JKC Talententuin
Tinnegieterstraat 6
5801 RK Venray

Schoolweging

Schoolweging
28.7
Spreiding
6.9

De schoolweging van Talententuin is 28,70 , met een spreiding van 6,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,4% geslaagde leerlingen overtreft JKC Talententuin ruimschoots de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit resultaat blijft consistent over alle meetjaren heen, met name door effectieve basisondersteuning in taalvaardigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

76,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexere populatie (schoolweging 28,7) hogere ambities waarmaakt. Vooral op rekengebied scoort men 9% boven het landelijk gemiddelde voor vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke gerichtheid op theoretische doorstroom: 31,03% havo/vwo-advies en 17,24% vwo (versus 19,31% en 18,61% landelijk). Praktijkonderwijs komt met 0% duidelijk lager uit dan het regionaal gemiddelde (1,01%). Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (20,69%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsTalententuinGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vanzelfsprekend volgen onze kinderen een beredeneerd aanbod en wordt hier tussentijds 'getoetst' of ze beheersen wat geleerd is. Daarnaast maken de kinderen vanaf groep 3 methode-onafhankelijke toetsen. Deze nemen we via IEP af. ze maken toetsen voor technisch lezen, lezen, taalverzorging en rekenen. Deze toetsen worden klassikaal afgenomen en door de stamgroepsleider geanalyseerd en besproken met kinderen. Op bouw- en schoolniveau vindt er ook een analyse plaats om trends te kunnen volgen en waar nodig interventies te kunnen inzetten. Tussentijdse toetsen zijn momentopnames en zeggen niet altijd alles over de ontwikkeling van een kind of de groep. Ouders krijgen twee keer per jaar de resultaten (ontwikkeling) teruggekoppeld. Vanuit de IEP, maar ook vanuit de stamgroepsleider, wordt vooral de groei van het kind gevolgd en besproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

28% van de leerlingen presteert onder advies - ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,81%. Dit kan samenhangen met de relatief complexe populatie (schoolweging 28,7). Positief is dat 32% boven advies presteert, wat de kwaliteit van doorstroombegeleiding onderstreept. De school benadrukt in haar beleid het 'realistisch en kansrijk adviseren'.