De Zuidstroom
Pastoor Op Heijstraat 26
5912 BT Venlo

Schoolweging

Schoolweging
32.84
Spreiding
6.46

De schoolweging van De Zuidstroom is 32,84 , met een spreiding van 6,46 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94.44% behaalde het fundamenteel niveau ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisvaardigheden in taal en rekenen, ook in vergelijking met vergelijkbare scholen (93.89%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft haar streefniveaunorm met 42.74% (signaleringswaarde 38.7). Dit laat zien dat een aanzienlijke groep leerlingen, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 32.84), hogere onderwijsdoelen bereikt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een brede differentiatie: 30% vmbo-k/-(g)t en 16.67% vmbo-(g)t/havo. Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (3.33% vs. 1.01% regio), wat past bij de nadruk op doorstroom naar theoretische leerwegen. Het aandeel havo/vwo-advies (13.33%) ligt iets boven regionale benchmarks (10.93%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe ZuidstroomGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
193

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op dit moment behalen voldoende leerlingen het fundamentele niveau bij taal en rekenen. Maar te weinig leerlingen halen de hogere streefniveaus. Vooral bij rekenen behalen we niet het gemiddelde streefniveau. Toch stromen de leerlingen uiteindelijk wel door naar HAVO/ VWO. Ook in het nieuwe schooljaar gaan we verder met gerichte ondersteuning aan deze groep. Het streven is dat een groter aantal kinderen het streefniveau behaalt. Daarvoor zetten we extra medewerkers in zodat leerkrachten van en met elkaar kunnen leren. Door middel van gezamenlijke lesvoorbereiding, lesobservaties en nabesprekingen, verwachten we dat de kwaliteit van de instructies verder toeneemt. Daarnaast gaan we vaker diepgaand onderzoeken wat de oorzaak is van eventuele afwijkingen in de ontwikkeling van een leerling. Daarvoor schakelen we waar nodig externe specialisten in en betrekken ouders bij het leerproces. Twee keer per schooljaar meten we de vaardigheden en kennis van leerlingen met landelijke Cito- toetsen. We vergelijken de uitslagen met die van andere referentie-scholen om te zien wat beter kan. Omdat het ons nog onvoldoende lukt om voldoende leerlingen de streefniveaus te doen behalen, gaan we vaker leerlingbesprekingen houden met leerkracht, teamleider en eventueel externe experts zoals orthopedagogen. Deze besprekingen zijn gepland en staan in de jaarkalender van school. De acties die de leerkracht doet, en de evaluaties van de acties worden genoteerd in het plan volgens de Handelings Gerichte Proces Diagnostiek (HGPD). Dankzij subsidies zetten we extra leraren en onderwijsassistenten in om leerlingen te ondersteunen. Daarmee willen we meer leerlingen op het streefniveau brengen. De resultaten van ons onderwijs communiceren we jaarlijks met de medezeggenschapsraad (MR).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage (45.16%) presteert boven hun schooladvies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 25.27%. Slechts 6.45% zit onder advies (vs. 11.81% nationaal). Dit reflecteert de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

De school is een oefenplaats voor kinderen in het aanleren en oefenen van sociale vaardigheden. Dit leren kinderen door: - samen te werken, - samen te delen, - samen ideeën uit te werken, - samen te onderzoeken, - samen te beslissen, - samen te lachen. LEES MINDER

Respectvol omgaan met elkaar

Kinderen en eigenaarschap

Samenwerking met iedereen

Wat is de werkwijze van De Zuidstroom voor sociale ontwikkeling?

De Zuidstroom gebruikt de Vreedzame School-aanpak om kinderen te leren vreedzaam samen te leven. Dit omvat het opstellen van klassenregels die aansluiten bij de schoolafspraken en het oefenen van lastige situaties in de groep. Leerlingen uit de bovenbouw kunnen worden opgeleid tot mediator om te helpen bij het oplossen van conflicten op het speelplein. De sociale en burgerschapsontwikkeling van de kinderen wordt elk half jaar gemonitord. Er wordt extra aandacht besteed aan samenwerking en spel, ondersteund door een jaarkalender met activiteiten gericht op burgerschapsdoelen.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Zuidstroom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Zuidstroom gebruikt Kijk! en Leerling in beeld Cito om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Zuidstroom?

De Zuidstroom gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.