Basisschool CBS De Zaaier in Vlagtwedde

Het team van CBS De Zaaier in Vlagtwedde

Current section: team
Smederij 18
9541 Vlagtwedde

Zie hier hoe het team van CBS De Zaaier is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van CBS De Zaaier. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past CBS De Zaaier bij jullie?

Ontdek hoe goed CBS De Zaaier bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor CBS De Zaaier gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging bij CBS De Zaaier

Bij CBS De Zaaier zetten we ons in voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Wanneer een teamlid door ziekte of verlof niet aanwezig kan zijn, schakelen we onze vervangerspool in. Helaas ervaren we, net als veel andere scholen, de uitdagingen van het lerarentekort, wat de beschikbaarheid van vervangers kan beïnvloeden. We streven ernaar om altijd een passende oplossing te vinden voor elke klas. Onze Prioriteit: Minimaliseren van Onderbreking Als er onverhoopt geen externe leerkracht beschikbaar is, kijken we eerst naar interne mogelijkheden. Dit kan betekenen dat een deeltijdleerkracht extra uren maakt of dat een stagiaire ondersteuning biedt. Het bestuur van CBS De Zaaier vindt het belangrijk dat de dagelijkse leiding en de interne begeleiding zich primair kunnen richten op hun kerntaken, daarom zetten we hen enkel in als absolute laatste redmiddel. Creatieve Oplossingen bij Uitdagingen Indien interne oplossingen niet volstaan, moeten we soms creatieve beslissingen nemen om de onderwijskwaliteit te waarborgen en de impact op leerlingen te beperken. Hoewel we het liefst alle leerlingen voltijds in de klas houden, kan het in uitzonderlijke gevallen voorkomen dat een groep tijdelijk naar huis wordt gestuurd. Dit is een laatste stap die we zorgvuldig afwegen. Protocollen voor Onverwachte Situaties Bij acute uitval van een leerkracht zorgen we eerst voor opvang op school. We nemen dan direct contact op met ouders of de geregistreerde opvanglocatie om te overleggen of uw kind naar huis kan komen of opgehaald kan worden. Als dit niet mogelijk is, garanderen we dat uw kind veilig op school kan blijven. Proactieve Communicatie en Planning Indien een leerkrachtsvervanging ruim van tevoren bekend is, zoals de avond ervoor, informeren we ouders direct. Dit geeft u de gelegenheid om zelf opvang te regelen. Mocht dit toch niet lukken, dan bieden we altijd een opvangmogelijkheid op school. Het welzijn en de educatie van uw kind staan voorop. Beleid bij Langdurige Afwezigheid Als de situatie van afwezigheid langer dan twee dagen aanhoudt, kijken we naar een roulatiesysteem voor het naar huis sturen van groepen, zodat de belasting eerlijk verdeeld wordt. De directeur beoordeelt elke situatie individueel en neemt een weloverwogen beslissing. Verantwoording over deze beslissingen wordt afgelegd aan het schoolbestuur en de onderwijsinspectie, met transparantie als kernwaarde.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Schoolorganisatie

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Spel
33.5%
Creatieve ontwikkeling
20%
Bewegingsonderwijs
18.1%
Taalontwikkeling
11.1%
Rekenontwikkeling
7.8%
Godsdienstige vorming
5%
Muziek
4.4%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
21.3%
Rekenen/wiskunde
20%
Lezen
16.3%
Overig
11.6%
Levensbeschouwing
8.7%
Wereldoriëntatie
7.8%
Kunstzinnige en creatieve vorming
7%
Bewegingsonderwijs
6%
Engelse taal
1.3%

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten bij CBS De Zaaier

5

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Hulp voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en schrijfondersteuning
Intern Begeleider voor pedagogische en didactische zorg
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid op maat
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor uitdaging
Logopedist voor spraak- en taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Op CBS De Zaaier zetten we ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Onze school beschikt over een toegewijde logopedist die leerlingen ondersteunt bij spraak- en taaluitdagingen. Verder hebben we twee ervaren rekenspecialisten, één gericht op de onderbouw en één op de bovenbouw, om de rekenvaardigheid van elke leerling te versterken. Binnen ons bestuur is expertise beschikbaar van een orthopedagoog en een specialist voor meer- en hoogbegaafde kinderen, wat zorgt voor een brede inzet van kennis. Voor kinderen met dyslexie bieden diverse externe partijen, waaronder Cedin, gespecialiseerde begeleiding om hen succesvol te laten zijn in lezen en schrijven.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Positieve Groei en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor begeleiding bij sociaal-emotionele vraagstukken
Pedagogisch Educatief Professional voor brede ondersteuning
Gecertificeerde Kanjerspecialisten onder het schoolteam

Toelichting van de school:

Bij CBS De Zaaier staat de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen centraal. Alle leerkrachten zijn getraind als Kanjerspecialist, wat betekent dat de Kanjertraining actief wordt geïntegreerd in ons dagelijks onderwijs. Deze training helpt leerlingen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het bevorderen van een positieve groepssfeer. Bij complexere gedragsvraagstukken zetten we als eerste het ondersteuningsteam van Scholengroep Perspectief in. Indien nodig wordt aanvullend externe expertise ingeschakeld om de best mogelijke ondersteuning te garanderen.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

