
Schoolweging
De schoolweging van De Hommel is 31,56 , met een spreiding van 6,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92.82% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Hoewel dit licht onder het vergelijkingsgemiddelde (95.23%) ligt, toont het aan dat de basisvaardigheden stevig verankerd zijn.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57.95% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 43.5% (+33.2%). Dit overtreft zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (55.36%). De sterke focus op adaptief onderwijs verklaart deze prestatie gezien de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge aandeel theoretische adviezen: 23.53% havo/vwo en 7.84% vwo (totaal 31.37%), significant boven regionale gemiddelden (10.93% en 18.61%). Tegelijkertijd is praktijkonderwijsadvies relatief laag (1.96% vs. 1.01% regio), wat past bij de daltonvisie op ontwikkelkansen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Hommel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
32% van de leerlingen presteert boven advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (25.27%). Slechts 12% zit onder advies, gelijk aan de vergelijking (11.81%). Deze cijfers benadrukken de effectiviteit van het adviesproces en de doorlopende leerlijnen naar het VO.
Sociale ontwikkeling
Met het Daltononderwijs streven we een brede vorming na die bijdraagt aan een sterke persoonsontwikkeling. Kinderen worden gestimuleerd om op basis van (zelf)vertrouwen uitdagingen aan te gaan om zich te ontwikkelen.
Veiligheid en welbevinden
Betrokkenheid
Ontwikkeling
Wat is de werkwijze van Daltonschool de Hommel voor sociale ontwikkeling?
Daltonschool de Hommel gebruikt de online methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren in de groepen 1 t/m 8. Deze methode behandelt ook burgerschap en mediawijsheid en is gericht op preventie en een veilige groep. Daarnaast worden de Gouden, Zilveren en Bronzen weken ingezet om de groepsdynamiek positief te stimuleren.
Welke registratievorm(en) gebruikt Daltonschool de Hommel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Daltonschool de Hommel gebruikt Kijk!, IEP Hart & Handen en de Vragenlijst Leerlingtevredenheid Vensters PO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Daltonschool de Hommel?
Daltonschool de Hommel gebruikt Kwink, de Methode Alles-in-1 en de Gouden en Zilveren weken voor sociaal-emotioneel leren.