
Schoolweging
De schoolweging van Sint Jan Baptist Veldhoven is 25,93 , met een spreiding van 5,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,5% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school zowel het landelijk gemiddelde (96,6%) als de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 70,9% een bovengemiddeld streefniveau, significant hoger dan de landelijke vergelijking (64%). Dit weerspiegelt de nadruk op maatwerk voor cognitief sterke leerlingen. De score ligt ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 53,8%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een academische focus: 18,2% vwo-advies (landelijk 18,6%) en 22,7% havo/vwo-combinatie. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio). De brede spreiding van vmbo-(g)t tot vwo sluit aan bij de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Jan Baptist Veldhoven | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.87 | 175.23 | 181.16 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We streven hoge opbrengsten na m.b.t. met name taal, rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden, en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Het leerlingvolgsysteem (Leerling in Beeld) bestaat uit een aantal niet-methode toetsen. Zo wordt op een objectieve manier op vaste toetsmomenten in het jaar de (leer) ontwikkeling van uw kind gevolgd in de groep 3 t/m 8. De leerlingen uit de groepen 1-2 worden a.d.h.v. van de doelen van de verschillende leerlijnen geobserveerd. Het opbrengstgericht werken vormt een stabiele basis voor het verhogen van toetsresultaten en het borgen van de leeropbrengsten. Dit heeft een zichtbaar positief effect op de kwaliteit van ons onderwijs. Door de toetsresultaten te analyseren, kan de leerkracht eventuele leerachterstand en/of leerstoornis signaleren en/of diagnosticeren. De gegevens worden, samen met gegevens uit observaties en gesprekken met kinderen en ouders, gebruikt om een groepsplan op te stellen. De leerkracht stelt het groepsplannen op of werkt doelenplanners, om het onderwijs aan te passen aan de behoeften van leerlingen, met het oog op het realiseren van basisdoelen en extra doelen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15,4% van de leerlingen presteert onder het schooladvies, iets hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Desondanks scoort 30,8% boven advies, wat duidt op zorgvuldige advisering. De school hanteert een ontwikkelingsgerichte aanpak met drie tussentijdse adviesmomenten, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
Veiligheid
Verbondenheid
Autonomie
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan Baptist voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan Baptist besteedt veel aandacht aan persoonlijkheidsvorming en het leren functioneren in een multiculturele gemeenschap. Elk kind krijgt de mogelijkheid zich volledig te ontwikkelen op sociaal-emotioneel, cognitief, creatief, motorisch en zintuiglijk vlak. De school speelt in op verschillen tussen kinderen en komt tegemoet aan de basisbehoeften van kinderen: geloof in eigen kunnen, zelfstandigheid en waardering van anderen. De schoolregels zijn samen met de leerlingen opgesteld: iedereen voelt zich veilig, we respecteren elkaar, we werken samen en praten erover.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan Baptist om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan Baptist gebruikt 'Leerling in Beeld Sociaal-emotioneel functioneren' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan Baptist?
Rooms Katholieke Basisschool Sint Jan Baptist gebruikt de methode 'Goed gedaan' voor sociaal-emotioneel leren.