
Schoolweging
De schoolweging van De Viermaster Veendam is 32,20 , met een spreiding van 5,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95.53% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. De school overtreft hiermee zelfs het vergelijkingsgemiddelde (94.82%), wat duidt op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
46.05% van de leerlingen behaalt het streefniveau. Dit ligt boven de eigen signaleringswaarde (41.2%), maar onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (53.43%). De focus op maatwerk lijkt hier ruimte voor verbetering te bieden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op havo (31.03%) en vmbo-k/-(g)t (27.59%). Praktijkonderwijsadviezen komen met 1.01% iets vaker voor dan regionaal gemiddeld (0.12%). Opvallend is het beperkte aandeel vwo-adviezen (6.9%) ten opzichte van vergelijkbare scholen (18.61%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Viermaster Veendam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 170.71 | 170.41 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerling- en groepsniveau: we kijken periodiek of de leerlingen zich naar wens ontwikkelen. Dit doen we aan de hand van observaties, toetsen die bij de methodes horen, maar ook bijv. door gesprekjes met de kinderen. De toetsen worden geanalyseerd en de benodigde hulp wordt gedifferentieerd toegepast. Schoolniveau: Twee keer per jaar analyseren we de resultaten op de toetsen van het Cito-lovs. Hoe heeft de school het gedaan en hoe hebben de groepen het gedaan? Wat kunnen we verbeteren in onze aanpak? In januari worden de M(midden)-toetsen van CITO afgenomen voor de vakken rekenen, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen (DMT). In juni worden de E(eind)-toetsen van CITO afgenomen voor de vakken rekenen, spelling en technisch lezen (DMT) Begin groep 8 maken de leerlingen de CITO-entreetoets. Deze toets geeft een goed beeld van wat een leerling op dat moment beheerst en wat de leerling nog lastig vindt. In deze toets komen alle vakgebieden voorbij.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
41.46% van de leerlingen presteert onder advies, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (11.81%). Dit contrasteert met slechts 7.32% bovenadviesprestaties. De uitdagingen in doorstroom corresponderen mogelijk met de complexe leerlingenpopulatie.