Protestants Christelijke Basisschool de Grondtoon
Componistensingel 26
3906 BW Veenendaal

Schoolweging

Schoolweging
28.02
Spreiding
5.04

De schoolweging van De Grondtoon Veenendaal is 28,02 , met een spreiding van 5,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,4%). Dit onderstreept de aandacht voor basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen. Dit ligt boven de inspectienorm van 50,1% maar iets onder het vergelijkingsgemiddelde (61,1%), mogelijk gerelateerd aan de spreiding in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een sterke focus op theoretische opleidingen: 29,6% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 25,9% havo-advies. Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan het regionale gemiddelde (1,01%). De combinatie vmbo-(g)t/havo-adviezen (3,7%) is relatief laag, wat past bij het profiel van een theoretisch georiënteerde school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Grondtoon VeenendaalGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

83,3% van de leerlingen presteert op of boven het advies, waarvan 16,7% onder advies presteert (iets boven landelijk gemiddelde van 11,8%). Geen leerlingen presteren structureel boven advies, wat mogelijk samenhangt met de al hoge adviezen. De school hanteert een zorgvuldige adviesprocedure met dubbelchecks via het leerlingvolgsysteem.