
Schoolweging
De schoolweging van De Vijverhof is 20,89 , met een spreiding van 3,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.9% behaald fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een indrukwekkend streefniveau van 87.3% (tegenover een inspectienorm van 68.3%), wat de focus op excellente leeruitkomsten onderstreept. Dit ligt ruim boven het regionaal gemiddelde van 77.8%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
42.9% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (18.6%). De combinatie havo/vwo (25%) en vwo (42.9%) beslaat 67.9% van de adviezen, tegenover 29.5% bij vergelijkbare scholen. Praktische adviezen blijven beperkt tot 3.6% vmbo-b, wat aansluit bij de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vijverhof | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 179.1 | 179.04 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De ontwikkeling van kleuters wordt gevolgd d.m.v. het observatiesysteem KIJK! Bij de oudste kleuters wordt het protocol dyslexie afgenomen. Vanaf groep 3 worden de resultaten van de leerlingen gemeten d.m.v. methode gebonden toetsen. Daarnaast wordt vanaf groep 3 twee keer per jaar een methode onafhankelijke CITO toets afgenomen. In schooljaar 2022-2023 is CITO in beeld (nieuwste versie CITO toetsen) ingevoerd. Aanvullend op de methode onafhankelijke toetsen wordt in groep 7 de NIO afgenomen. Deze toets geeft een indicatie van de capaciteiten van het kind. Naar aanleiding van deze toetsgegevens wordt intern 2 keer per jaar een schoolbespreking gevoerd, waarbij de resultaten van alle groepen worden vergeleken en geanalyseerd. Daarbij wordt ook gekeken naar het leergemak en het leerplezier dat kinderen ervaren. Aan de hand daarvan wordt voor elke groep het onderwijsplan geactualiseerd. In dit onderwijsplan is schoolbreed de aanpak per vakgebied beschreven. De leerkracht schrijft daarbij indien nodig de specifieke aanpak die nodig is voor de groep. Daarnaast wordt per groep 3 keer per jaar een groepsbespreking gevoerd met de intern begeleider, bouwcoördinator en leerkracht. Daarbij staat het bespreken van de onderwijsbehoeften van de leerlingen centraal. Wanneer resultaten aanleiding geven om doublure te overwegen, gaan wij in gesprek met ouders om gezamenlijk tot een goede beslissing te komen. Wanneer het niet lukt om in overeenstemming tot een besluit te komen, is het advies van school leidend en bindend. Onze school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast. Die gegevens zijn belangrijk om het onderwijs van onze school te verbeteren en voor onze gesprekken met bijvoorbeeld het bestuur en de Inspectie van het Onderwijs. Sommige van deze gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek. Vooral de resultaten van taal- en rekentoetsen kunnen hiervoor belangrijk zijn. Door de resultaten van taal- en rekentoetsen te analyseren weten we wat de ontwikkeling van onze leerlingen is en hoe goed onze school het doet. Dit is belangrijk, omdat dit ons helpt om het onderwijs op onze school beter te maken, maar ook het onderwijs in heel Nederland helpt verbeteren. De school gaat de resultaten van de taal- en rekentoetsen sturen aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) (www.cbs.nl), zodat het gebruikt kan worden voor onderzoek naar de ontwikkeling van onze leerlingen. Het CBS zorgt ervoor dat deze resultaten in een veilige omgeving worden opgeslagen voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs NCO (www.nationaalcohortonderzoek.nl). Daarnaast zorgt het CBS ervoor dat leerlingen nooit herkenbaar zijn voor andere mensen. Dit betekent dat onderzoekers nooit een leerling of school kunnen herkennen. Ook in openbare publicaties zullen leerlingen of scholen nooit te herkennen zijn. De verwerking van persoonsgegevens vindt alleen plaats binnen de beveiligde omgeving van het CBS, volgens de wettelijke regels en de strenge regels van het CBS. Het CBS doet dit ook voor alle andere statistieken die zij maakt. Mocht u toch bezwaar hebben tegen het gebruik van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u dit laten weten via bezwaarnco@lucasonderwijs.nl. (o.v.v. schoolnaam, leerlingnaam en groep). Het bestuur van de school zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden. Soms zijn aanvullende gegevens belangrijk voor onderzoek Scholen mogen gegevens over taal en rekenen aan het CBS sturen. Dat komt omdat deze gegevens niet beschouwd worden als ‘bijzondere’ persoonsgegevens (bijvoorbeeld over gezondheid van leerlingen) en omdat scholen volgens de onderwijswetgeving de plicht hebben hun onderwijs te verbeteren. Voor het gebruik van bijzondere persoonsgegevens stelt de wet strengere eisen en moeten ouders actief toestemming geven. Dat is hier niet aan de orde. Omdat het om toetsgegevens gaat, hoeft u het alleen laten weten als u bezwaar heeft.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11.8% landelijk). 41.9% stroomt door boven advies - ruim hoger dan de landelijke 25.3%. Deze cijfers onderbouwen de zorgvuldige advisering o.b.v. NIO-toetsen, Snappet-data en brede ontwikkelingsobservaties.
Sociale ontwikkeling
Wij willen kinderen een prettige en geborgen omgeving bieden. Wij streven naar een veilige en vertrouwde sfeer in de school en vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan. Er heerst een klimaat van warmte, openheid, gezelligheid en zorgzaamheid. Door het organiseren van groepsdoorbroken activiteiten wordt het onderlinge gevoel van saamhorigheid gecreëerd of versterkt. De school is kleinschaling; dit vergroot het gevoel van saamhorigheid en betrokkenheid bij elkaar. Op De Vijverhof werken wij met de Vreedzame School. De Vreedzame School is een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling, waarbij de klas en de school beschouwd wordt als een leefgemeenschap. Kinderen worden gezien en gehoord. Ze krijgen een stem en leren een democratisch burger te zijn. Openstaan voor verschillen en deze kunnen overbruggen, conflicten op een goede manier oplossen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang en actief verantwoordelijk zijn voor de gemeenschap staan hierbij centraal. Kinderen ervaren dat ze ertoe doen. De lessen vormen de basis om het gezonde gedrag aan te leren. Inspraak van kinderen vinden wij belangrijk. Dit vindt plaats in de klas en dat maken wij onder andere mogelijk in het kinderkabinet waarin groep 4 t/m 8 vertegenwoordigd zijn. Daarnaast vinden we het belangrijk dat kinderen zich bewust zijn van zichzelf en leren om hun eigen keuzes te maken. LEES MINDER
Veiligheid
Identiteit
Zelfbewustzijn
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Vijverhof voor sociale ontwikkeling van leerlingen?
Christelijke Basisschool De Vijverhof gebruikt 'De Vreedzame School', een methode die kinderen leert positief en zorgzaam met elkaar om te gaan, democratische beslissingen te nemen, conflicten constructief op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen en open te staan voor verschillen. De school hanteert de volgende omgangsafspraken: wij hebben oor voor elkaar, wij horen bij elkaar, wij hebben hart voor elkaar, we zijn allemaal anders, we dragen allemaal ons steentje bij en we lossen conflicten zelf op. De schoolregels luiden: wij doen een ander geen pijn (niet fysiek en niet verbaal) en we maken geen spullen kapot die van iemand anders/school zijn.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Vijverhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool De Vijverhof gebruikt 'Kijk!' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.