
Schoolweging
De schoolweging van De Regenboog Venlo is 35,63 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
88.5% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral in taalvaardigheid. De score ligt echter 4% lager dan het vergelijkingsgemiddelde (92.7%), wat aansluit bij de hogere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
31% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat net onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 32.8% ligt. Deze score laat ruimte voor verbetering, vooral in contrast met het regionale gemiddelde van 47%. De school zet in op maatwerkondersteuning voor rekenvaardigheden om dit verschil te verkleinen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op vmbo-leerwegen: 41.2% vmbo-k en 23.5% vmbo-(g)t. Opvallend is het hogere aandeel praktijkonderwijsadviezen (8.8% vs. 1% regionaal). Daartegenover staat een bescheiden havo/vwo-aandeel van 14.7%, aanzienlijk lager dan regionale benchmarks (27% voor havo/vwo combinaties).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Regenboog Venlo | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tweemaal per jaar worden in de groepen 3 t/m 8 de CITO Leerling in Beeld toetsen afgenomen. De groepen 1-2 volgen de ontwikkeling van de kinderen aan de hand van de Parnassys leerlijnen en leggen dit vast in Parnassys. De tussen- en de eindresultaten worden geanalyseerd door de leerkrachten en besproken met de teamleiders. Vervolgens vindt er een analysegesprek op schoolniveau plaats met alle leerkrachten. Op basis van de conclusies van dit overleg worden er verdere acties uitgezet. Het managementteam bespreekt twee keer per jaar de analyse van deze toetsen met het bestuur. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de leerkracht van uw kind of met één van de teamleiders.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 42.5% van de leerlingen boven advies presteert (landelijk: 25.3%), terwijl slechts 2.5% onder advies scoort. Deze cijfers reflecteren de intensieve doorstroombegeleiding en het 'drie-stappen adviessysteem' waarbij adviezen zorgvuldig worden bijgesteld.
Sociale ontwikkeling
Binnen de Regenboog werken wij al een aantal jaren met School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) Dit is een schoolbrede aanpak gericht op het bevorderen van positief gedrag binnen school. Het doel van SWPBS: een positieve, sociale omgeving creëren die het leren bevordert en die gedragsproblemen voorkomt of doet afnemen. Sinds enkele jaren gebruiken we het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) om kinderen te leren omgaan met emoties en moeilijke sociale situaties. In iedere groep wordt een Kanjer van de week gekozen. Deze leerling krijgt speciale aandacht en van alle klasgenootjes en de leerkracht complimenten. Op de speelplaats hebben we een aantal regels die bij alle leerlingen (Hazenkampbreed) bekend zijn; verder zijn er vaste plekken waar spelletjes gespeeld kunnen worden en daarnaast zijn de surveillanten herkenbaar aan de groene hesjes. Kinderen leren emoties te herkennen en te benoemen, zowel bij zichzelf als bij de ander. We merken sinds de invoering een duidelijke verbetering in het pedagogische klimaat op school. Met name het aantal conflicten in pauze situaties is enorm verminderd. Uiteraard blijven we deze ingeslagen route volgen om er voor te zorgen dat dit nog verder verbeterd wordt. We monitoren dit door een brede incidentregistratie bij te houden. Daarnaast worden er twee keer per jaar door alle leerkrachten en de bovenbouwleerlingen SCOL-lijsten ingevuld. De Sociale Competentie Observatie Lijst is een leerlingvolgsysteem voor sociale competentie, welbevinden en sociale veiligheid. De uitkomsten helpen ons om de ontwikkeling van sociale competenties op groeps- of op schoolniveau planmatig aan te pakken. Met de afname van SCOL voldoen wij tevens aan de verplichting van de onderwijsinspectie om jaarlijks de veiligheidsbeleving van onze leerlingen in groep 6, 7 en 8 te volgen. LEES MINDER
Rekening houden met
Ontdekken wat ik kan
Vertrouwen en plezier
Wat is de werkwijze van Basisschool de Regenboog voor sociale ontwikkeling?
Dit is beschreven onder het kopje 'visie' van de school.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Regenboog gebruikt de volgende registratievorm(en): Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), Leerlijnen jonge kind ParnasSys, en een driejaarlijks tevredenheidonderzoek onder leerlingen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Regenboog?
Basisschool de Regenboog gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD), School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Marietje Kessels project, en Rots en water in groepen 5.