CBS De Zaaier bevordert een positieve werkhouding en effectieve taakaanpak bij alle leerlingen. Onze leerkrachten, allen getraind als Kanjerspecialist, passen de Kanjertraining toe om leerlingen te leren omgaan met uitdagingen en elkaar. Binnen de klas hanteren we duidelijke en voorspelbare werkroutines. Deze routines worden zorgvuldig afgestemd binnen het gehele schoolteam, zodat leerlingen weten wat er van hen verwacht wordt. Deze consistente aanpak draagt bij aan een gestructureerde leeromgeving waarin iedereen zich kan concentreren en optimaal kan presteren.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Coördinatie

Beschikbare specialisten:

Logopedist voor ondersteuning bij spraak en communicatie
Motorisch Remedial Teacher voor fijne en grove motoriek

Toelichting van de school:

CBS De Zaaier besteedt aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. We bieden ondersteuning door een gespecialiseerde logopedist die helpt bij communicatieve vaardigheden. Daarnaast staat een motorisch remedial teacher klaar om leerlingen te begeleiden bij het verbeteren van zowel de fijne als de grove motoriek. Deze specialisten dragen bij aan een brede ontwikkeling van uw kind.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Keuken om te koken met de kinderen

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij CBS De Zaaier

Ons Onderwijsbeleid: Gedetailleerde Uitleg

Bij CBS De Zaaier zetten onze toegewijde leerkrachten zich dagelijks in om elke leerling optimaal te begeleiden. Wij observeren aandachtig hoe leerlingen leren, met focus op concentratie, taakgerichtheid, doorzettingsvermogen en samenwerking. In de kleuterklassen (groep 1 en 2) werken we met de leerlijnen 'jonge kind' uit Parnassys. Dit systeem biedt een gestructureerd overzicht van leerdoelen voor de gehele kleuterperiode. Lessen worden zorgvuldig gekoppeld aan deze leerdoelen, waardoor kinderen spelenderwijs nieuwe kennis en vaardigheden ontwikkelen. Observaties en lesvoorbereidingen worden gedocumenteerd in Parnassys, wat ons helpt de voortgang per kind nauwkeurig te volgen. Voor de leerlingen in groep 3 tot en met 8 maken we gebruik van diverse methodes, gestructureerd in leerblokken. Aan het einde van elk blok toetsen we de beheersing van de leerstof. Deze toetsen zijn ontworpen zodat de meeste leerlingen ze succesvol kunnen afronden. De resultaten analyseren we grondig om het aanbod voor volgende blokken te optimaliseren. Hierbij kijken we niet alleen naar de uitkomsten, maar ook naar het leerproces: de denkstappen die kinderen maken, de toepassing van kennis in nieuwe contexten en hun vermogen om zelfstandig oplossingen te vinden. Twee keer per jaar voeren we in groep 3-8 de Cito-leerlingvolgsysteemtoetsen uit. In de kleuterklassen hanteren we geen standaard toetsen; de ontwikkeling wordt gevolgd via de Parnassys leerlijnen. De Cito-toetsen bieden waardevolle inzichten in het vaardigheidsniveau van uw kind in vergelijking met klasgenoten en volgen de individuele ontwikkeling nauwgezet. De gevarieerde opdrachten in de Cito-toetsen stellen leerlingen in staat hun kunnen te tonen, ongeacht het niveau. De analyse van de Cito-toetsen stelt de leerkracht in staat de groepsbehoeften te identificeren en het onderwijsaanbod voor het komende halfjaar te bepalen. Deze informatie wordt verwerkt in een groepsplan, waarin de specifieke onderwijsbehoeften van de groep en individuele leerlingen worden beschreven, evenals het aangeboden lesmateriaal en de klassenorganisatie. Vervolgens bespreken de leerkracht, de intern begeleider (IB-er) en de directeur gezamenlijk de voortgang van de groep en individuele leerlingen om de volgende stappen te bepalen. Deze vervolgstappen kunnen bestaan uit nader onderzoek door de IB-er om de specifieke ondersteuningsbehoefte van een leerling helder te krijgen, in samenspraak met de leerkracht en ouders. Ook overleg met of onderzoek door externe instanties, zoals het Steunpunt Passend Onderwijs van scholengroep Perspectief, behoort tot de mogelijkheden, altijd na overleg met ouders. Indien uit nader onderzoek blijkt dat een leerling het eindniveau van groep 8 niet zal behalen, stellen wij een eigen leerlijn op in een OntwikkelingsPerspectief (OPP). Hierin worden de gezamenlijke einddoelen beschreven. Tevens kunnen wij, na overleg met ouders, een leerling aanmelden bij het Samenwerkingsverband voor extra ondersteuning of doorverwijzing naar speciaal (basis)onderwijs. Ons uitgebreide SchoolOndersteuningsProfiel, met details over onze zorgstructuur, is te vinden op onze website. Voor de toekomst blijven we onze aanpak voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben of juist meer uitdaging zoeken, continu verbeteren. We bieden een verrijkend plus- en meer-aanbod via de methodes en de Pepergroep voor leerlingen met een plusprofiel. Voor leerlingen die meer moeite hebben, passen we het leerstofaanbod aan. Indien nodig, stellen we de leerlijn bij om het gevoel van competentie van de leerling te waarborgen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: CBS De Zaaier

Wat zijn de kerndoelen in het schoolplan van CBS De Zaaier?

