
Schoolweging
De schoolweging van Cortemich Brede School Voerendaal is 27,00 , met een spreiding van 6,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.11% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. De score ligt ook hoger dan bij vergelijkbare scholen (96.45%). De school houdt hiermee consistent hoge basiskwaliteit voor taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63.01% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50.1%. De school presteert hiermee ook beter dan vergelijkbare scholen (61.13%). Dit weerspiegelt een effectieve invulling van het opbrengstgericht werken zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 22.54% havo en 14.08% vwo-advies (tegenover 16.07% en 18.61% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijsadvies komt met 1.41% iets vaker voor dan gemiddeld (1.01% regio). De combinatie vmbo-(g)t/havo (14.08%) benadrukt de aandacht voor doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Cortemich Brede School Voerendaal | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Elk jaar in maart/april voert Cortemich een diepteanalyse uit binnen de schoolzelfevaluatie. We geven antwoord op de vier kwaliteitsvragen (zie 2.4 kwaliteitszorg en schoolplan). Binnen deze diepteanalyse kijken we kritisch naar de resultaten van de medio-toetsen LOVS (CITO Leerling in Beeld). De basis hiervoor is steeds een dwarsdoorsnede van alle leerjaren op alle getoetste vakgebieden. De overgang van CITO 3.0 naar CITO Leerling in Beeld stelt ons in staat om trendanalyses te blijven maken, daar de resultaten van CITO Leerling in Beeld aansluiten op CITO 3.0. Aan de hand van deze doorsnede kunnen opvallende zaken zichtbaar worden. De resultaten hiervan bespreken wij met het hele team tijdens studiedagen. De bevindingen die daar worden gedaan, vormen een belangrijke input voor de mogelijke acties die wij gaan ondernemen in het school(jaar)plan om het onderwijs te verbeteren. Samen met het team komen we tot concrete doelen en acties, passend bij de schoolontwikkeling. Aan het eind van het schooljaar maken wij wederom een dwarsdoorsnede en analyseren dan de toetsen die in mei/juni gemaakt zijn. Bij de start van het nieuwe schooljaar zullen deze op dezelfde wijze geanalyseerd worden om deze wederom te kunnen vertalen naar doelen en acties, passend bij de schoolontwikkeling. Volgens het landelijk gemiddelde wordt de norm gesteld dat 60% van de kinderen een I, II of III score behaald. Wanneer 40% of meer van de kinderen een IV of V score heeft behaald, spreken we van een zorgsignaal. Uitgaande van onze populatie stellen wij onze ambitie bij. Ons inziens leiden ‘hoge verwachtingen tot hoge opbrengsten’. Wij stellen op Cortemich de norm dat 70% van de kinderen een I, II of III score behaald. Dat betekent dat wanneer 30% of meer van de kinderen een IV of V score heeft behaald, wij op Cortemich al spreken van een zorgsignaal.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage leerlingen onder advies (8.96% vs. 11.81% landelijk). 22.39% presteert boven het advies, wat aansluit bij het intensieve monitoring-systeem dat in het schoolondersteuningsprofiel staat beschreven. De focus op ontwikkelingsgericht adviseren lijkt hier vruchten af te werpen.
