Montessori Kind Centrum Aan de Basis
Duivenwal-west 300
3905 AV Veenendaal

Schoolweging

Schoolweging
29.63
Spreiding
6.09

De schoolweging van Aan de Basis is 29,63 , met een spreiding van 6,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,57% scoren leerlingen ruimschoots boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit resultaat onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, vooral op het gebied van taalvaardigheid en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 50,36% het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1%. Dit toont aan dat de meerderheid van leerlingen met een onderwijsachterstand toch het hogere referentieniveau bereikt, wat aansluit bij het montessoriconcept van ontwikkelingsgericht leren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 37,84% vmbo-(g)t of hoger versus 10,81% vmbo-b. De school geeft 26,48% havo/vwo-advies, iets boven het regionale gemiddelde van 27,27%. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadvies, wat past bij de montessori-filosofie van doorlopende leerlijnen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAan de BasisGemeente AmsterdamNederland
LIB171.96174.7175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In het montessorimateriaal en ander lesmateriaal dat we op school gebruiken, zitten allerlei meetmomenten om de ontwikkeling van het kind vast te stellen. Kindgesprekken en observaties van de leerkracht vormen hierbij de basis. Daarnaast toetsen we de kinderen op school tweemaal per jaar op belangrijke kennisgebieden, deze toetsen zijn onderdeel van Leerling in Beeld (Cito). Driehoeksgesprekken (kind-ouder-leerkracht) Driemaal per jaar word je uitgenodigd voor het driehoeksgesprek. In dit gesprek staat het KindWerkdossier centraal. Hierin heeft het kind het eigen werk verzamelt en laat zien welke ontwikkeling hij/zij heeft doorgemaakt. Daarnaast schrijft de leerkracht twee keer per jaar een verslag, hierin komen onder andere naar voren: de contacten en de samenwerking in de groep; de ontwikkeling van de persoonlijkheid; de werkhouding; de ontwikkeling in de leerstof; het niveau waarop het kind werkt; het resultaat van de toetsen (Leerling in Beeld). Om je een zo'n goed mogelijk beeld te kunnen geven, gebruikt de leerkracht de observaties, gegevens van het werk (KindWerkdossier), leerstofgebonden toetsen en de onafhankelijke toetsen. In gesprek over je kind Het is mogelijk dat de ontwikkeling van je kind aanleiding geeft tot een gesprek met de leerkracht buiten het driehoeksgesprek om. Het initiatief voor zo'n gesprek kan komen van de leerkracht, maar ook van jezelf. Zo nodig en/of gewenst kan de intern begeleider het gesprek ondersteunen. In zo’n gesprek kan bijvoorbeeld worden gesproken over: hoe je kind thuis en op school is; of het graag naar school gaat; in welke stemming het uit school komt of naar school gaat; of er misschien omstandigheden zijn die van invloed zijn op het gedrag en de prestaties op school en/of thuis; de leer- en ontwikkelingsvorderingen van je kind. Voor de leerkracht kan dit belangrijke informatie zijn om je kind beter te begrijpen. Van deze gesprekken maken we een kort verslag. Wil je, ook als alles goed verloopt, eens horen hoe het gaat, schroom dan niet: je kunt altijd na schooltijd even binnenlopen. Vóór schooltijd willen onze leerkrachten zich volledig op de kinderen kunnen richten; na schooltijd ben je welkom om eens naar het werk van je kind te komen kijken. Dossier van je kind Naast het KindWerkdossier, dat van het kind is, houden we van elke kind een leerlingdossier bij. Dit doen we digitaal in Parnassys (leerling administratiesysteem). In het dossier zitten onder meer: het aanmeldingsformulier met alle persoonlijke gegevens; gegevens van een mogelijke vorige school; de schoolverslagen; een overzicht uit het Cito leerlingvolgsysteem (lib); rapportages en tests (zoals de logopedische screening); verslagen van gesprekken; handelingsplannen; gegevens externe onderzoeken. Het leerlingdossier is strikt vertrouwelijk; we gebruiken het alleen intern. Als ouder heb je natuurlijk het recht om het in te zien. Ouders ontvangen ook een inlogcode voor het ouderportaal van Parnassys waar een (klein) deel van de gegevens zichtbaar zijn. Als onze school het leerlingdossier van je kind aan anderen wil laten zien, kan dat alleen als je daarvoor toestemming heeft gegeven. Bij plaatsing van je kind in het speciaal onderwijs of op een andere basisschool ontvangt de nieuwe school een onderwijskundig verslag vergezeld van, na je toestemming, de benodigde gegevens uit het leerlingdossier. Van dit onderwijskundig verslag ontvang je ook een exemplaar.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

21,43% van de leerlingen presteert onder advies – bijna dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit zou kunnen samenhangen met de relatief complexe populatie. Positief is dat 25% boven advies presteert, wat aansluit bij het montessoriprincipe van vertrouwen in eigen groeikracht.

Sociale ontwikkeling

De visie op sociale opbrengsten staat beschreven in het profiel van de school. De waarden die we als stichting nastreven: Veilig, autonoom, vrij, open en uitdagend, naast de 8 beloften, zijn voor ons waarden die verweven zijn in de dagelijkse praktijk en in ons dagelijkse handelen. Kinderen en leerkracht zijn samen medeverantwoordelijk voor een goede werk-leefomgeving. En dragen samen zorg voor samenwerking, goed overleg, elkaar helpen, het voeren van gesprekken en een opgeruimde omgeving. LEES MINDER

Veilig

Autonoom

Open

Wat is de werkwijze van Montessori Kind Centrum Aan de Basis voor sociale ontwikkeling?

Het team van Montessori Kind Centrum Aan de Basis gebruikt het 'Handboek sociaal emotionele ontwikkeling' als leidraad. Door observatie wordt het handelen afgestemd op de behoeften van de kinderen en de groep. Een signaleringslijst (jaarlijks) en activiteiten zoals de Gouden Weken worden gebruikt. De kern van het handboek is verwerkt in de training die de overblijfkrachten tweejaarlijks krijgen, waardoor er schoolbreed met dezelfde uitgangspunten wordt gewerkt.

Welke registratievorm(en) gebruikt Montessori Kind Centrum Aan de Basis om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Montessori Kind Centrum Aan de Basis gebruikt de Signaleringslijst SEL om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Montessori Kind Centrum Aan de Basis?

Montessori Kind Centrum Aan de Basis gebruikt het 'Handboek Sociaal Emotionele Ontwikkeling' (eigen) als methode voor sociaal-emotioneel leren.