OBS Vleuterweide in Vleuten

Het team van OBS Vleuterweide in Vleuten

Current section: team
Passiebloemweg 5
3452 Vleuten

Zie hier hoe het team van OBS Vleuterweide is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS Vleuterweide. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS Vleuterweide bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS Vleuterweide bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS Vleuterweide zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS Vleuterweide. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (45%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS Vleuterweide werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (5%)
Indirect ondersteunend personeel (15%)
Management (5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS Vleuterweide gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele invallersregeling voor continuïteit in het onderwijs op OBS Vleuterweide

Bij OBS Vleuterweide begrijpen we dat onverwachte afwezigheid van leerkrachten, zoals bij kortdurend verlof of ziekte, impact kan hebben op de dagelijkse gang van zaken. Daarom hebben we een zorgvuldige procedure om de opvang van uw kind zo prettig mogelijk te laten verlopen. Onze eerste prioriteit is het vinden van een gekwalificeerde invaller om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Gezien het huidige lerarentekort is dit echter niet altijd eenvoudig. Soms is er wel een geschikte leerkracht beschikbaar, maar niet direct voor de groep die de invaller nodig heeft. In dergelijke situaties organiseren we een interne ruiling. De reguliere leerkracht van een andere groep neemt de opvang van de afwezige collega's verzorging, terwijl de invaller de groep van de oorspronkelijke leerkracht overneemt. Dit zorgt ervoor dat elke groep onder begeleiding blijft. Als er geen externe invaller beschikbaar is, schakelen we onze eigen leerkrachtenpool in. Om de klasbezetting te optimaliseren, kunnen we maximaal twee keer per week leerlingen tijdelijk verdelen over andere groepen. Tijdens deze periodes werken de leerlingen zelfstandig aan hun week- of dientaak, of maken ze gebruik van speciaal samengestelde werkboekjes. In uitzonderlijke gevallen, wanneer er geen enkele leerkracht beschikbaar is, onderzoeken we de mogelijkheden van externe vakdocenten, met wie wij een samenwerking hebben met Talentiko. Pas als alle interne en externe opties zijn uitgeput, overwegen we het naar huis sturen van een groep. Dit laatste willen we echter te allen tijde minimaliseren om de onderwijsdoelen te blijven halen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De openbare basisschool Vleuterweide zal de komende jaren redelijk stabiel blijven in leerlingaantal. In de kleutergroepen wordt gewerkt met heterogene groepen. Dat wil zeggen dat jongste en oudste kleuters samen in een groep zitten. Hiervoor kiezen we bewust, zodat de jongste kinderen van de oudste kleuters kunnen leren. Bovendien kan de leerkracht zo voldoende aandacht bieden aan de jongste leerlingen, zodat ze zich spoedig veilig voelen in de groep.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam op OBS Vleuterweide

5

Taalontwikkeling en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Specialist Nieuwkomers en Meertaligheid

Toelichting van de school:

Ontdek hoe onze toegewijde specialisten uw kind optimaal ondersteunen op het gebied van taal en rekenen. Van de intern begeleider die de zorg coördineert en ouders adviseert, tot onze gespecialiseerde leerkrachten die zorgen voor een doorlopende leerlijn. Onze intern begeleiders, Thirza van Iperen (thirza.vaniperen@spoutrecht.nl) en Marloes Westerhof (marloes.westerhof@spoutrecht.nl), zijn uw aanspreekpunt voor leerlingenzorg en begeleiden zowel leerlingen als leerkrachten. Ze onderhouden het leerlingvolgsysteem en werken nauw samen met ouders en externe partijen. De rekenspecialist, Geerieke Hoogendoorn (geerieke.hoogendoorn@spoutrecht.nl), ontwikkelt en bewaakt onze reken- en wiskundeprogramma's en adviseert het team bij vernieuwingen. Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen is Marloes Westerhof (marloes.westerhof@spoutrecht.nl) de expert, die zorgt voor een passend onderwijsaanbod en begeleiding bij uitdagende leerprocessen. Onze taalspecialist, Florien Bakker (florien.bakker@spoutrecht.nl), focust op de ontwikkeling van taal- en leesvaardigheden door middel van een consistente aanpak. Florien Bakker (florien.bakker@obsvleuterweide.nl) ondersteunt tevens onze meertalige leerlingen en het team met expertise op het gebied van meertaligheid en onderwijs aan nieuwkomers.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Jonge Kind Specialist