Sociale ontwikkeling
Het schoolteam van Cortemich wil iedere leerling en medewerker een veilig leer-, leef-, en werklimaat bieden. Daarom gelden op onze school de volgende gouden regels: zorg goed voor jezelf zorg goed voor de ander zorg goed voor de omgeving Sociaal-emotionele ontwikkeling In een school waar zowel leerlingen en ouders, leerkrachten en educatieve partners samenleven, vinden wij een veilig, respectvol pedagogisch klimaat een voorwaarde om tot ontwikkeling te komen. Wij gaan ervan uit dat elk kind zich van nature wil ontwikkelen, zowel binnen als buiten de school, waarbij een stimulerende omgeving een heel belangrijke rol speelt. Daarom werken we graag samen met alle betrokkenen rondom een kind, want: groeien doen we natuurlijk samen! Door zowel preventief (voorkomen) als curatief (herstellend) te werken proberen we een zo optimaal mogelijk klimaat in onze school te creëren. Hierbij streven we, ondanks de omvang van ons schoolgebouw, naar een sfeer van veiligheid en geborgenheid. Dit doen wij op de volgende manier. 1. Preventief werken Op Cortemich zetten wij diverse middelen, methodieken en werkvormen in om op sociaal-emotioneel gebied preventief te werken. Dit betekent dat we proberen een goed pedagogisch klimaat te stimuleren waarin sociaal-emotionele problemen worden voorkomen. Ook gebruiken wij een sociaal-emotioneel volgsysteem in de groepen 1 t/m 8, waardoor we de ontwikkeling van onze leerlingen structureel kunnen volgen. Een aantal voorbeelden van preventief werken op Cortemich: Werken met de gouden regels: Zorg goed voor jezelf, de ander en de omgeving. In elke groep worden aan het begin van het schooljaar rondom deze afspraken eigen groepsafspraken geformuleerd en gevisualiseerd. De gouden regels gelden voor alle leerkrachten, ouders en kinderen op onze school. Deze regels hangen met een pictogram op een centrale plek zichtbaar aan een muur op de speelplaats, in de gangen en in de groepen. Kindgesprekken Met regelmaat worden kindgesprekken gehouden: de leerling en leerkracht gaan in gesprek over het welbevinden van het kind. Dit kan naar aanleiding van bevindingen uit de vragenlijsten of door wat zichtbaar of voelbaar is in de groep. Sociaal-emotionele ontwikkeling Elke groep besteedt minimaal 30 minuten per week aandacht aan de sociaal-emotionele vorming. Dit kan aan de hand van de methode 'Kwink', maar ook in een andere vorm bijv. via een kringgesprek. In bijna elke groep staat een leerkracht die de driedaagse cursus Rots en Water gevolgd heeft. De Gouden Weken Bij de start van het nieuwe schooljaar besteden wij aandacht aan het welbevinden van de leerlingen. Kennismaking, groepsvorming en gewenning staan in de eerste zes weken centraal. Dit noemen wij De Gouden Weken. Na de kerstvakantie wordt extra aandacht besteed aan de groepsdynamiek en de groepsafspraken tijdens de Zilveren Weken. Rots en Water We gebruiken het Rots en water programma om onze leerlingen weerbaar, zelfbewust en sociaal competent te maken. Bijna het hele schoolteam is opgeleid om Rots en Water-lessen te geven. Kwink Kwink is een methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid. Kwink biedt een programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. De methode is gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. 2. Curatief werken Cortemich wil een veilige plek voor iedere leerling zijn. Daarmee onderstrepen wij dat naast structuur, rust en regelmaat, ook emotionele en sociale aspecten een belangrijke rol spelen. Op het moment dat door observaties, afname van sociaal-emotionele meetinstrumenten of andere signalen blijkt dat een leerling extra zorg nodig heeft, bespreekt de leerkracht de leerling met de intern begeleider en wordt een passende oplossing of aanpak voor het probleem gezocht. Wij vinden het belangrijk om optimaal samen te werken met ouders. Zij kennen hun kind het beste. Goede samenwerking tussen school en ouders komt iedere leerling ten goede. Daarom vinden we het belangrijk om tijdig contact met elkaar te zoeken. Indien er zorgen zijn dan overleggen we dit altijd met ouders. LEES MINDER
Zorg goed voor jezelf
Zorg goed voor de ander
Zorg goed voor de omgeving
Wat is de werkwijze van Cortemich Brede School Voerendaal voor sociale ontwikkeling?
Op Cortemich Brede School Voerendaal wordt pesten, (seksuele) intimidatie en geweld niet getolereerd. Er wordt voorlichting gegeven en leerlingen worden aangesproken op hun gedrag. De waarden en normen van Cortemich Brede School Voerendaal worden uitgedragen en nageleefd. Verschillen in levensstijl, ras, uiterlijk, godsdienstige overtuiging en seksuele geaardheid worden gerespecteerd. Meer informatie is te vinden op de website van INNOVO.