
Schoolweging
De schoolweging van Op de Top is 28,99 , met een spreiding van 5,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt de effectiviteit van het basisondersteuningsprogramma, zoals omschreven in het pedagogisch beleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
53,6% van de leerlingen bereikt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 48,6%. Desondanks blijft dit resultaat onder het regionale gemiddelde van 60,5%, wat ruimte voor verbetering in het uitdagend onderwijsaanbod signaleert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke nadruk op doorstroommogelijkheden: 68,8% van de leerlingen ontvangt een advies voor vmbo-(g)t of hoger (tegen 37,7% in de regio). Met 37,5% vmbo-(g)t-adviezen overstijgt de school het regionale gemiddelde (16,5%). De combinatie van praktijkgericht onderwijs en academische uitdaging sluit aan bij de diverse populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Op de Top | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.07 | 175.23 | 173.07 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op verschillende manieren worden de leerlingen op onze school gevolgd: Allereerst wordt er geobserveerd tijdens instructie- en verwerkingsmomenten. Dit geeft de leerkracht waardevolle informatie om het vervolg te bepalen. Het handelen van de professional wordt hier op aangepast. Daarnaast maken wij in de groepen 1 en 2 gebruik van het Digikeuzebord en in de groepen 3 t/m 8 van de methodegebonden toetsen. Dit geeft ons informatie over het aanbod, dat wij aangeboden hebben. Naar aanleiding van de resultaten kan de leerkracht het lesprogramma aanpassen en aansluiten op de behoeften van de groep en/of de individuele leerling. Tot slot maken wij op school gebruik van de door Cito ontwikkelde toetsen om de resultaten van onze leerlingen goed in beeld te brengen en te vergelijken met de gemiddelde resultaten van andere basisscholen in ons land. Wij hanteren daarbij de I-V normering. Naar aanleiding van de schoolzelfevalutie (analyse Cito-toetsen) worden acties ondernomen. Meer informatie is verkrijgbaar bij de intern begeleider van de school.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
64,29% van de leerlingen presteert boven hun schooladvies (landelijk: 25,27%), wat de kwaliteit van het adviesproces onderstreept. Slechts 7,14% zit onder advies (landelijk 11,81%), in lijn met het intensieve monitoringssysteem en mentorprogramma’s.
Sociale ontwikkeling
Respect voor elkaar en voor onze omgeving vinden we heel belangrijk. Er is op onze school ruimte en aandacht voor gevoelens en we zorgen voor een geborgen en zo veilig mogelijke omgeving. Ieder kind is uniek. Omgaan met verschillen is op een natuurlijke manier vanzelfsprekend. Hierbij vinden we persoonlijke aandacht in de vorm van kindgesprekken heel belangrijk. We gebruiken hiervoor dikwijls de aanpak 'teken je gesprek'. We maken gebruik van elkaars kwaliteiten en kennis. Dit betekent een constructieve samenwerking binnen het team, maar ook met ouders en ketenpartners. Link naar website Innovo: actief burgerschap en sociale cohesie - Innovo - onderwijs op maat LEES MINDER
Respect
Samen
Eigenheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Op de Top voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Op de Top hanteert een proactieve aanpak ten aanzien van pesten. De school streeft naar een sociaal veilige omgeving waar leerlingen, personeel en ouders zich thuis voelen. Pesten, agressie, geweld, discriminatie en seksuele intimidatie worden niet getolereerd. De school maakt gebruik van KiVa (methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling) en betrekt leerlingen actief bij het opstellen van school- en gedragsregels, onder andere via de leerlingenraad. Verder wordt er lesmateriaal ingezet voor sociaal-emotionele vaardigheden en wordt er een 'lik-op-stuk' beleid gevoerd bij ernstige incidenten.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Op de Top om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Op de Top gebruikt de KiVa-monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Op de Top?
Basisschool Op de Top gebruikt de volgende methodes voor sociaal-emotioneel leren: KiVa en Teken je gesprek.