Basisschool de Vijfmaster
Witte de Withstraat 24a
5463 ET Veghel

Schoolweging

Schoolweging
34.07
Spreiding
5.83

De schoolweging van De Vijfmaster is 34,07 , met een spreiding van 5,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat exact aansluit bij het landelijke gemiddelde voor vergelijkbare scholen (93,4%). Dit resultaat blijft structureel ruim boven de inspectienorm van 85%, ondanks de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 51,2% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 36,3%. Dit ligt tevens 2% hoger dan het landelijke gemiddelde voor vergelijkbare scholen, wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een divers beeld: 18,2% praktijkonderwijs (significant hoger dan regionaal gemiddelde van 1,01%) tegenover 63,6% vmbo-(g)t en hoger. De combinatie van een sterke praktische component en doorstroom naar theoretische leerwegen (18,2% vmbo-(g)t/havo en 9,1% havo) weerspiegelt de brede onderwijsvisie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe VijfmasterGemeente AmsterdamNederland
LIB174.82177.1175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We verzamelen data door gesprekken met kinderen te voeren en te observeren. Daarnaast werken we met tussentijdse methodetoetsen en landelijk genormeerde CITO toetsen. De methodetoetsen vinden plaats na ieder aangeboden lesblok van ongeveer 4 tot 6 weken. De landelijke genormeerde CITO toetsen worden twee keer per jaar afgenomen. We werken cyclisch waarbij we de data eerst gaan analyseren. Van daaruit kunnen we bepalen wat de kinderen nodig hebben. Dit vormt de basis voor een plan van aanpak, gericht op leerkracht handelen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele oud-leerling presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk). Met 43,5% boven advies (bijna 20% meer dan nationaal gemiddelde) benadrukt dit de kwaliteit van het adviseringstraject. De school hanteert hiervoor een uniek monitoringssysteem met doorlopende ontwikkelingsgesprekken.

Sociale ontwikkeling

Wij werken heel bewust aan het welbevinden van onze kinderen. Bij ons voelen kinderen zich thuis en gaan zij met plezier naar school. Als een kind lekker in zijn vel zit, kan het zich goed ontwikkelen. We werken vanuit positieve sfeer en samenwerking hebben we hoog in het vaandel. Er wordt van elkaar geleerd. De school is een samenleving in het klein, hierdoor worden kinderen echte wereldburgers.

Verbindend

Positief

Verantwoordelijk

Wat is de werkwijze van Basisschool de Vijfmaster voor sociale ontwikkeling?

Basisschool de Vijfmaster werkt vanuit positieve gedragsverwachtingen die gelden binnen de hele school en zijn zichtbaar voor kinderen. Er is structureel aandacht voor het ontwikkelen van de sociale vaardigheden van kinderen, onder andere door de inzet van de methode KWINK.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Vijfmaster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Vijfmaster gebruikt Leerling in beeld (CITO) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Vijfmaster?

Basisschool de Vijfmaster gebruikt Pedagogisch tact, Respectaanpak / Systemisch werken en KWINK voor sociaal-emotioneel leren.