
Schoolweging
De schoolweging van Prins Bernhard Velp is 26,96 , met een spreiding van 6,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90,4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en in lijn met vergelijkbare scholen (96,7%). Dit onderstreept de effectieve basisvaardigheden in taal en rekenen, passend bij de daltonvisie op zelfstandigheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
66,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 51,8%. Dit is echter lager dan het vergelijkingsgemiddelde van 63,35%, wat mogelijk samenhangt met de brede adviesspreiding. De focus op maatwerk in het daltononderwijs lijkt hier positief door te werken.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel laat een sterke focus op vmbo-(g)t (51,7%) en gemengde leerwegen zien, met 10,3% vwo-advies (vs. 18,6% regio). Praktijkonderwijs blijft beperkt (3,45% vmbo-b), wat lager is dan het regionale gemiddelde (5,52%). De combinatie van havo/vwo-adviezen (27,6%) benadrukt de doorstroomambitie, in lijn met de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Prins Bernhard Velp | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.32 | 175.23 | 169.48 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
36,7% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), terwijl slechts 10% onder advies zit. Deze prestatie onderstreept de kwaliteit van het maatwerkadvies en de doorlopende monitoring zoals beschreven in het schoolplan. De hoge ‘boven advies’-score past bij de daltonprincipes van eigen verantwoordelijkheid en ontwikkelkansen.