Toelichting van de school:

Op OBS Vleuterweide hechten we veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Onze gespecialiseerde teamleden bieden gerichte ondersteuning om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren. Onze intern begeleiders en gedragsspecialisten werken nauw samen om leerlingen te helpen bij sociale uitdagingen en het ontwikkelen van positief gedrag. De specialist meer- en hoogbegaafdheid draagt bij aan de sociaal-emotionele begeleiding van begaafde leerlingen. Daarnaast richt onze jonge kind specialist zich op de brede ontwikkeling van onze jongste leerlingen, inclusief hun sociale en emotionele welzijn, om een soepele start in het onderwijs te garanderen.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Focus op Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Jonge Kind Specialist

Toelichting van de school:

Optimaliseer de leerprestaties van uw kind met onze expertise op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze specialisten bieden gerichte begeleiding en strategieën voor succes. Miranda Elghoul-van De Luijtgaarden (miranda.vandeluijtgaarden@spoutrecht.nl), onze gedragsspecialist, ontwikkelt en implementeert effectieve aanpakken voor gedragsproblematiek en bevordert een positieve leeromgeving. Samen met de intern begeleider en de specialist meer- en hoogbegaafdheid zorgen zij voor een integrale aanpak. De specialist jonge kind, Sharon Reneman (Sharon.reneman@spoutrecht.nl), legt een sterke nadruk op spelend en thematisch leren in de onderbouw. Deze aanpak bevordert een goede werkhouding en voorbereiding op de latere schooljaren, en zorgt voor een naadloze overgang van groep 2 naar groep 3.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we momenteel geen specifieke motorische specialisten hebben, integreren we beweging en fysieke activiteit actief in ons dagelijks lesprogramma om de motorische ontwikkeling van alle leerlingen te stimuleren.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische vragen of ondersteuning bij persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met ouders en, indien nodig, met externe medische professionals om de best mogelijke zorg voor uw kind te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Lift
Gymzaal in de MFA Weide were

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op OBS Vleuterweide

Ons Pedagogisch en Didactisch Beleid Uitgelegd

Bij OBS Vleuterweide staat de individuele ontwikkeling van elk kind centraal. We hanteren Handelingsgericht Werken (HGW) als fundament voor onze onderwijsaanpak, wat ons in staat stelt om effectief in te spelen op de unieke behoeften en leerstijlen van al onze leerlingen. Onze school biedt extra ondersteuning aan kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. We evalueren continu per leerling welke zorg en begeleiding het beste aansluit. Voor kinderen die aanvullende ondersteuning nodig hebben, stellen we een persoonlijk Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Dit plan bevat duidelijke onderwijsdoelen en de specifieke ondersteuning die wordt geboden, altijd in nauwe samenwerking met ouders en waar nodig met externe specialisten. Bij aanmelding onderzoeken we grondig de eventuele extra onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van een nieuw kind. Voor leerlingen die overstappen van een voorschoolse voorziening of een vorige school, zorgen we voor een soepele en warme overdracht. Als onze school niet de benodigde ondersteuning kan bieden, werken we samen met ouders, het schoolbestuur en het samenwerkingsverband om een passende onderwijsplek te vinden. Samenwerkingsverband Utrecht PO: Passend Onderwijs Dichtbij Het Samenwerkingsverband Utrecht PO (SWV) bevordert passend onderwijs voor alle kinderen op basisscholen in de buurt. Zij stellen expertise en middelen beschikbaar voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben om hun potentieel volledig te benutten. Consulenten van het SWV bieden ondersteuning aan scholen en ouders, en werken samen met partners zoals buurtteams en jeugdgezondheidszorg om de juiste hulp te garanderen. Denk hierbij aan preventieve trajecten of arrangementen voor specialistische begeleiding. Indien een leerling meer specifieke zorg nodig heeft dan de school kan bieden, en een standaard ondersteuningsarrangement niet volstaat, kan in overleg met ouders een aanvraag worden ingediend bij het SWV voor plaatsing in een meer geschikte onderwijssetting, zoals het speciaal basisonderwijs. Meer informatie hierover is te vinden op www.swvutrechtpo.nl. Het Buurtteam: Ondersteuning voor Gezin en Kind Het buurtteam is een cruciale partner voor zowel school als ouders bij opvoedingsvragen. In overleg met ouders kan de school het buurtteam inschakelen, of ouders kunnen zelf contact opnemen. Het buurtteam Vleuten bestaat uit deskundigen met diverse specialisaties die ondersteuning bieden aan volwassenen, gezinnen en kinderen op gebieden als financiën, wonen, opvoeding en welzijn. Er vinden regelmatig gezamenlijke overleggen plaats tussen de intern begeleiders van onze school en medewerkers van het buurtteam. Indien nodig kunnen er driegesprekken worden georganiseerd met ouders, school en het buurtteam om de samenwerking rondom specifieke vraagstukken te versterken. Daarnaast organiseert het buurtteam periodieke inloopbijeenkomsten op school voor ouders. Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling Onze school volgt strikt de wettelijk verplichte meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling. Deze code biedt professionals een duidelijk stappenplan om bij vermoedens van geweld of mishandeling de juiste vervolgstappen te bepalen, inclusief melding bij Veilig Thuis. Meer details zijn beschikbaar via de website van de Rijksoverheid. Medisch Handelen op School Bij ziekte van een leerling op school, is het beleid dat het kind naar huis gaat na overleg met de ouders. Het toedienen van medicijnen gebeurt altijd in overleg met ouders of, bij afwezigheid, met de huisarts. Medewerkers mogen medicijnen oraal of uitwendig toedienen, waarbij ouders verantwoordelijk blijven voor de correcte dosering en informatievoorziening. Voor medische zorg zoals injecties of bloedafname is de school niet uitgerust. Het protocol medische handelingen van SPO Utrecht, dat ter inzage ligt op school, biedt hierover meer informatie. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning OBS Vleuterweide blijft zich inzetten om de ondersteuning voor leerlingen met extra behoeften te verbeteren. We richten ons komend jaar op het optimaliseren van onze instructiemethoden en het verhogen van de didactische vaardigheden van leerkrachten, met een specifieke focus op rekenonderwijs. We integreren ook taalontwikkelend lesgeven in de rekenlessen. Daarnaast versterken we onze samenwerking met diverse partners op stedelijk en wijkgericht niveau. Dit om ervoor te zorgen dat elk kind de best mogelijke begeleiding ontvangt. Voor het schooljaar 2024-2025 implementeren we een nieuwe methode voor Wereldoriëntatie die extra ondersteuning zal bieden aan leerlingen die dit nodig hebben, en zo hun leerproces zal verrijken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan OBS Vleuterweide: Onze Visie en Doelen

