
Schoolweging
De schoolweging van St. Jozef Vlissingen is 37,49 , met een spreiding van 4,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
82.4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, net onder de landelijke norm van 85%. De school benadrukt in haar beleid gerichte interventies voor taalvaardigheid om deze kloof te dichten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijsadviezen (7.7% vs. 1.0% bij vergelijkbare scholen). Toch domineren theoretische adviezen: 30.8% vmbo-k en 15.4% havo/vwo-advies. Dit weerspiegelt een tweeledige aanpak waarbij zowel praktische als cognitieve ontwikkeling aandacht krijgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Jozef Vlissingen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij nemen tussentijdse toetsen af om de voortgang in kaart te krijgen en te bewaken. Waar nodig stellen we ons onderwijsaanbod bij en/of ondernemen we actie.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
42.9% van de leerlingen presteert boven advies (landelijk: 25.3%), wat de kwaliteit van het adviesproces benadrukt. Het percentage onderadvisering (14.3%) ligt iets hoger dan landelijk (11.8%), mogelijk gerelateerd aan de brede adviesrange die de school hanteert.
Sociale ontwikkeling
Naast het normale lesprogramma besteden we op school veel aandacht aan sociale vaardigheden. D.w.z dat we de kinderen leren hoe je fijn met elkaar kunt omgaan en mocht het dan toch nog fout gaan, hoe je dat dan zou kunnen oplossen. Kinderen zijn individuen; elk kind is uniek. Maar het zijn ook groepsleden, kinderen worden door de groep gevormd en zijn afhankelijk van de groep. Het is belangrijk dat kinderen elkaar respecteren, leren samenwerken en elkaar helpen. We willen dat kinderen elke dag met plezier naar school gaan en dat kinderen hier op school 'kind' kunnen zijn. Om dat te kunnen bewerkstelligen is het belangrijk dat kinderen weten wat er van hen verwacht wordt en wat niet wordt geaccepteerd. Daarvoor hebben we de volgende schoolregels: Ons uitgangspunt daarbij is: "wij zijn op school om te leren". "We hebben respect voor elkaar" "Wij lossen samen problemen op" "Wij zijn rustig in de school" De regels hangen zichtbaar op in de gang van de school. LEES MINDER
Respect
Veilig voelen
Kindgericht
Wat is de werkwijze van Archipelschool Ravenstein voor sociale ontwikkeling?
Archipelschool Ravenstein werkt met de methode 'Goed van start' en de methode KWINK. De school hanteert een pestprotocol. Observaties en registraties vinden plaats in het volgsysteem Kijk! voor groep 1 en 2 en Zien! voor groep 3 tot en met 8. Regelmatig wordt een tevredenheidsonderzoek afgenomen, waarin vragen over sociale opbrengsten zijn opgenomen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Archipelschool Ravenstein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Archipelschool Ravenstein gebruikt de registratievormen Kijk! en Zien! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Archipelschool Ravenstein?
Archipelschool Ravenstein gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.