Basisschool Petrus en Paulus
Valkenbergstraat 23
5466 RS Veghel

Schoolweging

Schoolweging
29.25
Spreiding
5.5

De schoolweging van Petrus en Paulus Veghel is 29,25 , met een spreiding van 5,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Hoewel dit iets lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (95,7%), toont het een solide basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 60,9% ruimschoots behaald, wat significant boven de inspectienorm van 45,5% en het vergelijkingsgemiddelde (57,3%) uitstijgt. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van hogere leerprestaties, vooral op rekengebied.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert relatief hoog: 42,9% havo en 28,6% vmbo-(g)t, tegenover lagere percentages voor vmbo-b/k (14,3% elk). Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar gemiddeld 16,1% havo en 16,5% vmbo-(g)t wordt geadviseerd. Praktijkonderwijs ontbreekt volledig, tegen 1,01% regionaal.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPetrus en Paulus VeghelGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
193

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling gebruiken we Leerling in Beeld. Voor het volgen van de ontwikkeling van onze kleuters gebruiken we KIJK!. Voor de cognitieve ontwikkeling in de groepen 3 t/m 8 gebruiken we Leerling in Beeld (leerlingvolgsysteem) van CITO. Met de gegevens die we verzamelen door het gebruik van deze systemen, bepalen we of de leerlingen voldoende profiteren van ons onderwijsaanbod. We gebruiken de uitslagen van observaties, testen en toetsen om het aanbod en de focus in dat aanbod af te stemmen op de onderwijsbehoefte van het individuele kind of een groep kinderen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage (27,3%) presteert onder advies tegenover 11,8% landelijk. Mogelijke verklaring is de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,25). Desondanks slaagt 54,6% erin op adviesniveau te presteren, wat aansluit bij de intensieve monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Vanuit een mens- en wereldgerichte blik richten we ons op goed leren én goed leven. Zo dragen wij bij aan de ontwikkeling van onze kinderen tot vaardige, aardige en waardige jonge mensen. Jonge mensen die met hart en moed waardevol kunnen bijdragen aan onze samenleving. Met doel, richting en vertrouwen. Als veerkrachtige, altijd lerende en gelukkige wereldburgers. Wij bouwen met elkaar aan een pedagogische leer- en leefwereld, waar het welbevinden van kinderen op nummer één staat. Waar kinderen gelukkig zijn en gelukkig blijven. Zij ervaren zingeving, hoop, verbondenheid, waardigheid en betekenis. Dat begint met elk kind zien. Vanuit vertrouwen in een altijd aanwezige verbinding met onszelf, elkaar en onze wereld, helpen we kinderen groeien in hun autonomie. Dat doen we samen. Kinderen, ouders, leerkrachten en betrokken partners. Wij voelen ons verbonden in diversiteit. We waarderen het authentieke in ieder kind. In ieder mens. We zijn aardig voor onszelf en de ander. Dat draagt bij aan welbevinden en een positief gevoel van eigenwaarde. In een wereld waarin alles steeds sneller gaat, nemen wij tijd voor rust en reflectie. Om te mogen zijn en blijven ontdekken wie we zijn. LEES MINDER

Vaardig

Waardig

Aardig

Wat is de werkwijze van Basisschool Petrus en Paulus voor sociale ontwikkeling?

Het pedagogisch handelen van de Basisschool Petrus en Paulus kenmerkt zich door een cultuur waarin ieder kind gezien en gekend wil worden. In de omgang met elkaar staan een liefdevolle benadering en ‘gezond verstand’ centraal. Door echt contact leggen met de kinderen wordt aan een sterke relatie gewerkt. Er is een actieve ontvangst van de kinderen iedere ochtend. De leerkrachten en kinderen kennen elkaar. De school heeft de optimistische en positieve verwachtingen en focust zich op het gewenste gedrag en het geven van complimenten. Er wordt gebouwd aan vertrouwen door te doen wat er gezegd wordt. De school wil een plek zijn waar leerlingen kwetsbaar durven zijn, fouten mogen maken en om hulp leren vragen. Wat er planmatig structureel wordt aangeboden, zijn groepsvormende en -verbindende activiteiten in de Gouden, Zilveren en Bronzen weken. Coöperatieve werkvormen om de leerlingen de kracht van de samenwerking te laten ontdekken. De lessen uit Kwink, waardoor iedereen ‘één taal’ spreekt. Verder worden sociale opbrengsten waarderend en procesgericht in beeld gebracht. De leerlingen krijgen geen cijfers of woordbeoordeling. Door samen te werken met de kinderen wordt de ontwikkeling op geheel eigen wijze in de groeitaal en –beelden weergegeven.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Petrus en Paulus gebruiken om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Petrus en Paulus gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Leerling in beeld, Ontwikkelmap 'Kind in beeld', Learning Progressions (Verdiepend Leren).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Petrus en Paulus?

Basisschool Petrus en Paulus gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kwink, Rots en Water, Gouden, zilveren en bronzen weken.