Venlose Montessorischool
Craneveldstraat 187
5914 SH Venlo

Schoolweging

Schoolweging
29.93
Spreiding
6.55

De schoolweging van Venlose Montessorischool is 29,93 , met een spreiding van 6,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente VenloGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Wij willen kinderen opvoeden tot zelfstandige en verantwoordelijke deelnemers in de maatschappij, die hun eigen keuzes kunnen en durven maken en daarvoor staan. Ze leren dit te doen door dagelijks in vrijheid hun keuzes te maken en daarbij voortdurend rekening te houden met de belangen van medeleerlingen en volwassenen in school. Dit zit verweven in de dagelijkse praktijk. Vanuit de Montessori visie is er het respect voor de eigenheid van het kind. Door het goed voorleven geven we dit aan elkaar door. Daardoor leren kinderen al werkend en spelend. Een van de uitspraken van Maria Montessori: "Door het kind naar een betere wereld". LEES MINDER

Zelfstandigheid

Verantwoordelijkheid

Respect

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

In de dagelijkse werkwijze maken kinderen keuzes. Ze merken wat de gevolgen daarvan zijn en leren hoe ze daarmee omgaan. Zo worden resultaten ook besproken met kinderen. Leerkrachten bespreken met kinderen hun doelen, hun keuzes en de resultaten. En wat wil je anders doen als je iets anders wil bereiken? Kinderen houden gedurende de dag, door de werkwijze, voortdurend rekening met elkaar. Je mag praten, maar zo dat het de ander niet stoort. Je beweegt, loopt. Wel zo, dat het de ander niet stoort. Je maakt keuzes en houdt daarbij rekening met de keuzes van anderen. Je kunt accepteren dat materialen even bezet zijn, de leerkracht ergens anders bezig is. Je weet dan ook een oplossing te vinden. We hebben bewust gekozen om de sociaal-emotionele ontwikkeling op deze wijze te realiseren en niet via een methode. Indien nodig worden er wel tijdelijk of incidenteel (lessen uit) methodes toegepast.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! Saqi WMK-MO sociale veiligheid

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) PBS