
Schoolweging
De schoolweging van De Clockeslach is 31,81 , met een spreiding van 6,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96% van de leerlingen dat het fundamentele niveau haalt, scoort de school boven het landelijk gemiddelde (94,8%). Dit sterke resultaat toont aan dat de basisvaardigheden stevig worden aangeboden, ondanks de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overtreft het verwachte streefniveau ruimschoots: 66,7% van de leerlingen behaalt dit hogere niveau, tegenover een landelijk gemiddelde van 53,4%. Daarmee loopt De Clockeslach voorop in het bieden van uitdagend onderwijs, gegeven hun complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 87,5% van de leerlingen krijgt een vmbo-(g)t-advies, tegenover 16,45% bij vergelijkbare scholen. Het percentage praktijkonderwijsadvies (0%) ligt beduidend onder het regionaal gemiddelde, wat past bij de academische ambities van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Clockeslach | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Met IEP Leerlingvolgsysteem (LVS) volgen wij op De Clockeslach de ontwikkeling van leerlingen op verschillende gebieden. Twee maal per jaar vindt de groepsanalyse plaats. Hierbij formuleren wij verbeterpunten die cyclisch in het zorg-/onderwijssysteem worden weggezet. De belangrijkste kenmerken en werkwijze van het IEP LVS zijn: Focus op Groei, Niet op Prestatie: Het IEP LVS legt de nadruk op groei in plaats van prestatie. Elk kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo, en daarom vergelijken we leerlingen niet met elkaar. We geloven dat een kind meer is dan alleen taal en rekenen. Daarom omvat het IEP LVS meetinstrumenten voor hoofd, hart en handen. Complete Leerlijn: Het IEP LVS is beschikbaar voor groep 1 tot en met 8. Het omvat toetsen voor rekenen en taal en meetinstrumenten voor leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. Methode-Onafhankelijk en Flexibel: Leerkrachten kunnen zelf bepalen wanneer ze toetsen afnemen, aangezien elk kind in zijn eigen tempo leert. Het IEP LVS is zowel digitaal als op papier beschikbaar, de digitale versie biedt meer flexibiliteit en directe resultaten. Compleet Kindbeeld: Naast rekenen en taal geeft het IEP LVS inzicht in sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen. Rapportages zijn beschikbaar op leerling-, groep-, school- en bestuursniveau. Positieve Insteek en Eigenaarschap: Het IEP LVS volgt ontwikkeling gericht op groei, niet op prestatie. Leerlingen worden niet met elkaar vergeleken, en de focus ligt op het individuele leerproces. Leerlingen hebben inzicht in hun eigen profiel met duidelijke talentenkaarten. Kortom, het IEP LVS biedt een holistisch beeld van elke leerling, waarbij groei en ontwikkeling centraal staan. Het gaat niet alleen om cijfers, maar om het welzijn en de vooruitgang van elk kind. Bron: IEP LVS en CoPilot
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 77,8% van de leerlingen precies op het schooladvies presteert, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Het percentage leerlingen dat onder advies zit (11,1%) komt overeen met de landelijke trend. Deze cijfers tonen een realistische en zorgvuldige adviesvoering.
Sociale ontwikkeling
De kernwaarden zijn geborgd in onze manier van lesgeven en omgaan met elkaar.
Hoge betrokkenheid bij alle leerlingen.
Iedereen hoort erbij.
We werken samen.
Wat is de werkwijze van Openbare basisschool De Clockeslach voor sociale ontwikkeling?
De sociale emotionele ontwikkeling is verweven in de methode Alles-in-1. De sociale veiligheid wordt jaarlijks gemeten via Vensters PO. Aan de hand van de resultaten van deze vragenlijst en het IEP leerlingvolgsysteem 'Hart en handen' wordt het lesaanbod verder ontwikkeld en geanalyseerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool De Clockeslach om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare basisschool De Clockeslach gebruikt IEP Hart en Handen en een vragenlijst sociale veiligheid van Vensters PO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare basisschool De Clockeslach?
Openbare basisschool De Clockeslach gebruikt de methode Alles-in-1 voor sociaal-emotioneel leren.