
Schoolweging
De schoolweging van De Startbaan Velden is 28,97 , met een spreiding van 5,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke norm van 85%. De school overtreft hiermee zowel regionale als nationale benchmarks.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is breed: 2,3% praktijkonderwijs, 40,9% VMBO-(g)t/HAVO, en 29,5% HAVO/VWO/VWO (13,6%). Dit weerspiegelt de diversiteit van de leerlingenpopulatie. Het hoge aandeel dubbele adviezen (bijv. VMBO-(g)t/HAVO) sluit aan op het regionale VO-beleid met brede brugklassen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Startbaan Velden | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school? Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen. Deze onafhankelijke toetsen hebben een landelijke normering en worden vaak twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. Voor de tussentijdse toetsen maken wij gebruik van Cito Leerling in Beeld. Voor de aansluitingstoets (groep 7) en de eindtoets, m.i.v. 2024 de doorstroomtoets (groep 8) maken wij gebruik van AMN. De Onderwijsinspectie gebruikt de resultaten op de volgende tussentijdse toetsen als één van de onderdelen van haar toezicht op de kwaliteit van het onderwijs: Technisch lezen groep 3 Technisch lezen groep 4 Rekenen en wiskunde groep 4 Rekenen en wiskunde groep 6 Begrijpend lezen groep 6
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
46,3% van de leerlingen presteert boven hun advies (landelijk: 25,3%), wat de kwaliteit van het adviseringstraject onderstreept. Slechts 9,3% zit onder advies, lager dan het gemiddelde (11,8%). Deze resultaten passen bij de gedetailleerde monitoring via Cito-toetsen en AMN-aansluitingstoetsen.
Sociale ontwikkeling
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit vraagt vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
Samenwerken
Veiligheid
Positiviteit
Wat is de aanpak van De Startbaan voor sociale ontwikkeling?
De Startbaan werkt sinds 2014-2015 met het programma PBS (Positive Behavior Support) om een fijn en veilig schoolklimaat te creëren. De kernwaarden veiligheid, verantwoordelijkheid en respect staan centraal. Er wordt gewerkt met concreet, waarneembaar gedrag en positieve bekrachtiging. Goede gedragsverwachtingen zijn zichtbaar en gelden voor iedereen. De school monitort de sociale ontwikkeling halfjaarlijks en past de PBS-lessen aan indien nodig. Kinderen kunnen 'koffertjes' verdienen door positief gedrag, die leiden tot groeps- en schoolbeloningen.
Welke registratievormen gebruikt De Startbaan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Startbaan gebruikt 'Leerlijnen Jonge Kind' en 'Leerlijnen LiB' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.