
Schoolweging
De schoolweging van Cascade is 32,40 , met een spreiding van 7,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93.3% van de leerlingen beheerst het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke inspectienorm van 85%. Deze score is consistent sinds 2018 en benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs bij dalende leerlingaantallen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56.05% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal/rekenen, wat ruim boven de school-specifieke signaleringswaarde (43.5%) ligt. Dit toont aan dat de school, ondanks een complexe populatie (schoolweging 32.4), hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 55.36%, wat de relatief sterke prestaties onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweespalt: 33.96% vwo (vs. 18.61% regio) én 3.77% praktijkonderwijs (iets boven landelijk gemiddelde). De combinatie van een sterke focus op theoretische leerwegen (45.3% havo/vwo/vmbo-(g)t) met aandacht voor praktische routes typeert een school die inspeelt op een diverse populatie. Dit sluit aan bij de visie op maatwerk: ‘Aansluiten bij aanleg, tempo en interesses’.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Cascade | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school? Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Een deel van deze toetsen is gebonden aan de methode die scholen gebruiken. Maar er zijn ook toetsen die onafhankelijk van de methode de kennis en vaardigheid in het betreffende vak in kaart brengen. Deze toetsen hebben een landelijke normering en worden vaak twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. De Onderwijsinspectie gebruikt deze toetsen om de tussenresultaten van scholen te beoordelen als één van de onderdelen van haar toezicht op de kwaliteit van het onderwijs. Voor de beoordeling van de tussenresultaten, kijkt de Inspectie naar de resultaten op de volgende toetsen: Technisch lezen groep 3 Technisch lezen groep 4 Rekenen en wiskunde groep 4 Rekenen en wiskunde groep 6 Begrijpend lezen groep 6 In deze indicator ziet u de gemiddelde (vaardigheids)score op deze toetsen. Om de betekenis van deze scores te duiden, wordt waar mogelijk ook de ondergrens van de inspectie weergegeven. Daarnaast geeft de school een toelichting op de plaats die de tussenresultaten innemen in het onderwijsproces en op de manier waarop de tussenresultaten worden gerealiseerd. Onze school evalueert de opbrengsten systematisch en past periodiek het onderwijsprogramma aan: op groepsniveau, maar ook op schoolniveau. Doelen van onze opbrengsten evalueren: 1. vorderingen meten, maar zeker ook vantevoren voorspellen 2. waar nodig aanpassingen van het lesprogramma aan de groep / school en aan individuele leerlingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
18.4% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.8%), wat een uitdaging reflecteert in advisering of doorstroombegeleiding. Toch scoort 23.7% boven advies (landelijk 25.3%), passend bij de focus op ambitieus onderwijs. Het hoge percentage onder-advies vraagt om verdere analyse, aangezien dit contrasteert met sterke fundamentele niveau-scores.