
Schoolweging
De schoolweging van Emmaüs Voorhout is 25,50 , met een spreiding van 5,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,9% behaald fundamenteel niveau overtreft de school zowel de landelijke inspectienorm (85%) als de regio-score (96,6%). Een bijna volledige dekking van basisvaardigheden onderstreept de toegankelijkheid van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
68,9% van de leerlingen ontvangt een vmbo-(g)t of hoger advies, met een opvallende piek bij vwo-adviezen (38,9% vs 18,6% regio). Praktijkonderwijsadviezen (5,56%) liggen relatief hoog vergeleken met andere scholen in de gemeente (1,01%). Deze tweesporigheid past bij de matige spreiding in schoolweging (5,55).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Emmaüs Voorhout | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.35 | 176.8 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op school maken wij gebruik van het leerling- en onderwijsvolgsysteem van het CITO. Twee keer per jaar worden de leerlingen van groep 3 t/m 8 getoetst en worden de opbrengsten van ons onderwijs over de verschillende vakgebieden (technisch- en begrijpend lezen, spelling en rekenen) gemeten. Op deze manier kunnen wij in de gaten houden of de leerlingen zich voldoende ontwikkelen. Tevens is het een meetpunt om te zien hoe het met de kwaliteit van ons onderwijs is gesteld en waar nodig aanpassingen te doen in het onderwijsaanbod en/of het handelen van de leerkracht. De normering van het CITO is landelijk vastgesteld. Op deze manier kunnen wij de leerlingen, de groepen en de school objectief vergelijken met andere leerlingen, groepen en scholen binnen Nederland. De uitslagen van deze toetsen ontvangt u twee keer per jaar bij het rapport.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
37,5% presteert boven advies (regio: 25,3%), terwijl 12,5% onder advies functioneert (vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde). De school demonstreert hiermee een nauwkeurige advisering met ruimte voor positieve verrassingen, mogelijk dankzij het integrale ontwikkelingsperspectief.