
Schoolweging
De schoolweging van De Ommewending is 32,17 , met een spreiding van 5,71 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,33% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit toont aan dat basale kennisoverdracht effectief verloopt, ondanks de beperkte middelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
39,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim onder de signaleringswaarde van 43,5% en het regionale gemiddelde van 55,36%. Dit reflecteert de complexiteit van de leerlingenpopulatie en mogelijk inhoudelijke uitdagingen bij rekenvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies vertoont een polarisatie: 66,66% van de leerlingen ontvangt een vmbo-b/k advies (vs. 9,17% landelijk gemiddeld voor vmbo-k). Slechts 16,67% stroomt door naar havo of hoger. Deze verdeling sluit aan bij de hoge schoolweging en benadrukt de noodzaak van intensieve ondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Ommewending | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
183.8 | 189.15 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We gebruiken het Cito LIB (Leerling in Beeld, opvolger van het oude leerlingvolgsysteem) om de voortgang van de leerlingen te volgen. Twee keer per jaar nemen we Cito-toetsen af. We bespreken de resultaten van deze toetsen in een groepsbespreking. De resultaten worden geanalyseerd en het lesaanbod voor leerlingen wordt indien nodig aangepast. Naast deze analyse op groepsniveau kijken we ook naar onze resultaten op schoolniveau. We kijken schoolbreed naar het niveau dat de kinderen behalen, hun voortgang en toetsen dit ook aan hun leerpotentie (door de afname van de NSCCT). Uit deze schoolbrede analyse halen we de doelen tot de verbetering van ons onderwijs in de basisvaardigheden.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Op onze school mag ieder zichzelf zijn. Dat houdt in dat ieder in de school gewaardeerd wordt om wie het is. Wij werken en leren in een veilig pedagogisch klimaat. Dat wil zeggen dat onderwijs en opvoeding onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Iedereen in de school voelt zich veilig en gewaardeerd om wie hij/zij is. Met de inzet van 'De Vreedzame School' creëren we een omgeving waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen. LEES MINDER
Respect
Verantwoordelijkheid
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Ommewending voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool de Ommewending werkt met kleine combinatiegroepen, waardoor er veel persoonlijke aandacht is voor de leerlingen. Regels, routines en duidelijke verwachtingen zorgen voor rust en voorspelbaarheid. De school bespreekt hoe leerlingen zich voelen in de groep en op school, zowel in de groep als individueel. Naast de aanpak van 'De Vreedzame school' gebruikt de school SCOL en een leerlingvolgsysteem voor sociale competentie observatie.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Ommewending om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool de Ommewending gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.