Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld
Wethouder Receveurlaan 5
5913 SR Venlo

Schoolweging

Schoolweging
33.61
Spreiding
6.66

De schoolweging van Groeneveld is 33,61 , met een spreiding van 6,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,5% scoren leerlingen ruim boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. De school overtreft hiermee zelfs het regionale gemiddelde van 93,9%, wat duidt op een stevige basiskwaliteit voor alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 44,3% een score boven de eigen signaleringswaarde van 38,7% voor het streefniveau, maar blijft onder het regionale gemiddelde van 50,2%. Dit reflecteert de uitdagingen van een complexe populatie, maar toont wel voldoende ambitie in taal- en rekenvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een nadruk op midden- en hogere niveaus: 25% vmbo-(g)t/havo en 25% havo/vwo. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijsadvies (8,33% vs. 1,01% regio), wat past bij de complexe populatie. Tegelijkertijd ontving 27,78% van de leerlingen een vwo/havo-advies of hoger, wat boven het landelijk gemiddelde ligt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsGroeneveldGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
193

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op basis van de resultaten vanuit de M-toetsen (cito-toetsen, afgenomen in januari/februari) en E-toetsen (cito-toetsen afgenomen in juni) van het leerlingvolgsysteem Cito worden diepte-analyses gemaakt en besproken. Vanuit deze gegevens worden plannen van aanpak opgesteld. Dit kan betrekking hebben op individuele leerlingen, groepen van leerlingen, of een hele jaargroep. Op basis van de behoefte van leerlingen vindt de instructie door de leerkracht plaats.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

45,83% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25,27% landelijk), wat de kwaliteit van het adviseringstraject onderstreept. Slechts 12,5% zit onder advies, significant lager dan het landelijk gemiddelde van 11,81%. Dit succes wordt toegeschreven aan maatwerkbegeleiding en nauwe monitoring tijdens de overgang naar het VO.

Sociale ontwikkeling

Jezelf mogen zijn: je mag zijn en worden wie je bent met respect naar de ander. De school biedt kansen daartoe. Leerkrachten stimuleren de talenten van hun leerlingen. Verschillen tussen leerlingen worden positief gewaardeerd. Iedereen wordt geaccepteerd zoals hij is. We stimuleren persoonlijke bijdragen van leerlingen. Talenten worden gestimuleerd en ontwikkeld. Veiligheid: onze school biedt een veilige basis voor kinderen. Elk kind wordt gewaardeerd om wat het kan. Leerkrachten en leerlingen werken bewust elke dag aan een positieve sfeer in de groep waarin iedereen zich thuis voelt. Regels en afspraken worden samen gemaakt en afgestemd. De consequente uitvoering draagt bij aan de veiligheid. Vertrouwen: vertrouwen ontstaat wanneer we werken vanuit verbondenheid, veiligheid en verantwoordelijkheid. Vertrouwen betekent ook dat we uitgaan van een pedagogisch optimisme. We hebben vertrouwen in de ontwikkeling van elk individueel kind. Daar waar nodig, sturen we tijdig bij. LEES MINDER

Jezelf mogen zijn

Veiligheid

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld voor sociale ontwikkeling?

Sinds schooljaar 2022-2023 vormen de 7 gewoontes van The Leader in Me de basis voor het pedagogisch handelen van Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld. School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Vreedzame School dienen als onderlegger. De eerste 8 weken van het schooljaar zijn de 'Gouden Weken', waarin iedere week een van de 7 gewoontes centraal staat. De rest van het jaar werken alle groepen wekelijks met de 7 gewoontes. De school gebruikt de observatielijsten van Leerling in Beeld om de sociale competentie, het welbevinden en de sociale veiligheid van de leerlingen te monitoren. De resultaten wijzen uit dat de sociale ontwikkeling naar wens verloopt.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld gebruikt de observatielijst Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld?

Rooms Katholieke Basisschool Groeneveld gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Vreedzame School en The Leader in Me voor sociaal-emotioneel leren.