
Schoolweging
De schoolweging van Deken Wehmeijer is 30,18 , met een spreiding van 5,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,4% scoren leerlingen ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. De school presteert hiermee slechts marginaal onder het vergelijkingsgemiddelde (95,7%), wat past bij haar complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een sterke voorkeur aan theoretische leerwegen: 66,66% havo/havo-vwo/vwo-advies (tegen 46,6% regionaal). Toch blijft 11,11% vmbo-k/-(g)t-advies relevanter dan het landelijk gemiddelde (5,64%), wat aansluit bij de gemengde leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Deken Wehmeijer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.46 | 177.01 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij maken gebruik van verschillende soorten toetsen. Ten eerste zijn er, vanaf groep 3, de methodegebonden toetsen. Dit zijn toetsen waarmee we kunnen zien of de leerlingen de geoefende leerstof, na een korte oefenperiode, beheersen. Ook kan de leerkracht nagaan of de doelen zijn bereikt en of er eventueel aanpassingen moeten worden aangebracht. Daarnaast hebben we ook nog de methode onafhankelijke toetsen. Hiervoor maken we gebruik van Leerling in beeld (Cito). Deze toetsen geven een onafhankelijk beeld op het gebied van technisch lezen, spelling, rekenen en begrijpend lezen. Deze toetsen worden twee keer per jaar afgenomen (januari/ februari en mei/juni). Bij de kleuters wordt er veelal gebruik gemaakt van de observaties van de leerkracht. Deze observaties worden vastgelegd in Focus-PO! Tijdens een studiedag bespreekt het team na de toetsen van Leerling in beeld en Focus-PO de resultaten met elkaar. Op schoolniveau en groepsniveau hebben wij een norm vastgesteld. We bekijken of we deze normen hebben gehaald. Ook analyseren we de toetsen, bekijken waar we eventuele aanpassingen aan moeten brengen en hoe we dit gaan doen. Op groepsniveau bekijkt de leerkracht wat de groep nodig heeft en waar de komende tijd de prioriteit ligt. De leerkrachten stellen een kwaliteitsbord op. Dit kwaliteitsbord bespreken de teamleden met elkaar. Hierbij wordt aangegeven hoe ze de komende periode met hun groep willen werken, wat doelen en actiepunten zijn etc. Tijdens deze bespreking kunnen ze ook aangeven waar ze eventueel hulp bij nodig hebben. Daarnaast is het altijd mogelijk dat leerkrachten leerlingen bespreken met de ib-er. Dit kan tussentijds of tijdens deze studiedagen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk), terwijl 25% bovenadviezer is. Dit bevestigt het zorgvuldige adviesproces met doorlopende monitoring, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
School is bedoeld om te leren. Dit kan alleen als leerlingen zich veilig voelen op school. Om te werken aan deze veiligheid maken wij gebruik van de Kanjertraining. De visie en levenshouding van de Kanjertraining vormen het uitgangspunt van ons veiligheidsbeleid. We hebben een duidelijke visie op hoe we met elkaar omgaan en willen graag samen met ouders en kinderen zorgen voor een veilige school. 1. We willen te vertrouwen zijn De meeste mensen willen te vertrouwen zijn. Op die manier willen we gezien, gehoord en begrepen worden. We gaan daarom uit van elkaars goede bedoelingen en kijken met vertrouwen naar elkaar en de kinderen. Ons uitgangspunt is daarbij dat je jezelf mag zijn. Doe je niet anders voor dan wie je werkelijk bent, zoals je bent is het goed. En daarmee ben je te vertrouwen. 2. Wij, leerkrachten en ouders, zijn samen het gezag van het fatsoen We zijn samen verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen. Een goede opvoeding richt zich op liefde, vertrouwen, mededogen, toewijding, verantwoordelijkheid en betrokkenheid in de breedste zin van het woord. Daarom moeten wij, ouders en leerkrachten, duidelijke leiders zijn voor kinderen: wij vertegenwoordigen het gezag van het fatsoen. We laten ons daarbij niet bepalen door negatieve gevoelens zoals angst, onmacht en ergernis. We zorgen voor een veilige sfeer door grensoverschrijdend gedrag op een nette manier zorgvuldig aan te pakken. Daarin werken we samen met elkaar. 3. We geven het goede voorbeeld De kinderen voelen zich veilig als wij het goede voorbeeld geven: We gaan respectvol met elkaar om. We spreken respectvol over elkaar en de kinderen, ook op sociale media. Indien zich een probleem voor doet of als we ons zorgen maken, dan overleggen we met elkaar. We zoeken een oplossing die goed is voor alle betrokkenen en die recht doet aan de situatie. LEES MINDER
Respect
Veiligheid
Je mag zijn wie je bent
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Deken Wehmeijer voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool Deken Wehmeijer is een gecertificeerde Kanjerschool. De Kanjertraining (groepen 1 t/m 8) is een lessenserie die dagelijks gebruikt wordt om de sfeer in de klas goed te houden of te verbeteren. De Kanjertraining staat voor vertrouwen, rust, veiligheid en wederzijds respect.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Deken Wehmeijer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool Deken Wehmeijer gebruikt Kijk!, Kanvas, sociogrammen (indien nodig) en gedragsobservaties (indien nodig) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Deken Wehmeijer?
Rooms Katholieke Basisschool Deken Wehmeijer gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.