Openbare Basisschool Dick Bruna
Roek 19
5508 KE Veldhoven

Schoolweging

Schoolweging
26.25
Spreiding
6.35

De schoolweging van Dick Bruna Veldhoven is 26,25 , met een spreiding van 6,35 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,59% van de leerlingen dat het fundamentele niveau behaalt, presteert de school ruimschoots boven de inspectienorm van 85%. Hoewel dit iets onder het regionale gemiddelde (96,71%) ligt, blijft het een sterk resultaat gezien de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 66,24% gehaald, ruim boven de signaleringswaarde van 51,8% en ook hoger dan het regionale gemiddelde (63,35%). Dit resultaat benadrukt de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, vooral in rekenen en taalvaardigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een duidelijke focus op theoretische richtingen: 19,59% vwo en 17,53% havo/vwo (tegenover 18,61% en 10,93% regionaal). Tegelijkertijd valt een hoger percentage praktijkonderwijsadviezen op (1,03% vs. 1,01% regionaal), passend bij de bredere doelgroep. De adviesverdeling weerspiegelt het streven naar passend onderwijs voor alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDick Bruna VeldhovenGemeente AmsterdamNederland
LIB177.56177.87175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In januari/februari en mei/juni worden maken onze kinderen toetsen van Cito. Op schoolniveau wordt er aan de hand van het 4d model opbrengstgericht werken inzichtelijk gemaakt of de schoolspecifieke standaard behaald is. Na een toetsperiode vindt de evaluatie van een groepsplan plaats en voert de leerkracht samen met de OC-er (ondersteuningscoördinator) een groepsbespreking. Hierin wordt zowel de cognitieve als sociale-emotionele ontwikkeling inzichtelijk gemaakt. Op basis van deze analyse, op zowel individueel als groepsniveau, vindt zo nodig een plan van aanpak plaats. Op onze school wordt goed onderwijs gegeven. Wij willen het maximale uit de leerlingen halen. Wanneer we de kwaliteit van ons onderwijs willen vasthouden én willen verbeteren is het van groot belang om te bekijken welke resultaten ons onderwijs oplevert. Gedurende de leerjaren volgen we de leerresultaten van de leerlingen, zowel op didactisch als sociaal- emotioneel gebied. Ieder jaar brengen we de uitstroomgegevens in kaart van de leerlingen die bij ons vertrekken en volgen hen nog twee jaar op hun nieuwe school. De analyse van deze gegevens levert informatie over de kwaliteit van ons onderwijs. We stellen ons onderwijs bij als het beter zou kunnen. Zelfevaluatie is een belangrijk middel om de kwaliteit te borgen en verder te verhogen. Wij beoordelen onze eigen kwaliteit met de kwaliteitskaarten waarop we zelf geschreven hebben wat we onder goed onderwijs verstaan. Jaarlijks worden er tevredenheidspeilingen verricht onder ouders, leerlingen en personeel. Met onze samenwerkingspartners zijn er overleggen waarin de samenwerking wordt geëvalueerd en bepaald wat er goed gaat en wat verbeterd kan worden. Ook met andere scholen in de wijk is afstemming om een goed passend onderwijsaanbod tot stand te brengen. Al deze gegevens vormen aanknopingspunten voor de ontwikkeling van de kwaliteit op de scholen. Het geeft ons inzicht in de sterke en verbeterpunten van onze school. Iedere vier jaar formuleren wij op hoofdlijn nieuw beleid en leggen dat vast in het schoolplan. De beleidsvoornemens worden jaarlijks naar concrete resultaatafspraken vertaald en vastgelegd in het jaarplan.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 8,99% van de leerlingen presteert onder het gegeven advies (landelijk: 11,81%), terwijl 29,21% bovenadvies functioneert. Dit onderstreept de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Binnen OBS Dick Bruna is onderstaande missie leidend: 'Leren door te doen!' De kinderen krijgen burgerschapsvaardigheden aangeboden. Dit zijn niet zomaar losse lessen, maar is een aanpak die we gedurende de schooltijd van kinderen hanteren. Kinderen hebben een stem, mogen meedenken over allerlei zaken en krijgen verantwoordelijkheden. Bovendien leren ze op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan en hoe je conflicten constructief kunt oplossen. Samen met kinderen, ouders en overige samenwerkingspartners zoeken we altijd naar een manier om de werelden (thuis, school, wij) van kinderen samen te brengen. We hebben als school regels en afspraken. Door deze breder te trekken en af te stemmen met overige opvoeders, merken de kinderen dat er één pedagogische aanpak is. Dit helpt hen om zichzelf en de wereld om zich heen te begrijpen en zich fijn en veilig binnen deze werelden te kunnen bewegen. LEES MINDER

Verantwoordelijkheid

Ambitie

Plezier

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Dick Bruna voor sociale ontwikkeling?

Binnen Openbare Basisschool Dick Bruna hanteren ze een gedragscode, die een actueel onderwerp is in alle groepen. Er is een 'regel van de maand'. Wekelijks is er een sociaal-emotionele kring waarin onderwerpen besproken worden die met de sfeer in de groep en het gedrag van de leerlingen te maken hebben.

Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool Dick Bruna om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Dick Bruna gebruikt Kijk!, Viseon, Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en Sociaal Emotionele Vragenlijst om de sociale opbrengsten te registreren.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Dick Bruna?

Openbare Basisschool Dick Bruna gebruikt De jij en ik club, Een doos vol gevoelens, Kinderen en… hun sociale talenten, Kinderen en… hun morele talenten, en Taakspel als methoden voor sociaal-emotioneel leren.