Wat zijn de schoolplan doelen voor OBS Vleuterweide?

Voor het schooljaar 2023-2024 richtte OBS Vleuterweide zich op drie cruciale speerpunten, waarbij de doelen grotendeels zijn behaald. We hebben het leerlingvolgsysteem IEP schoolbreed geïmplementeerd. Onder begeleiding van onze intern begeleiders werd het systeem verder verkend en de rapportage aan ouders en leerlingen geoptimaliseerd. Dit doel is succesvol afgerond. De keuze voor een nieuwe methode voor wereldoriënterende vakken is een doorlopend proces. Met input van het team, ALPO stagiaires en leerlingen is een kijkwijzer ontwikkeld, resulterend in een shortlist van vier methodes. De definitieve keuze en implementatie wordt voortgezet in schooljaar 2024-2025. Het borgen van de basis voor gedrag en begrijpend lezen stond centraal. Door gezamenlijke bijeenkomsten met onze taal-leesspecialist en gedragsspecialisten zijn afspraken aangescherpt, wat heeft geleid tot het behalen van de gestelde doelen. Voor schooljaar 2024-2025 zetten we de volgende prioriteiten: De keuze voor de nieuwe methode wereldoriënterende vakken wordt aan het begin van het schooljaar gemaakt, gevolgd door werkbezoeken bij scholen die deze methode al gebruiken. Start van de nieuwe methode staat gepland voor januari 2025. Ons rekenonderwijs wordt geoptimaliseerd onder begeleiding van een rekenspecialist. Hoewel de school boven de landelijke normen scoort, werken we aan het behalen van onze eigen normen, met focus op automatisering en versterking van de instructies. We verkennen de meerwaarde van meertaligheid op OBS Vleuterweide. Dit omvat het zichtbaar maken van meertaligheid binnen de school, het vergroten van kennis over meertaligheid en culturele achtergronden, en het integreren van taalontwikkelend lesgeven in alle vakken, inclusief rekenen. Dit alles wordt verweven in onze SEL-aanpak. Burgerschapsonderwijs is een kernonderdeel van ons curriculum. Via de methode 'De Vreedzame School' leren leerlingen democratisch beslissen, conflicten oplossen, verantwoordelijkheid nemen en openstaan voor diversiteit. De lessen zijn leeftijdsadequaat en groeien mee met de leerlingen, van groep 1 tot en met 8. Aanvullend besteden we aandacht aan maatschappelijke en culturele aspecten via de methodes Argus Clou, Nieuwsbegrip en het Jeugdjournaal. Sinds 2021-2022 is onze kinderraad actief, bestaande uit leerlingen van groep 5 tot en met 8.

