
Schoolweging
De schoolweging van De Braskörf is 30,19 , met een spreiding van 5,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,62% behaalde het fundamenteel ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit resultaat overtreft zowel het landelijk gemiddelde (ca. 95%) als het vergelijkingspercentage van 95,88%, wat duidt op een effectieve basiskwaliteit van taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 58,45% ligt significant boven de signaleringswaarde van 47,1%, wat aangeeft dat de school ondanks een complexe populatie meer leerlingen naar hogere referentieniveaus begeleidt dan verwacht. Dit is ook hoger dan het vergelijkingspercentage van 57,79%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 24,53% havo en 16,98% vwo (samen 41,51%). Dit is hoger dan bij vergelijkbare scholen (havo 16,07% + vwo 18,61% = 34,68%). Praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k) blijven met 32,08% wel aanzienlijk, wat verklaard kan worden door de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Braskörf | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 171.98 | 170.41 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school neemt 2x per jaar de Citotoetsen af voor de vakgebieden technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, rekenen voor de groepen 3 t/m 8. De school neemt in de groepen 1 en 2 de Cito RW en TVK af. De resultaten worden afgezet tegen de vastgestelde groei , er worden analyses gemaakt, conclusies getrokken en acties/interventies worden vastgesteld. De borging van dit proces vindt plaats in: - Esis in de evaluaties van de groepsplannen van de afgelopen en de toekomstige periode; - op de schoolserver in de groepsdocumenten van elke groep. Op groepsniveau wordt een monitoringsformat ingevuld , hierin geeft elke leerkracht verklaringen voor de behaalde resultaten met daarbij de acties voor de volgende periode. De directie bespreekt driemaal per jaar het monitoringsformat met de leerkrachten; er worden afspraken gemaakt voor de volgende periode. Uit deze gesprekken wordt de rode draad gefilterd en vastgelegd in een verslag. De directie gebruikt deze gegevens op schoolniveau om beleid te maken, scholing in te kopen, klassenbezoeken te plannen, vergaderonderwerpen vast te stellen. De intern begeleider organiseert in het schooljaar diverse leerling- en groepsbesprekingen. De school heeft tweemaal per jaar een review gesprek met de bestuursvoorzitter en kwaliteitsadviseur. In dit gesprek wordt de agenda conform de kwaliteitskaart opgesteld, de opbrengsten van de school worden hierin besproken. De directie geeft hierbij de actiepunten aan die er voor het schooljaar zijn geformuleerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
24,39% van de leerlingen presteert onder advies, wat ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%) ligt. Dit reflecteert mogelijk de uitdagingen die samenhangen met de schoolweging. Toch presteert 7,32% boven advies, wat aansluit bij de hoge scores op het streefniveau.