
Schoolweging
De schoolweging van De Wissel Vlissingen is 32,23 , met een spreiding van 5,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,4% scoren leerlingen ruim boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit ligt iets onder het vergelijkingsgemiddelde (94,8%), maar bevestigt een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De Wissel behaalt een streefniveau van 50,0%, wat boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 41,2% ligt. Hoewel dit lager is dan vergelijkbare scholen (53,4%), toont het voldoende ambitie gezien de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
34,6% van de adviezen richt zich op havo of hoger (tegenover 45,5% regionaal), met een opvallende focus op vmbo-(g)t (17,3%). Praktijkonderwijsadviezen ontbreken, wat lager is dan de regionale vergelijking (1,0%). De school profileert zich hiermee als een brede brug tussen praktisch en theoretisch onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wissel Vlissingen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussenresultaten spelen een cruciale rol in het onderwijsproces, omdat ze helpen de voortgang van leerlingen te monitoren en tijdig bij te sturen waar nodig. Deze resultaten worden gerealiseerd door regelmatige toetsen, projecten en observaties. Ze geven zowel leerkrachten als leerlingen inzicht in de beheersing van de leerstof en vormen de basis voor gerichte feedback en verdere lesaanpassingen. Zo zorgen tussenresultaten ervoor dat het leerproces effectief en doelgericht blijft.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8,9% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 28,9% boven het advies uitkomt. Dit duidt op realistische advisering en effectieve nazorg, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Om de drie kernopbrengsten van sociale opbrengsten te bereiken, zet onze school de volgende strategieën in: Wij organiseren regelmatig debatten, presentaties en schrijfopdrachten. We integreren communicatie-oefeningen in diverse vakken en bieden specifieke trainingen aan voor effectieve mondelinge en schriftelijke communicatie. Groepsprojecten, samenwerkingsopdrachten en sociale vaardigheidstrainingen zijn kernonderdelen van ons programma. We hebben ook aandacht voor coöperatieve leerstrategieën en bieden lessen aan over empathie, conflictoplossing en respectvolle omgang met anderen. Leerlingen ontvangen constructieve feedback Wij stimuleren een groeimindset door successen te vieren en leerlingen te ondersteunen bij het stellen en bereiken van persoonlijke doelen. LEES MINDER
Sterke communicatieve vaardigheden
Sterke sociale vaardigheden
Zelfbewustzijn en zelfvertrouwen
Wat is de werkwijze van De Wissel voor sociale ontwikkeling?
.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Wissel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Wissel gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Zien, eigen observaties.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Wissel?
De Wissel gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Kwink.