De Samensprong

De Samensprong in Volendam

Current section: algemeen
Edammerweg 54-55
1131 DR Volendam

Algemene informatie over De Samensprong in Volendam

Op deze pagina vind je alle belangrijke informatie over De Samensprong. Hieronder ziet u de belangrijkste kenmerken van de school, zoals het aantal leerlingen, onderwijsconcept en denominatie. Verder op deze pagina vind je meer gedetailleerde informatie over leerlingaantallen, schooltijden en de onderwijsvisie.

Leerlingen
371
Onderwijsconcept
Overige
Denominatie
Rooms-katholiek
Onderwijstype
PO

Benieuwd welke school het beste bij jouw zoon/dochter past?

Doe de schoolkeuzehulp en kom erachter welke scholen bij jouw in de buurt het beste bij jullie passen. Via een gepersonaliseerde vragenlijst kijken wij naar de eigenschappen die voor jullie belangrijk zijn. Op basis hiervan stellen wij een top 3 scholen samen die het meest overeenkomen met jullie voorkeuren.

Interactief adviesrapport op maat
Actuele schooldata
Ga gericht op zoek naar de juiste school
Geeft nieuwe inzichten
Start schoolkeuzehulp

Binnen 5 minuten een uitgebreid adviesrapport

100% tevredenheidsgarantie - als je niet tevreden bent, krijg je je geld terug!

Kenmerken van De Samensprong

PlezierCreativiteitStructuurGroeiSamen

Over de basisschool

De school onderscheidt zich door een unieke wisselwerking tussen leerlingen, medewerkers, het gebouw en de omgeving. Dynamiek en sfeer vormen de kern van het verhaal, waarbij zowel praktische aspecten als de bredere maatschappelijke context een integrale rol spelen. De focus ligt op het creëren van een leeromgeving waar individuele verhalen en collectieve cijfers samen een betrouwbaar beeld van de onderwijskwaliteit schetsen.

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Als we kijken naar de verdeling per jaarlaag, valt op dat de bovenbouw (jaarlaag van groep 6 tot en met 8) een groter aandeel leerlingen heeft ten opzichte van vergelijkbare scholen. Dit weerspiegelt de afgelopen instroomgolf. De onderbouw (jaarlaag van groep 1 en 2) blijft stabiel, wat wijst op een volwassen groei zonder overcapaciteit.

Bron

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Als we naar de grafiek kijken zien we dat basisschool De Samensprong een opvallende groei doormaakte van 214 leerlingen in 2010-2011 naar 393 in 2022-2023, gevolgd door een lichte daling tot 371 in 2024-2025. Dit betekent een stijging van 73,4% over 14 jaar, wat de school kenmerkt als een groeischool. De recente daling (-5,6% in twee jaar) kan wijzen op normalisatie na een sterke uitbreiding. Ter vergelijking: landelijk ligt het gemiddelde leerlingenaantal op circa 230 leerlingen. De combinatie van een hogere schoolweging (31,19) en deze groeicurve onderstreept een toenemende regionale aantrekkingskracht.

Leerlingen
371
Landelijk gemiddelde
214
Bron

Hoe goed past De Samensprong bij jullie?

Ontdek hoe goed De Samensprong bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Schooltijden en opvang van De Samensprong

Dit zijn de schooltijden en opvangtijden van De Samensprong:

Veelgestelde vragen over de schooltijden en opvang van De Samensprong

Onderwijsvisie

De school richt zich op vooruitgang, verbondenheid en verantwoordelijkheid, verankerd in drie pijlers: wereldburgerschap, kansrijk onderwijs en professionele groei. Centraal staat het voorbereiden van leerlingen op de toekomst, waarbij nieuwsgierigheid en talentontwikkeling leidend zijn. De visie combineert kernwaarden als plezier, creativiteit en structuur met praktijkgerichte thema’s zoals bewegend leren en thematisch onderwijs, gericht op brede ontwikkeling en inclusie.

Waar wonen de leerlingen van De Samensprong?

De leerlingen van De Samensprong komen uit de volgende gebieden:

Veelgestelde vragen over De Samensprong

Handige informatie

Opvang

Adres

Heideweg 2
1132DB VOLENDAM

Correspondentieadres

Postbus 23
1130AA VOLENDAM

Details

Denominatie
Rooms-Katholiek
KvK-nummer
41234200
Gemeente
EDAM-VOLENDAM (0385)
Adm. kantoor nr.
291