Het Baken II
De Reede 71
3904 NT Veenendaal

Schoolweging

Schoolweging
29.11
Spreiding
5.83

De schoolweging van Het Baken II is 29,11 , met een spreiding van 5,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,3% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt de school ruim de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit is consistent hoger dan het vergelijkbare scholengemiddelde (95,9%), wat duidt op een effectieve basisondersteuning.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het Baken II behaalt ruimschoots het streefniveau: 70,5% van de leerlingen bereikt dit hogere taal- en rekenniveau, tegenover een inspectienorm van 47,1%. Dit ligt ook duidelijk boven het vergelijkingsgemiddelde van 57,8%, wat de sterke focus op maatwerkonderwijs onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn stevig gericht op theoretische leerwegen: 29,2% vmbo-(g)t, 25% havo en 22,9% vwo. Dit is hoger dan bij vergelijkbare scholen (vmbo-(g)t: 16,5%, havo: 16,1%, vwo: 18,6%). Praktijkonderwijsadvies (2,1%) ligt iets boven het regionale gemiddelde (1%), maar blijft beperkt. De combinatie van hoge adviezen en een brede spreiding sluit aan bij de relatief diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Baken IIGemeente AmsterdamNederland
LIB174.7175.93175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

21,3% van de leerlingen presteert boven hun advies (iets lager dan landelijk: 25,3%), terwijl 14,9% onder advies presteert (hoger dan landelijk: 11,8%). De relatief hoge onderadvisering zou kunnen samenhangen met de complexere leerlingenpopulatie. Toch laat de school met 63,8% ‘op advies’ een stabiel beeld zien, in lijn met nationale trends.

Sociale ontwikkeling

We willen een school zijn waar een veilig klimaat is. Dit wil zeggen dat de psychische, sociale en fysieke veiligheid van elk kind en volwassene niet wordt aangetast door handelingen van andere mensen en elk kind veilig en vertrouwd naar school kan gaan. We willen een school zijn waarin: - Een leerling zich veilig voelt in de klas en op school - Elke leerling gezien en gehoord wordt - Elke leerling ervaart dat hij/zij er mag zijn zoals hij/zij is - Er aandacht is en we altijd weer kijken naar de mogelijkheden en talenten van elke leerling - We samen met elkaar een positief schoolklimaat creëren. - Elke dag krijgt elke leerling een nieuwe kans LEES MINDER

Veilig

Gezien

Gehoord

Wat is de aanpak van Het Baken II voor sociale ontwikkeling?

Het Baken II werkt met de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotionele vorming. Alle collega's hebben deze training gevolgd. Het Baken II is een Kanjerschool. De Kanjertraining biedt een specifiek aanbod om sociale competenties bij leerlingen te ontwikkelen en werkt aan indicatoren zoals verwoord in het toezichtskader primair onderwijs. Jaarlijks wordt de leerlingpopulatie in beeld gebracht en het onderwijsaanbod aangepast op de behoeften van de leerlingen. Het Baken II werkt met Kanvas, het leerlingvolgsysteem van de Kanjertraining.

Welke registratievormen gebruikt Het Baken II om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Het Baken II gebruikt Kanvas als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Het Baken II?

Het Baken II maakt gebruik van de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.