Hoe waarborgt OBS Vleuterweide de onderwijskwaliteit en welke rol speelt wetenschappelijk onderzoek?

OBS Vleuterweide werkt continu aan de verbetering van de onderwijskwaliteit door middel van een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem. Dit omvat het bepalen, bewaken, borgen en verbeteren van onze onderwijspraktijk, met aandacht voor zowel onze eigen visie op goed onderwijs als de eisen van de overheid. We zetten ons in voor de ontwikkeling en vernieuwing van ons onderwijs, waarbij we successen borgen en continu streven naar verbetering. Wetenschappelijk onderzoek en dataverzameling: Resultaten uit ons leerlingvolgsysteem, specifiek taal- en rekentoetsen, worden ook gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek en statistische analyses. Hierbij worden uitsluitend geanonimiseerde gegevens verwerkt, die niet herleidbaar zijn tot individuele leerlingen of de school zelf. Deze geanonimiseerde data wordt gedeeld met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voor het Nationaal Cohortonderwijs (NCO). Het CBS pseudonimiseert de gegevens en stelt deze beschikbaar binnen een beveiligde omgeving. De verwerking voldoet aan strenge wettelijke normen en de eigen protocollen van het CBS. Mocht u bezwaar hebben tegen de verwerking van de gegevens van uw kind, kunt u dit jaarlijks melden bij de directie. Uw bezwaar wordt dan geregistreerd en de gegevens worden niet aan het CBS verstrekt. Meer informatie hierover vindt u op de website van het Nationaal Cohortonderzoek: https://www.nationaalcohortonderzoek.nl/ouders/verzorgers.

Peuterprogramma Obs Vleuterweide: Kennismaken met Onze Basisschool

Toelichting van de school

Ontdek Obs Vleuterweide met ons Peutermiddagprogramma. Wij nodigen u en uw peuter van harte uit voor een speciale middag waarin u onze school kunt ervaren. Maak kennis met onze enthousiaste kleuterleerkrachten en bekijk de sfeervolle klaslokalen van groep 1 en 2. Tijdens dit programma kunt u samen met uw kind spelenderwijs de schoolse omgeving ontdekken. Het is een uitgelezen kans om een gevoel te krijgen bij de sfeer en de lesmethoden die we hanteren. Kom gezellig langs en laat uw peuter wennen aan de basisschoolomgeving. We organiseren deze kennismakingsmiddagen vier keer per jaar, van 15:00 tot 16:00 uur. De volgende data staan gepland: vrijdag 18 oktober 2024, woensdag 8 januari 2025, vrijdag 11 april 2025 en woensdag 2 juli 2025. Voor vragen kunt u contact opnemen met Sharon Reneman via sharon.reneman@spoutrecht.nl.

Veelgestelde vragen

Welke speciale activiteiten biedt Obs Vleuterweide voor peuters?

Obs Vleuterweide organiseert speciale kennismakingsmiddagen voor peuters en hun ouders, zodat zij alvast de schoolse sfeer kunnen proeven en de leerkrachten kunnen ontmoeten.

Met welke organisaties werkt Obs Vleuterweide samen voor peuteractiviteiten?

Obs Vleuterweide onderhoudt nauwe banden met diverse lokale kinderdagverblijven. Deze samenwerking zorgt ervoor dat kinderen die van het kinderdagverblijf naar onze school overstappen, zich sneller thuis voelen.

Obs Vleuterweide onderhoudt nauwe banden met diverse lokale kinderdagverblijven. Deze samenwerking zorgt ervoor dat kinderen die van het kinderdagverblijf naar onze school overstappen, zich sneller thuis voelen.

Diverse kinderdagverblijven in de omgeving, waarmee we samenwerken om een soepele overgang naar de basisschool te garanderen voor toekomstige leerlingen.
Team | OBS Vleuterweide in Vleuten | [2025] Schoolregister