Basisschool aan 't Heike
Heike 19
5508 PA Veldhoven

Schoolweging

Schoolweging
31.17
Spreiding
7

De schoolweging van aan ’t Heike is 31,17 , met een spreiding van 7,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,5% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basiskwaliteit, ondanks een leerlingenpopulatie met relatief complexe achtergronden. De score ligt nagenoeg gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde (95,7%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

62,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 45,5%. Dit geeft aan dat de school, ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31,17), hogere ambities waarmaakt dan verwacht. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,3%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere leerwegen: 37,5% havo en 25% havo/vwo-advies (vs. 16,1% en 10,9% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-b/k-advies (12,5% vs. 5,5% regio), mogelijk gerelateerd aan de schoolweging. De combinatie van theoretische ambitie en praktische differentiatie sluit aan bij het onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toetsaan ’t HeikeGemeente AmsterdamNederland
LIB177.87175.23174

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het Cito Leerling Onderwijs Volgsysteem (LOVS) Basisschool aan 't Heike volgt de didactische ontwikkeling van het kind, met observaties en methodegebonden toetsen, maar ook met Cito-toetsen, door middel van het Leerling Onderwijs Volgsysteem (LOVS) van Cito. Dit is een methode-onafhankelijk toetssysteem, waarbij de ontwikkeling van het kind en de groep vergeleken wordt met het landelijk gemiddelde. Op deze manier krijgt de school een objectief beeld over de vorderingen van de leerlingen en de resultaten van het onderwijs. Het systeem volgt alle leerlingen. Het systeem bestaat uit de pakketten: Taal, Lezen, Spelling en Rekenen. Deze toetsen zijn opgenomen in een toetskalender. De verwerking van de gegevens vindt plaats in het administratiesysteem ParnasSys. Deze gegevens zijn ten allen tijde in te zien door ouders via een eigen inlogcode, worden bij het rapport gevoegd en tijdens het rapportgesprek met ouders besproken. Groepsplannen Aan de hand van de Cito en methodegebonden toetsen registreert de school de vorderingen van leerlingen. Vervolgens worden deze gegevens verwerkt in een groepsoverzicht en worden de onderwijsbehoeften van de leerling beschreven. In het groepsplan plant de school, hoe zij het onderwijsaanbod specifieker op de groep en de individuele leerling af kan stemmen voor een bepaalde periode. Naar aanleiding van de bespreking van het groepsplan kan een leerlingbespreking gepland worden. Vooraf informeert de school ouders over de inhoud van de bespreking. Het is mogelijk dat zij bij de leerlingbespreking betrokken worden. Ouders worden ook altijd geïnformeerd over de uitkomsten van de leerlingbespreking. Ondersteuning 1-Onderwijsroute De school hanteert een intern ondersteuningsteam; dit bestaat uit directie, regisseur(s) en leermonitor(en). De leermonitor(en) en regisseur(s) ondersteunen de leerkrachten bij de te zetten stappen. De school werkt samen met verschillende partners, educatieve ondersteuners vanuit de beleidsgroep Passend Onderwijs, externe instanties (zoals erkende psychologen praktijken), het Centrum voor Jeugd en Gezin Veldhoven, GGD en het MKD.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 27,3% van de leerlingen onder advies presteert, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Tegelijk scoort 27,3% boven advies, wat wijst op zorgvuldige advisering. De school benoemt zelf 'aandracht voor doorstroom naar de maatschappij' als speerpunt.

Sociale ontwikkeling

Basisschool aan 't Heike wil kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de klas en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken. In onze pedagogische visie van staan o.a. de volgende uitgangspunten centraal: - het constructief oplossen van conflicten met behulp van mediatie - het creëren van een positieve sociale en morele norm - het bevorderen van sociale verbondenheid en gemeenschapszin LEES MINDER

Samenwerken

Oog voor elkaar - respect

Verantwoordelijkheid

Wat is de aanpak van Basisschool aan 't Heike op het gebied van sociale ontwikkeling?

Basisschool aan 't Heike gebruikt het programma 'De Vreedzame School' voor sociale ontwikkeling. Dit programma richt zich op het oplossen van conflicten, het creëren van een positieve sociale norm en het bevorderen van sociale verbondenheid. Dit is zichtbaar in de inzet van mediatoren, tutoren en de toekomstige leerlingenraad, evenals de positieve benadering van de leerkrachten.

Welke methoden gebruikt Basisschool aan 't Heike om de sociale ontwikkeling van leerlingen te meten?

Basisschool aan 't Heike gebruikt 'Zien' om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.

Welke sociaal-emotionele leermethode(s) gebruikt Basisschool aan 't Heike?

Basisschool aan 't Heike gebruikt de methode 'Vreedzame School' voor sociaal-emotioneel leren.