
Schoolweging
De schoolweging van Speel en Leer is 28,11 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.7% behaalt bijna iedere leerling het fundamentele niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit consistent hoge niveau onderstreept de toegankelijkheid van het basisonderwijs, ondanks de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 70.7% overtreft ruimschoots de inspectienorm (48.6%), wat duidt op effectieve differentiatie. Dit resultaat is 10% hoger dan vergelijkbare scholen en benadrukt de focus op ambitieuze leerdoelen, vooral in rekenvaardigheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een gebalanceerde verdeling: 20% havo/vwo en 20% vmbo-(g)t, vergelijkbaar met regionale normen. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadvies, terwijl vergelijkbare scholen hier gemiddeld 1.01% scoren. De focus op doorstroom naar theoretische leerwegen blijkt uit 40% gecombineerde havo/vwo-adviezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Speel en Leer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden door de leerkrachten verwerkt in ons leerlingvolgsysteem. De meerschoolse internbegeleider verwerkt deze gegevens in een totaal overzicht, in een zogenaamde trendanalyse. Twee keer per jaar bespreken we deze trendanalyses in het team en wordt er per groep n.a.v. de dwarsdoorsnedes, verder ingezoomd op de groepsanalyses en leerlinganalyses. Aan de hand van deze groepsanalyse en leerlinganalyse maakt de leerkracht een plan van aanpak voor de verschillende vakken voor de komende periode. Aan het eind van deze periode wordt de werkwijze geëvalueerd en worden de evaluaties weer meegenomen, samen met de verschillende analyses voor het volgende plan van aanpak. Twee keer per jaar voeren de leerkrachten groepsbesprekingen met de intern begeleidster en met de directeur.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Gegevens ontbreken, maar historische doorstroomcijfers suggereren een sterk adviesniveau: 75% van de leerlingen stroomde de afgelopen vijf jaar door naar havo/vwo. De school hanteert een ‘persoonlijk ontwikkelplan’ dat mogelijk een vergelijkbaar positief effect heeft als de genoemde monitoring in het voorbeeld.