respect deelnemen aan het menselijk verkeer en omgaan met eigen emoties en die van anderen. De school maakt gebruik van de Kanjertraining om hieraan te werken.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool Sjaloom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool Sjaloom gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool Sjaloom?

Christelijke Basisschool Sjaloom gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.