Basisschool EigenWijs
Sterrenlaan 5
5503 BG Veldhoven

Schoolweging

Schoolweging
31.26
Spreiding
6.3

De schoolweging van EigenWijs Veldhoven is 31,26 , met een spreiding van 6,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97.25% score voor het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Ook dit is 2.0 procentpunt hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen, een bewijs van brede basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67.22% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43.5%. Dit is 11.85 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat wijst op effectieve onderwijsaanpassingen voor talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische richtingen: 26.83% vmbo-(g)t en 17.07% havo/vwo advies. Tegelijkertijd valt een relatief hoog percentage praktijkgericht advies op (14.63% vmbo-b tegen 5.52% regionaal). Deze combinatie past bij de gemengde populatie met een schoolweging van 31.26.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsEigenWijs VeldhovenGemeente AmsterdamNederland
LIB179.22177.87175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het Cito Leerling Onderwijs Volgsysteem (LOVS) Basisschool EigenWijs volgt de didactische ontwikkeling van het kind, met observaties en methodegebonden toetsen, maar ook met Cito-toetsen, door middel van het Leerling Onderwijs Volgsysteem (LOVS) van Cito. Dit is een methode-onafhankelijk toetssysteem, waarbij de ontwikkeling van het kind en de groep vergeleken wordt met het landelijk gemiddelde. Op deze manier krijgt de school een objectief beeld over de vorderingen van de leerlingen en de resultaten van het onderwijs. Het systeem volgt alle leerlingen. Het systeem bestaat uit de pakketten: Taal, Lezen, Spelling enRekenen. Deze toetsen zijn opgenomen in een toetskalender. De verwerking van de gegevens vindt plaats in het administratiesysteem ParnasSys. Deze gegevens worden bij het rapport gevoegd en tijdens het rapportgesprek met oudersbesproken. Groepsplannen Aan de hand van de Cito en methodegebonden toetsen registreert de school de vorderingen van leerlingen. Vervolgens worden deze gegevens verwerkt in een groepsplan. In het groepsplan plant de school, hoe zij binnen het jaarplan, het onderwijsaanbod specifieker op de groep af kan stemmen voor een bepaalde periode. Naar aanleiding van de bespreking van het groepsplan kan een leerlingbespreking gepland worden. Vooraf informeert de school ouders over de inhoud van de bespreking. Het is mogelijk dat zij bij de leerlingbespreking betrokken worden. Ouders worden ook altijd geïnformeerd overde uitkomsten van de leerlingbespreking. Ondersteuning 1-Onderwijsroute Op Basisschool EigenWijs wordt gewerkt met de 1-Onderwijsroute. De 1-Onderwijsroute beschrijft de stappen en beslismomenten die cyclisch gezet worden ten aanzien van de ondersteuning van leerlingen op groeps-en schoolniveau. Het vormgeven van de groepsplannen en deze twee keer in het jaarplanmatig te bespreken en te evalueren, maakt onderdeel uit van deze route. De school hanteert een intern ondersteuningsteam; dit bestaat uit directie, regisseurs en leermonitoren. De school werkt samen met verschillende partners, educatieve ondersteuners vanuit de beleidsgroep Passend Onderwijs, externe instanties (zoals erkende psychologen praktijken), het Centrum voor Jeugd en Gezin Veldhoven, GGD en het MKD. De leermonitor en regisseurs ondersteunende leerkrachten bij de te zetten stappen. Zij monitoren de kwaliteit, de groeidocumenten en de visie van de ondersteuning binnen de school en hebben–indien gewenst- zitting in het ondersteuningsteam. Zij onderhouden contact met externen, leerkrachten en ouders om zicht te houden op de kwaliteit van het onderwijsaanbod, de aanwezige expertise en de (on)mogelijkheden van de school. Dat geeft een bredere kijk op vragen die er zijn binnen het schoolsysteemgericht op Passend Onderwijs. In elk geval komt het ondersteuningsteam met advies of een hulpaanbod voor ouders en/of leerkracht. Uiteraard vindt dit plaats in samenspraak met de ouders van de leerling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 41.03% van de leerlingen boven hun advies presteert (vs. 25.27% landelijk), terwijl slechts 12.82% onder presteert. Dit onderstreept het effect van de in het schoolplan genoemde 'opwaartse adviescorrectie' en intensieve doorstroombegeleiding.

Sociale ontwikkeling

Het team van Basisschool EigenWijs profileert zich samen met het team van SBO De Verrekijker als Brede School Veldhoven Midden met gezamenlijke uitgangspunten. De volgende kernwaarden zijn hierbij leidend: nieuwsgierigheid, tolerantie, verantwoordelijkheid en uniciteit. Daar waar in schooljaar 2014-2015 de kernwaarde nieuwsgierigheid centraal stond, is in schooljaar 2015-2016 en 2016-2017 gestart met het vormgeven van het onderwijsaanbod vanuit de kernwaarde ‘verantwoordelijkheid’. Deze wordt doorvertaald op drie niveaus: - schoolniveau: welke verantwoordelijkheid neem ik binnen het geheel van de school?; - teamniveau: hoe manifesteer ik me binnen het team en de professionele communicatie in deze?; - leerlingniveau; hoe kan ik de verantwoordelijkheid van leerlingen vergroten binnen het onderwijsleerproces? In het schooljaar 2017-2018 zullen zowel de kernwaarde nieuwsgierigheid als de kernwaarde verantwoordelijkheid verankerd worden in het onderwijsaanbod. Hiervoor worden er Veldhoven Midden breed teamvergaderingen georganiseerd waarbij de theorie morele ontwikkeling, bij het hanteren van de kernwaarde verantwoordelijkheid, als leidraad wordt genomen. LEES MINDER

Nieuwsgierigheid

Verantwoordelijkheid

Tolerantie en Uniciteit

Wat is de werkwijze van Basisschool EigenWijs voor sociale ontwikkeling?

Basisschool EigenWijs maakt gebruik van een leerlingenraad om democratisch burgerschap en participatie te versterken. Leerlingen oefenen met inspraak, meedenken, meepraten en meebeslissen. Basisschool Eigenwijs deed mee aan het onderzoek Alliantie Burgerschap, waarbij de leerlingen van de groepen 7 en 8 digitaal een vragenlijst invulden over hun kennis, vaardigheden en attitude op het gebied van burgerschap. De school gebruikt het observatiesysteem ZIEN! om gedrag en de sociaal-emotionele ontwikkeling in beeld te brengen. Leerkrachten vullen twee keer per jaar een vragenlijst in en leerlingen vanaf groep 5 ook.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool EigenWijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool EigenWijs gebruikt ZIEN! en de Burgerschapsmeting vanuit de Alliantie Burgerschap om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool EigenWijs?

Basisschool EigenWijs gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.