Basisschool De Ark
De Dintel 2
5463 NR Veghel

Schoolweging

Schoolweging
33
Spreiding
5.98

De schoolweging van De Ark Veghel is 33,00 , met een spreiding van 5,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,0% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs tijdens dalende leerlingaantallen. Landelijk scoort 94,8% op dit niveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 41,2%. Dit wijst op een effectieve aanpak voor talentontwikkeling, vooral gezien de complexe leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 53,4%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 40% vmbo-niveaus (k en gt) tegenover 30% havo/vwo-combinaties. Opvallend is het significante aandeel praktijkgericht advies (6,67% vmbo-b versus 5,52% regionaal). De combinatie van 10% vwo-advies en 20% vmbo-(g)t/havo onderstreept de diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Ark VeghelGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar worden de niet methode-gebonden toetsen geanalyseerd en besproken met de leerkrachten. De analyse wordt vertaald in het handelen in de groep. Er worden interventies bepaald, uitgevoerd en vastgelegd. Zowel sociaal-emotionele als cognitieve resultaten worden onder de loep genomen. Wij gebruiken hiervoor Parnassys, CITO-Leerling in beeld en Mijn Kleutergroep. Om ouders ook mee te nemen in de ontwikkeling van de resultaten van hun kinderen, kunnen zij altijd inloggen op het ouderportaal van Parnassys, waar de meeste actuele informatie van hun kind(eren) zijn in te zien. De tussenresultaten worden vanzelfsprekend ook met ouders besproken. We geven de leerlingen inzicht in hun eigen ontwikkeling door de resultaten met hen op niveau te bespreken. We laten hen zo groeien in eigenaarschap en maken daardoor leren zichtbaar! verder verwijzen wij u naar de cijfers op www.scholenopdekaart.nl

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

30,56% presteert boven advies (vs. 25,27% landelijk), wat het vertrouwen in de advisering bevestigt. Het lage percentage onderadvisering (13,89%) sluit aan bij de hoge fundamentele niveauscores. De school lijkt risicomijdend te adviseren met goede doorstroomresultaten.

Sociale ontwikkeling

Een school is een plek om elkaar te ontmoeten. Binnen onze school ontmoeten kinderen elkaar met een andere achtergrond. Een mooie kans om te leren van elkaar, verdraagzaam zijn en respect te ontwikkelen. Op de Ark besteden we aandacht aan feesten zoals Sint en Kerst, maar ook aan de Ramadan en het Suikerfeest. Op basisschool de Ark werken we met het programma Hiro. Hiro vindt zijn oorsprong in de filosofie van het judo. Een van de fundamentele principes hiervan is “Jita Kyoei”, wat impliceert dat door elkaar te ondersteunen en belangeloos te handelen, de gehele groep harmonieus en als een geheel kan opereren, waarbij de energie van de groep optimaal wordt benut. Dit principe sluit nauw aan bij het concept van burgerschap: we streven ernaar dat kinderen actief deelnemen aan onze samenleving en op een positieve manier bijdragen. Tijdens de lessen van Hiro worden kinderen onder andere bekend gemaakt met ideeën zoals: “het gaat er niet om dat je beter bent dan anderen, maar dat je beter bent dan wie je gisteren was”. Tijdens de FUNdament- en Belevenslessen van Hiro leren kinderen dat diversiteit binnen de groep een verrijking is en bijdraagt aan de kracht van de groep. Het maken van fouten wordt aangemoedigd, waarbij de nadruk ligt op het leren van deze fouten voor de toekomst. Kinderen ontwikkelen vaardigheden om effectief te functioneren als onderdeel van een groep, terwijl ze tegelijkertijd hun eigen identiteit behouden. De kerndoelen schoolcultuur, diversiteit, democratische waarden, maatschappelijke betrokkenheid en democratische betrokkenheid komen expliciet in de lessen naar voren. Het programma van Hiro gebruiken we in de lessen van Hiro in de klas maar ook in de fysieke lessen. Twaalf maal per jaar krijgen alle leerlingen judo lessen op school, hierbij staan de waarden Vertrouwen, Samenwerken, Respect, Beheersing, weerbaarheid, Discipline en Plezier centraal. Ook maken we steeds de koppeling met de leerlijn Leren denken en leren. Zo creëren we een veilig klimaat waarin we kinderen aanmoedigen zichzelf te zijn, anderen te respecteren en zich te ontwikkelen tot krachtige wereldburgers. LEES MINDER

Betrokkenheid en Plezier

Eigenheid en Diversiteit

Verbondenheid en Samen

Wat is de werkwijze van Basisschool De Ark voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Ark besteedt aandacht aan de sociale ontwikkeling door groepsvormende activiteiten, observaties door leerkrachten, een digitale sociaal-emotionele volglijst van Leerling in beeld, welbevindingsgesprekken met ouders en kinderen, rapportgesprekken en pedagogische groepsbesprekingen tussen leerkrachten en intern begeleider.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Ark om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Ark gebruikt Kijk! en Leerling in beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Ark?

Basisschool De Ark maakt gebruik van de methode Hiro voor sociaal-emotioneel leren.