Rooms Katholieke Basisschool de Bussel
Wilhelminastraat 19 C
5251 ER Vlijmen

Schoolweging

Schoolweging
25.57
Spreiding
5.6

De schoolweging van De Bussel Vlijmen is 25,57 , met een spreiding van 5,60 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99,3% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de inspectienorm van 85%. Dit is consistent hoger dan het regionale gemiddelde (96,6%) en onderstreept de brede basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

74,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 53,8%. Dit ligt significant hoger dan bij vergelijkbare scholen (64,0%), wat wijst op effectieve onderwijsdifferentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een sterke focus op theoretische leerwegen: 25% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 18,2% havo-advies. Praktijkonderwijs blijft beperkt (2,27% vs. 5,52% regionaal). De adviezen weerspiegelen de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 25,57) met zowel vmbo-k (13,6%) als vwo-sector.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Bussel VlijmenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

64,7% zit op advies, wat aansluit bij het landelijk beeld (62,9%). Opvallend is het hogere percentage onderadvisering (14,7% vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de spreiding in schoolweging (5,6). De 20,6% bovenadvisering bevestigt wel het hoge onderwijspotentieel.