
De resultaten van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan Baptist in Veldhoven
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan Baptist, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan Baptist bij jullie?
Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan Baptist bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau op Sint Jan Baptist
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep 8 middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een minimum van 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau voor alle basisscholen, inclusief onze school. Ontdek hoe onze leerlingen presteren ten opzichte van deze belangrijke norm.
Grafiek
Grafiek laden...
Behalen van het Streefniveau op Sint Jan Baptist
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamenteel niveau en markeert een ambitieus doel voor leerlingen aan het einde van groep 8. We streven ernaar dat zoveel mogelijk van onze leerlingen dit hogere niveau bereiken. De inspectie stelt voor elke school een specifieke doelstelling vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school. Bekijk de resultaten en de vergelijking met het vastgestelde streefniveau voor onze basisschool.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan Baptist?
Bij Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan Baptist begeleiden we leerlingen zorgvuldig naar het Voortgezet Onderwijs. Al in groep 7 geven we een eerste indicatie van het passende VO-advies. Gedurende groep 8 ligt de focus op een gedegen voorbereiding, waarbij leerlingen en ouders uitgebreid worden geïnformeerd over de diverse vervolgopleidingen. In november/december presenteren we een tweede, voorlopig advies, rekening houdend met de input van ouders. Het definitieve schooladvies, dat in februari wordt verstrekt, is het resultaat van de continue ontwikkeling van de leerling gedurende de gehele basisschoolperiode. De entreetoets in groep 7 (april) en de Cito-eindtoets in groep 8 (februari) bieden waardevolle inzichten ter onderbouwing van dit advies.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Basisschool Sint Jan Baptist
Op Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan Baptist stimuleren we de brede ontwikkeling van uw kind. We besteden veel aandacht aan sociale competenties, essentiële vaardigheden voor succesvolle interactie in onze maatschappij. Kinderen leren bij ons effectief samenwerken, conflicten op een constructieve manier oplossen en ontwikkelen zelfredzaamheid. Deze vaardigheden dragen bij aan een positief en sociaal veilig schoolklimaat, wat essentieel is voor zowel leerprestaties als de vorming tot verantwoordelijke burgers. Ons onderwijs is gericht op het creëren van een omgeving waarin elk kind zich gewaardeerd voelt en de kans krijgt om zich optimaal te ontplooien.
Veiligheid voorop in ons schoolbeleid
Verbondenheid: Samenwerken en elkaar steunen
Autonomie: Zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid stimuleren
Hoe bevordert Sint Jan Baptist de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze school legt een sterke nadruk op de ontwikkeling van de persoonlijkheid van elk kind. We moedigen kritisch denken over de samenleving aan en bereiden leerlingen voor op functioneren binnen een diverse, multiculturele gemeenschap. We streven ernaar om elk kind de ruimte te geven zich volledig te ontwikkelen op sociaal-emotioneel, cognitief, creatief en motorisch vlak. Hierbij houden we rekening met individuele verschillen en vervullen we de basisbehoeften van kinderen: geloof in eigen kunnen, de wens tot zelfstandigheid en de behoefte aan erkenning. Daarnaast hanteren we samen met de leerlingen duidelijke gedragsregels. Deze afspraken, zoals "Iedereen voelt zich veilig", "We respecteren elkaar", "We werken goed samen en helpen elkaar" en "We praten er samen over", vormen de basis voor een prettige en respectvolle omgang met elkaar.
Welke methoden en registraties worden gebruikt voor sociale groei?
Om de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig te volgen, maken we gebruik van specifieke instrumenten en methoden. Dit zorgt ervoor dat we de voortgang van elk kind goed in kaart kunnen brengen. We zetten de registratiemethode 'Leerling in Beeld: Sociaal-emotioneel functioneren' in om inzicht te krijgen in hoe leerlingen zich sociaal en emotioneel ontwikkelen. Dit helpt ons om gerichte ondersteuning te bieden waar nodig. Voor het sociaal-emotioneel leren maken we gebruik van de effectieve methode 'Goed gedaan'. Deze methode ondersteunt onze leerlingen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale en emotionele vaardigheden.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren zet Sint Jan Baptist in?
Voor het versterken van sociaal-emotionele vaardigheden bij onze leerlingen, maakt Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan Baptist gebruik van de methode 'Goed gedaan'. Deze methode is specifiek ontworpen om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van cruciale sociale en emotionele competenties. 'Goed gedaan' biedt praktische handvatten en activiteiten die aansluiten bij de belevingswereld van basisschoolkinderen. Het helpt hen om te gaan met hun emoties, positieve relaties op te bouwen en effectief samen te werken met klasgenoten. Door de inzet van deze methodiek borgen we dat onze leerlingen niet alleen cognitief, maar ook sociaal en emotioneel goed uitgerust de school verlaten.
Inspectierapport Basisschool Sint Jan Baptist: Ontdek Onze Kwaliteit
De Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan Baptist werd op 2 juni 2014 grondig geanalyseerd door de onderwijsinspectie. Dit landelijke onderzoek beoordeelde de algehele staat van het onderwijs, inclusief een vierjarig standaardbezoek. De inspectie concludeerde dat onze school excelleert op het gebied van eindresultaten, leerlingenzorg en kwaliteitszorg, met een beoordeling 'goed'. Op de Sint Jan Baptist heerst een dynamische en taakgerichte werkomgeving, wat bijdraagt aan een positief schoolklimaat. De rust en het wederzijdse respect tussen leerlingen, en tussen leerlingen en leerkrachten, vormen de basis voor succesvol leren. Onze toegewijde leerkrachten beschikken over sterke didactische vaardigheden, wat resulteert in betrokken leerlingen die uitstekende resultaten behalen, zowel tussentijds als aan het einde van het schooljaar. Onze directie, intern begeleiders en het voltallige team zijn bijzonder trots op de sterke teamgeest en het eigenaarschap dat leerkrachten tonen bij vernieuwingen en het waarborgen van een veilige leeromgeving. De onderwijsinspectie heeft ons reeds toegekende basisarrangement gehandhaafd, wat onze continue inzet voor kwaliteitsonderwijs bevestigt.