Het schoolplan 2023-2027 van CBS De Zaaier schetst onze strategische doelen voor de komende vier jaar. We richten ons primair op het versterken van de basisvaardigheden in rekenen, taal en lezen. We stimuleren talentontwikkeling door vakken en activiteiten zoveel mogelijk te clusteren, zoals de combinatie van techniek en rekenen. Dit zorgt voor een rijke leerervaring. Daarnaast waarborgen we een consistente lijn in ons burgerschapsonderwijs en een doorlopende ontwikkeling in onze pedagogisch-didactische aanpak. Deze focusgebieden zijn vertaald naar concrete, meetbare doelstellingen voor de komende vier schooljaren.

Hoe garandeert CBS De Zaaier de realisatie van schoolambities?

Bij CBS De Zaaier zetten we vol in op continue kwaliteitsverbetering van ons onderwijs. We analyseren systematisch onze huidige prestaties en werken planmatig aan verbeteringen, zoals uiteengezet in ons schoolplan. Onze ambities en unieke kwaliteiten, de zogenaamde 'parels', zijn vastgelegd in Ambitiekaarten en Kwaliteitskaarten. Deze documenten volgen het PDCA-model (Plan-Do-Check-Act) voor effectieve planning en borging van onze doelstellingen. Het volledige schoolplan is ter inzage beschikbaar bij de directie. Persoonlijke ontwikkeling en deskundigheidsbevordering van ons team zijn essentieel. In schooljaar 2023-2024 hebben we ons team geschoold in automatiseren bij rekenen (groep 3-8) en het creëren van een krachtige taalomgeving (groep 1-2). Individuele bijscholing wordt ook gestimuleerd en besproken in ontwikkelgesprekken met de directeur. We hechten grote waarde aan de mening van ouders, leerlingen en leerkrachten. Tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoeken onder ouders, leerlingen (groep 6-8) en personeel leveren waardevolle inzichten op. De resultaten worden geanalyseerd, besproken en verwerkt in ons beleid en gedeeld via onze nieuwsbrief 'De Korrel'. Zo blijven we continu in ontwikkeling.

Stimulerend Aanbod voor Jonge Kinderen bij CBS De Zaaier

Toelichting van de school

CBS De Zaaier hecht veel waarde aan een soepele overgang voor onze jongste leerlingen. Daarom onderhouden we nauwe banden met de kinderopvang en peuterspeelzaal binnen de MFA Vlagtwedde. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze aansluiting wanneer uw kind van de opvang of speelzaal naar groep 1 van onze basisschool gaat. We faciliteren een gestructureerde schriftelijke overdracht tussen de opvang en onze leerkrachten. Indien gewenst en met uw expliciete toestemming, organiseren we ook een persoonlijke, warme overdracht. Dit persoonlijke contact helpt uw kind zich nog sneller thuis te laten voelen op CBS De Zaaier.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt CBS De Zaaier voor jonge kinderen?

CBS De Zaaier biedt geen apart extra programma specifiek voor het jonge kind. Onze focus ligt op een integrale aanpak waarbij de overgang van opvang naar basisschool optimaal wordt begeleid. We integreren de jongste leerlingen direct in ons rijke lesaanbod, met veel aandacht voor spelend leren en sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze leerkrachten zijn getraind om aan te sluiten bij de behoeften van jonge kinderen.

Met welke organisaties werkt CBS De Zaaier samen voor het jonge kind?

CBS De Zaaier werkt nauw samen met Kinderopvang KiWi, gevestigd in de MFA Vlagtwedde. Deze samenwerking is essentieel voor een goede doorstroom van peuters naar onze school. Door deze samenwerking kunnen we een soepele overgang garanderen, waarbij kennis over de ontwikkeling van het kind wordt gedeeld tussen de opvang en onze leerkrachten. Dit bevordert een positieve start op CBS De Zaaier.

CBS De Zaaier werkt nauw samen met Kinderopvang KiWi, gevestigd in de MFA Vlagtwedde. Deze samenwerking is essentieel voor een goede doorstroom van peuters naar onze school. Door deze samenwerking kunnen we een soepele overgang garanderen, waarbij kennis over de ontwikkeling van het kind wordt gedeeld tussen de opvang en onze leerkrachten. Dit bevordert een positieve start op CBS De Zaaier.

Team | CBS De Zaaier in Vlagtwedde | [2025] Schoolregister